Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Oslos nya operahus

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Jonas V
51 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
Jag var på besök i Oslo förra veckan och passade på att gå på en "omvisning" i deras nyligen invigda operahus. Jag blev mycket imponerad: bygget är så otroligt genomtänkt och genomarbetat in i minsta detalj. Jag erkänner villigt att jag är en amatör vad gäller arkitektur, men vill ändå dela med mig av några reflektioner.

Lite bilder från Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Nation..

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

huset ligger i Bjørgviga, fjorden som löper in i Oslo. Det är ett gammalt centrum för sjöhandel som nu håller på att omvandlas från industriområde till en del av stadskärnan. Man har verkligen inte sparat på pluringarna; för att bättre binda ihop denna del med staden gräver man ner europavägen som går till vänster (inte synlig på bilden) under fjorden. Som ni märker är det mycket folk på bilden, vilket det även var i verkligheten. Jag är imponerad över att huset faktiskt fungerar som en mötesplats, ett torg, så som det var tänkt.

Exteriören är i marmor, men man får fram olika texturer genom att man har behandlat den olika. Till höger är det polerat och blankt, medan det man går på är mer ruffigt. Man får även fram spännande snitt genom att polera olika delar , istället för att sammanfoga flera bitar.

Foajén. Inuti träpartiet i mitten ryms den största scenen. Balkarna (en syns till vänster) sluttar och ger ett ganska dramatiskt intryck. Träet i mitten är ek, vilket på ett väldigt bra sätt dämpar ljudet. Det är en fröjd att sitta i restaurangen
i ett så stort rum, utan att det låter som i en kyrka...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Ju närmare scen man kommer, desto intimare blir rummet. Här är det mycket lägre takhöjd, och den omslutande träpanelen ger ett mysigt intryck.

Jag frågade även guiden hur reaktionerna från Osloborna var då de fick reda på byggnadsplanerna. Var det mycket sura insändare och högljudda protester. Ingenting, i stort sätt. Snarare en stilla undran varför man inte på en gång byggde mer i Bjørgviga.
3339 Inlägg
Alldeles underbart. Mer sånt i Stockholm I say. Men det är mycket surmular här...
Mats Åhrman
290 Inlägg
kul å läsa om folk upplevelser av byggnader! mer sånt tack!

Personligen tycker jag huset är rätt tråkigt (bara sett det på bild) men gillade interiören, kändes väldigt hemtrevligt nordiskt på något sätt.

inga nimbys i Oslo var också kul å höra, men då kanske deras stad inte har "vuxit färdigt" som vårt kära Stockholm ;)
51 Inlägg
Mats Åhrman skrev:

Personligen tycker jag huset är rätt tråkigt (bara sett det på bild) men gillade interiören, kändes väldigt hemtrevligt nordiskt på något sätt.

Det är naturligtvis en smaksak, och för mig ligger den rätt i munnen. Vad jag gillar med exteriören är att den känns (bokstavligen!) spektakulär, snarare än att den satsar på det visuellt uppseendeväckande á la Dubai.

Designen ska föra tankarna till ett isberg som flutit i land. Jag gillar skarpt att taket och terassen flyter ihop, och att man kan promenera uppför den labyrintiska fasaden. Svårt att se på bilden kanske, men notera de olika gångarna och små texturförändringarna i ytan. Det var verkligen spännande att leta sig hela vägen upp, alla ytor är tillgängliga. Många andra byggnader har inte en så flytande (bokstavligen igen, haha!) uppdelning mellan tak, fasad och allmän plats.
Tack för ett trevligt reportage. Jag var också och kollade in den nya operan i somras. Jisses, vilken kåk! Det var packat med turister och alla verkade lika imponerade som mitt resesällskap. Det jag gillar mest är att de lyckats kombinera ett supermodernt utseende med kopplingar till norska landskap och byggnadstraditioner. Huset känns lokalt, fräscht och unikt. Kul också att det är möjligt att promenera runt på byggnaden.

