Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

SIKA vill höja trängselavgifterna och skaffa spårbilar

Sida 2 av 6
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Spårtaxi har väl ungefär samma kapacitet som buss har jag för mig. Alltså ingenting för högkapacitetsrelationer som vi idag har t-bana för. Förmodligen inte heller för närmast lägre nivå som vi idag har spårväg för (och som jag gärna vill gradera upp till nån sorts mindre t-bana). Men däremot just för universitetscampus, ett arbetsområde som Kista, eller en enklav typ Flemmingsberg.

Jag skulle gärna se att man testar det i såna sammanhang. För att sen, om det fungerar bra, bygga ut. Det är möjligt att det kan bli Lösningen om femti år eller så, så varför vara reflexnegativ idag? Däremot är det inte tillräckligt utprövat för att snabbt bygga ut i hela Stockholm idag.

Poängen, som jag ser det, är att det är anläggningen som kostar medan fordonet är billigt. Alltså bidrar det inte till sprawl på samma sätt som bil.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Jan Wiklund skrev:

Spårtaxi har väl ungefär samma kapacitet som buss har jag för mig. Alltså ingenting för högkapacitetsrelationer som vi idag har t-bana för. Förmodligen inte heller för närmast lägre nivå som vi idag har spårväg för (och som jag gärna vill gradera upp till nån sorts mindre t-bana). Men däremot just för universitetscampus, ett arbetsområde som Kista, eller en enklav typ Flemmingsberg.

Jag skulle gärna se att man testar det i såna sammanhang. För att sen, om det fungerar bra, bygga ut. Det är möjligt att det kan bli Lösningen om femti år eller så, så varför vara reflexnegativ idag? Däremot är det inte tillräckligt utprövat för att snabbt bygga ut i hela Stockholm idag.

Poängen, som jag ser det, är att det är anläggningen som kostar medan fordonet är billigt. Alltså bidrar det inte till sprawl på samma sätt som bil.


Spårtaxi har långt sämre kapacitet än buss. Att jämföra ett fantasifoster som spårtaxi med den effektiva bussen är att kraftigt underskatta den senare.
Spårvagnen har högre kapacitet än bussen och t-banan har högre kapacitet än spårvagnen, men ibland går det inte att bygga t-bana för det är så dyrt och i Sverige idag har vi problem med att investera i hållbar infrastruktur av någon anledning med tanke på att vi har ett överskott i finanserna...
Jan, ingen här är reflexnegativ. Vi är bara allmänt sett objektiva och förnuftiga. Det finns en uppsjö med källor på nätet och utanför det som påvisar dess nackdelar. I så fall skulle det inte finnas någon spårvagnsboom över hela världen just nu och många av de större städerna i världen skulle inte ha t-banor- de skulle satsa på spårtaxi. Det finns så många nackdelar med spårtaxi att jag vet varken var vi skulle kunna börja eller sluta för den delen om vi började skriva ned dem...

På Arlanda vore det i så fall bättre om de hade en people-mover, - en förarlös och mindre form av t-bana. Det vore mer effektiv än spårtaxi.
Staffan Söderhäll
43 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Anders Gardebring skrev:


Har (c) uttalat stöd för spårbilar?

Dom är tyvärr inte ensamma. Se
http://www.podcar.org/podcar/Kalendarium/UNTartikel.doc
Hans Lindqvist (c) på Värmdö är iaf den som driver på mest i Stockholmstrakten att döma av antalet inlägg.
Senast ändrad 18 september 2008 01:38
Per Ankersjö
2 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Anders Gardebring skrev:


Har (c) uttalat stöd för spårbilar?


Ja fast jag ser det inte som ett alternativ till tunnelbana eller pendeltåg direkt. Det handlar om en småskalig form av kollektivtrafik...

För övrigt håller jag med SIKA om att trängselskatten bör höjas (fast jag vill göra den lokal/regional och kalla den för trängselavgift).

För det tredje noterar jag att SIKA på senare tid har gått från att vara Statens institut för kommunikationsanalys till att bli ett organ för infrastrukturdebatt.
Richard Jacobsson
132 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Per Ankersjö skrev:


För det tredje noterar jag att SIKA på senare tid har gått från att vara Statens institut för kommunikationsanalys till att bli ett organ för infrastrukturdebatt.


Det ligger liksom i själva konceptet med den myndigheten, att de ska bidra med underlag och oberoende anlys, fristående från Vägverket och Banverket, till regering och riksdag. Att de ofta lanserar idéer utan verklighetsförankring bidrar inte direkt till att stärka deras trovärdighet (ett liknande öde kommer nog att drabba SIKA liksom den förgångna [miljöpartistiska] Djurskyddsmyndigheten).
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Per Ankersjö skrev:


Ja fast jag ser det inte som ett alternativ till tunnelbana eller pendeltåg direkt. Det handlar om en småskalig form av kollektivtrafik...


Det gläder mig Per! Tack för klargörandet. Själv är jag som sagt överlag tveksam, men ser ju helt klart att denna typ av system iaf skulle kunna fungera i lokala och småskaliga installationer. Om de sedan är bästa lösningen... tja, det är jag inte lika säker på
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Ska vi kanske försöka ge spårtaxin en chans och plocka fram dess fördelar? Vi måste göra den rättvisa och inte förkasta den helt (även om jag gärna vill göra det).
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Richard Jacobsson skrev:


Det ligger liksom i själva konceptet med den myndigheten, att de ska bidra med underlag och oberoende anlys, fristående från Vägverket och Banverket, till regering och riksdag. Att de ofta lanserar idéer utan verklighetsförankring bidrar inte direkt till att stärka deras trovärdighet (ett liknande öde kommer nog att drabba SIKA liksom den förgångna miljöpartistiska Djurskyddsmyndigheten).


