Utskrift från gbg.yimby.se
....

Uppfattning om hammarby sjöstad?

Sida 2 av 2
<12
Niklas Öhrström skrev:


Ett problem är att den del av Södermalm som vetter mot Hammarby Sjöstad i sig inte är speciellt urban. Färgargårds- och Vintertullstorget ligger som en fet barriär.

Utöver detta är området späckat med "Hus i park", Grönplättar och löst definierad "parkyta".

Man skulle behöva en rejäl plan för urbanisering detta område som bland annat inkluderade att gångvägen som är en fortsättning på Katarina bangata gjordes om till en gata som fortsatte över vattnet till Luma.
.


Håller med till fullo. En förlängning av Katarina Bangata med bred bro över mot Ljusslingan i Sjöstaden vore förträffligt, men den nedre delen av Södermalm (kallas det Norra Hammarbyhamnen, månne?) är ju som sagt en ruskigt trist historia.
Staffan Söderhäll
43 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Mats G skrev:



Håller med till fullo. En förlängning av Katarina Bangata med bred bro över mot Ljusslingan i Sjöstaden vore förträffligt, men den nedre delen av Södermalm (kallas det Norra Hammarbyhamnen, månne?) är ju som sagt en ruskigt trist historia.


Stadsplanerarnas vision om att det skulle bli en "sjöstad" faller ju totalt eftersom N Hammarbyhamnen är så extremt förortslik. Ingen urban karaktär, uselt med butiker och arbetsplatser. Det är bättre att koncentrera sig på den "egentliga" sjöstaden S om kanalen/sjön.

Några kommentarer till tidigare inlägg.
Det finns en tanke med att det är vass (naturstrand) på Ö sidan och fast kaj på V sida. Smaksak.
Den grunda "kanalen" i parterren (Sicka Kaj) fungerar som dagvattenrecipient och slamsugs lite då och då. Tiden får väl utvisa om idén var riktig.
Det finns även en tanke med att det är en hårdgjord yta mitt i alléerna där inte bara spårvagn utan också bussar och inte minst utryckningsfordon har fri väg undan farthindrande gupp. Fast visst hade man kunnat minska på bredden.
Bro över kanalen - nja. Det blir som sagt ett jäkla vippande.
Av samma skäl är det tyvärr ingen bra idé aztt dra spårväg 4 på Skansbron eftersom den öppnas lika ofta som Danviksbron. Dessutom skulle inte dom som bor och jobbar i V delen av sjöstaden vara särskilt hjälpta av en sådan dragning. Bostäder i den delen av sjöstaden stoppas effektivt av fjärrvärmeverket.
Just nu byggs det för fullt på Sjöstadsporten, vilket vi applåderar även om vår utsikt mot backen minskar. Lite får man offra.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Mars 2008
nu har jag inte alls läst hela tråden men men . .

inte varit där på flera år men tog mig en cykeltur igenom nu på lunchen och måste ju säga att över lag vart jag positivt överraskad med tanke på hur det såg ut för några år sedan, varierande verksamheter längs gatorn, rätt mycket folk i rörelse ja .. nästan lite stadsslikt . . men det är ju på huvudgatorna, vilket bitter förorts-misär det blir bara ett hus in. . men överlag tycker jag det kändes trevligt.
__________________
http://www.gosatta.org
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Det är ju rätt OK, trots allt. Inte riktigt blandstad, men det finns både arbetsplatser och bostäder där, även om gränsen mellan områdena är ganska tydlig.

Det största problemet tycker jag är bristen av samband. Man har inte lyckats binda ihop det med nånting i närheten. Inte med Gullmarsplan (OK, med tvärbanan då), inte med Södermalm, inte med Skärmarbrink, inte med Hammarbyhöjden och inte med Sickla.

SL är ju oerhört fast beslutna att hålla isär Nacka och Sjöstan. Prova att stoppa in Sickla Station och Sickla Kaj i SLs reseplanerare. Den rekommenderar att man åker Sickla Station - Slussen - Sickla Kaj nästan varje gång. Det tar en halvtimme. Det är 500 meter att gå. Det är ett extremt exempel, men mer realistiska resvägar som Forum Nacka - Luma har samma problem.

Nu verkar det finnas planer på att binda ihop med Sickla/Barnängen genom Danvikslösen och med Gullmarsplan/Skanstull med de planerna som precis presenterades, och det bådar ju gott.
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2008
Jag var där igår och kollade läget lite. Här är min sammanfattning:




Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Välkommen till den nyaste och hippaste stadsdelen i The Capital of Scandinavia.



Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Färgsprakande arkitektur och ett myllrande gatuliv.



Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Här finns platser för möten.



Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


En stadsdel för människor...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


vars utmärkta förbindelser med innerstaden...


gör bilen onödig.
Senast ändrad 7 april 2009 16:23
Hahaha… nej, några särskilt "hippa" stadsdelar finns baske mig inte i Stockholm. Allt är vitt, fyrkantigt, nyfunkis och slätstruket. Inget får sticka ut. Inget får vara extremt. Säger som Simon på TV3: "Sweden is the largest consumer of white paint I am sure……..in the world."
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Att ha dekaler i fönstren istället för riktiga skyltar som "Smålandsvillan" på bilden där är nog det absolut enklaste sättet att dölja att verksamhet pågår i lokalen och stadsdelen. Riktiga skyltar livar upp förvånansvärt mycket, tycker jag.
Adam Lars
4 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Jag var i Hammarby Sjöstad i helgen och kollade läget samt drack en latte som mest smakade varm mjölk. Att jämföra folklivet längs med kajerna i Sjöstan med myllret 5 minuter bort vid Nytorget är naturligtvis inte rättvist. Det kommer säkert ta 10 - 15 år innan området integrerats hyffsat med övriga stan på ett naturligt sätt. Det kommer dock aldrig att bli ett nytt Kreuzberg eller Williamsburg utan bara ett trevligt område för den trygga medelklassen med ett schysst läge. Thats fine for me...

Arkitekturen är inte alls så tråkig som många på YIMBY vill påskina utan jag uppfatttar den som helt OK och i många fall riktigt bra. Nivån längs med kajerna är bra medan de vita lådorna dyker upp längre upp. De hus som byggdes i början på 00-talet har åldrats med värdighet och kommer med största säkerhet upplevas som attraktiva även om 50 år.

Jag har större förväntningar på sjöstan än Liljeholmskajen som bara består av fyrkantiga lådor. I sjöstan finns det i alla fall ett visst mångfald på husen.
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Theodor Adolfsson skrev:

Jag var där igår och kollade läget lite. Här är min sammanfattning:

Välkommen till den nyaste och hippaste stadsdelen i The Capital of Scandinavia.

Färgsprakande arkitektur och ett myllrande gatuliv.

Här finns platser för möten.

En stadsdel för människor...

vars utmärkta förbindelser med innerstaden...

gör bilen onödig.


Vilken stadsdel i Stockholms innerstad kan man inte göra ett sånt reportage om?

För övrigt är parkeringstalet i Hammarby sjöstad lägre än parkeringsnormen i resten av innerstaden...
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Sida 2 av 2
<12

Uppfattning om hammarby sjöstad?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.