Utan tvivel är operahuset det mest intressanta som byggts i de nordiska länderna på länge. Med tanke på turisttillströmningen är det nog också ett av de största turistmålen. Inte så illa pinkat av norrmännen. Det är bara att hoppas att Stockholm kan bygga något i närheten av denna klass inom de närmsta 20 åren.
Senast ändrad 8 september 2008 15:17
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Hej Jonas.
Tack för en utmärkt genomgång.
Du känner inte för att omarbeta ditt inlägg till ett blogginlägg för publicering på yimby.se?
Jonas V
51 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Hej Jonas.
Tack för en utmärkt genomgång.
Du känner inte för att omarbeta ditt inlägg till ett blogginlägg för publicering på yimby.se?

Skulle vara kul, men jag tror jag är för grön på arkitektur för att det inte skulle bli pinsamt. Jag får göra lite research först i så fall. Tack för erbjudandet.
122 Inlägg
Nej inte alls! Det är minst lika intressant att läsa om en persons UPPLEVELSER av ett hus. De allra flesta av oss har begränsade kunskaper i arkitektur men likväl upplever vi byggnade. På ett sätt tycker jag att den mest lyckade arkitekturen är den som tilltalar den oinvigde.
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Jag gillar huset, men kan inte låta bli att undra varför just operahus tillåts/ska byggas så spektakulära? Hur många msk:or går på opera? Jag har inte varit på en enda föreställning i hela mitt liv! Ur ett rent utilitaristiskt perspektiv vore det mkt roligare med tex ett kulturhus som erbjuder verksamheter som kommer fler msk:or till gagn. Det skulle kunna vara galleri, bibliotek, café & varför inte bio? Lite som vårt befintliga kulturhus alltså. Där är mkt dessutom gratis och därav mer tillgängligt!
Senast ändrad 8 september 2008 17:36
Profilbild
Jonas V
51 Inlägg
Erika N skrev:

Jag gillar huset, men kan inte låta bli att undra varför just operahus tillåts/ska byggas så spektakulära? Hur många msk:or går på opera? Jag har inte varit på en enda föreställning i hela mitt liv! Ur ett rent utilitaristiskt perspektiv vore det mkt roligare med tex ett kulturhus som erbjuder verksamheter som kommer fler msk:or till gagn. Det skulle kunna vara galleri, bibliotek, café & varför inte bio? Lite som vårt befintliga kulturhus alltså. Där är mkt dessutom gratis och därav mer tillgängligt!

Det är därför de flesta operahus heter Konsert och Kongress i Sverige. Nädå, Norge är mer glada i den klassiska musiktraditionen, som inte är lika stark i Sverige. Huset fungerar ju som så mycket mer, även om den är anpassad för just opera. De har dans, rockkonserter, samt att det är en turistattraktion, mötesplats, restaurang med mera. Tanken är väl också att om folket hittar till operahuset, och därmed börjar avdramatisera det hela lite, kanske de även hittar in till föreställningarna.
3339 Inlägg
Erika N skrev:

Phah! Okulturella satar ;)
Har man väl varit på ett riktigt bra framförande av Mozarts Requiem så är det svårt att slå det sen...

http://www.youtube.com/watch?v=Bv6aORRbjS4&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=swkT07TP-mo&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=CQUFQ_N0JI8&fmt=18
(och ja, det är ännu bättre live...)
Men jag håller likväl med dig, varken opera eller klassisk musik uppskattas av alla (fast alla borde faktiskt prova iaf...) så det är bra om sådana här byggnader kan få flera funktioner. När det inte är operaföreställning/konsert så står ju lokalerna tomma så man bör kunna hitta kombinationsmöjligheter.

Senast ändrad 8 september 2008 18:47
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Kul att man tar i svängarna! Oslo har försökt skapa en ny symbol för staden och man har lyckats ser det ut som. Kan tänka mig att byggnaden säkert ser bättre ut i verkligheten än på kort...
Profilbild
Jonas V
51 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Har man väl varit på ett riktigt bra framförande av Mozarts Requiem så är det svårt att slå det sen...