Håller med dig.
Senast ändrad 18 september 2008 13:13
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Eric Thärnström skrev:

Ska vi kanske försöka ge spårtaxin en chans och plocka fram dess fördelar? Vi måste göra den rättvisa och inte förkasta den helt (även om jag gärna vill göra det).

Alternativen till spårtaxi är inte Buss, spårvagn eller tunnelbana, utan snarare taxi, cykel, seagway eller skor. Så, varför är spårtaxi så mycket bättre än dessa alternativ?

Vidare, om man skulle ha ett transportmedel som förenklar kommunikationer inom enklaver så kanske det skulle innebära att enklaver ses som ett mer realistiskt alternativ än idag. Har vi inget sådant så blir väl urban planering mer lönsam en annars.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Fet G_ skrev:


Vidare, om man skulle ha ett transportmedel som förenklar kommunikationer inom enklaver så kanske det skulle innebära att enklaver ses som ett mer realistiskt alternativ än idag. Har vi inget sådant så blir väl urban planering mer lönsam en annars.


Good point!
Den har jag inte tänkt på förut. Om spårbilar är en kollektivtrafikslösning för lågexploaterade ytterområden så är det ju knappast något som Yimby bör propagera för, menar jag iaf. Hade spårbilar/spårtaxi uppstått som idé utan modernistisk stadsplanering? Och är det så att modernistisk stadsplanering är en förutsättning för att spårbilar skall fungera som modell? Då är ju en långt bättre lösning att förtäta och sedan försörja med spårväg, tbana, högbana eller liknande.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Anders Gardebring skrev:



Good point!
Den har jag inte tänkt på förut. Om spårbilar är en kollektivtrafikslösning för lågexploaterade ytterområden så är det ju knappast något som Yimby bör propagera för, menar jag iaf. Hade spårbilar/spårtaxi uppstått som idé utan modernistisk stadsplanering? Och är det så att modernistisk stadsplanering är en förutsättning för att spårbilar skall fungera som modell? Då är ju en långt bättre lösning att förtäta och sedan försörja med spårväg, tbana, högbana eller liknande.


BINGO! Jag tror att många spårtaxiförespråkare får sig en aha-upplevelse nu. Tack Anders P och Anders G!

spårtaxi konkurrerar med cykel, apostlahästarna, sparkcykel (eller "scooter" som den kallas numera), skateboard, segway och dyl.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Fan. En Segway vore lite ballt att ha.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Tyvärr har vi, och kommer att ha under överskådlig tid, enklaver. Hela Stockholm består av enklaver, och ska vi bygga ihop dem krävs det tretti miljoner människor här. Betydligt mer orealistiskt än spårtaxi.

Alltså måste vi försöka hitta på ett sätt att få dom att fungera nödtorftigt, och åtminstone inte kväva resten av stan med biltrafik.

Någon form av automatiserad lätt-kollektivtafik är det enda jag kan komma på. Hur långt man ska gå är en öppen fråga. Jag lutar mer åt automatiska, spårburna, ungefär buss-stora fordon som går i linjetrafik. Dvs nån sorts automatisk spårväg. Men jag utesluter inte ännu mindre fordon. Det är många bussar som går tomma idag.

Det viktiga är att man får ner restiden, så det inte tar mycket längre tid att åka kollektivt än att åka bil. Annars får vi aldrig en majoritet för det. Och det viktigaste då är att trolla bort väntetider. Dvs köra mycket ofta.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jan Wiklund skrev:

Jag lutar mer åt automatiska, spårburna, ungefär buss-stora fordon som går i linjetrafik.


Ja det har jag iaf inga problem med. Ett sådant system är ju dessutom förändringsbart, det går att göra fordonen större allteftersom förtätning pågår. Det är principen med ett fordon per resenär som jag ser som ogörbart.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 18 september 2008 15:41
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Anders Gardebring skrev:



Ja det har jag iaf inga problem med. Ett sådant system är ju dessutom förändringsbart, det går att göra fordonen större allteftersom förtätning pågår. Det är principen med ett fordon per resenär som jag ser som ogörbart.


Vi har redan tunnelbanevagnar i olika storlekar som går på VAL-teknik.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Hur mycket kostar spårtaxi, egentligen? Är det inte, trots allt, bättre med bussar i det läget?
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Eric Thärnström skrev:

Hur mycket kostar spårtaxi, egentligen? Är det inte, trots allt, bättre med bussar i det läget?


Det handlar väl om framkomlighets- och hastighetsaspekter. Men jag tror ju att det kan bli svårt att få ihop det rent samhällsekonomiskt. Sedan såklart, samhällsekonomiskt blir ju bilen ett problem med ökade energikostnader.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Eric Thärnström skrev:

Hur mycket kostar spårtaxi, egentligen? Är det inte, trots allt, bättre med bussar i det läget?


Jo, bussar. Ökar kapaciteten (se blåbuss 4) så ersätter man det med spårväg. Skulle kapaciteten på hela spårvägssträckan öka nämnvärt så bör förberedelse för tunnelbana göras.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:


Jo, bussar. Ökar kapaciteten (se blåbuss 4) så ersätter man det med spårväg. Skulle kapaciteten på hela spårvägssträckan öka nämnvärt så bör förberedelse för tunnelbana göras.


Jo, precis. Spårtaxi är ju snäppet under buss.
Sida 2 av 6

 > Infrastruktur
 > Övrigt
SIKA vill höja trängselavgifterna och skaffa spårbilar

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6736 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Innovative design, fine grinding
9 April 11:13 av Tom Eem
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.