Najsiga inspelningar. De har rea på iTunes Music store just nu, grymt bra och legendariska inspelningar för strax över femtiolappen skivan. Bland annat just Mozarts Requiem, Glenn Goulds inspelningar av Goldbergvariationerna, en hel del med Berlinfilharmonikerna, Bachs cellosonater...

Jag kom i kontakt med den klassiska musiken då Naxos körde min sin femtio spänn skivan-dealen på tidigt 90-tal (på den tiden man var tvungen att köpa sin musik ;) ). Det är så lite pengar att man vågar chansa lite, och det de rear ut på itms är grymt mycket elegantare inspelningar. Så passa på att fyll på biblioteket för någon hundralapp, en kulturell investering för livet. Never goes out off date.
3339 Inlägg
Jonas V skrev:

Najsiga inspelningar. De har rea på iTunes Music store just nu, grymt bra och legendariska inspelningar för strax över femtiolappen skivan. Bland annat just Mozarts Requiem, Glenn Goulds inspelningar av Goldbergvariationerna, en hel del med Berlinfilharmonikerna, Bachs cellosonater...

Jag kom i kontakt med den klassiska musiken då Naxos körde min sin femtio spänn skivan-dealen på tidigt 90-tal (på den tiden man var tvungen att köpa sin musik ;) ). Det är så lite pengar att man vågar chansa lite, och det de rear ut på itms är grymt mycket elegantare inspelningar. Så passa på att fyll på biblioteket för någon hundralapp, en kulturell investering för livet. Never goes out off date.

Itunes = DRM. No go tyvärr då jag av principiella skäl vägrar köpa DRM-skadad musik. Själv växte jag upp med klassisk musik, så det kom så att säga med "modersmjölken".
Jonas V
51 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Itunes = DRM. No go tyvärr då jag av principiella skäl vägrar köpa DRM-skadad musik. Själv växte jag upp med klassisk musik, så det kom så att säga med "modersmjölken".

Nix, mycket av utbudet säljs som iTunes plus utan DRM och med högre upplösning till samma pris. Men tyvärr inte allt.
122 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Phah! Okulturella satar ;)

Må så vara, men jag konsumerar desto mer av skräp- & populärkultur
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Erika N skrev:

Har du aldrig varit på opera. Jeeeesus! Jag borde dra och slita med dig till Stockholms Opera nå'n dag så att du får lära dig lite aristokratiskt vardag;) Stämningen i guldsalen är läcker...

En gigantisk pop-bio med pop-cornmaskiner i storstil à la Guggenheimmuseet vore i och för sig inte fel!
Senast ändrad 15 september 2008 18:36
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Erika N skrev:

Phah! Då är ju faktiskt det minsta du kan göra att klicka på mina youtube-länkar däruppe!
Erika N
122 Inlägg
Ok, det har jag gjort och det var jättevackert! Jag skulle gärna gå på Operan, det har bara inte "legat längst upp i pipelinen" som man säger, hehe. Skräp- & populärkultur är ju liksom allestädes närvarande & tillgänglig att konsumeras närsom, det är bekvämt.
Senast ändrad 15 september 2008 21:16
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Erika N skrev:

Ok, det har jag gjort och det var jättevackert! Jag skulle gärna gå på Operan, det har bara inte "legat längst upp i pipelinen" som man säger, hehe. Skräp- & populärkultur är ju liksom allestädes närvarande & tillgänglig att konsumeras närsom, det är bekvämt.

Jag får gåshud (for real) av Mozarts Requiem. Jag gillar en hel del annat också men det är nog inte mycket musik som ger en så fysisk feedback.
And now, for something completely different!
http://www.youtube.com/watch?v=lPpUFBVS..
(Nu går Leo igång om han hittar hit ;)

Well. Hm. Back to topic any1? ;)

Senast ändrad 15 september 2008 21:37
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
Oslos nya operahus

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.