Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Uppsala

Stadsvandring

David Magnusson
37 Inlägg
Med inspiration från de övriga YIMBY-nätverken: Vore det inte på sin plats med en vandring genom Uppsala stad? Helt klart vore det väl välgörande med en promenad (om inget annat så för motionens skull)
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Jag är på! Vi borde samla ett gäng Yimbysar... Helt klart är att vi borde mötas IRL... Man skulle kunna köra en vandring genom nationsstaden - ett område som aktiv diskuterats här...
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Absolut! Det vore nyttigt med en stadsvandring och det är tänkt att det ska bli en också. När temperaturen blir mer human (åtminstone över -10) kan det bli aktuellt och då kommer den annonseras ut.

Nationsstaden kan vara en bra utgångspunkt. Men vi kan också förslagsvis röra oss vidare söderut till Slottet och Botaniska Trädgården, alternativt in mot centrum. Förslag på vad vi bör täcka in i en första stadsvandring?
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Områden som jag tycker har potential att utvecklas och därför skulle kunna vara intressanta för en stadsvandring:

Svandammen, Trädgårdsgatan, Slottsbacken, Sjukhusområdet, Resecentrum, Gå-gatans gränder, Å-rummet, Botaniska, Gluntenområdet, Blåsenhus...

De klassiska delarna: St. Erikstorg, Nathan Söderbloms plan, Odinslund, Observatorielunden...

Nationsstaden och främre luthagen...

Men jag vet inte hur mycket av det som går in i en enda vandring - Men å andra sidan så är ju stan ganska liten...
Senast ändrad 9 januari 2010 22:33
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Då jag initierat eller lett några Yimby-stadsvandringar så är min uppfattning att den tänkta rutten helst bör ta 20-30 minuter i normal gångtakt. Då man stannar till, tar en fika under eller efter och på annat sätt smyger iväg på små stickspår när någon deltagare upptäcker något intressant tar det ändå minst en timme. Lite beroende på hur mycket det finns att upptäcka på rutten.
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Olle Jansson skrev:

Då jag initierat eller lett några Yimby-stadsvandringar så är min uppfattning att den tänkta rutten helst bör ta 20-30 minuter i normal gångtakt. Då man stannar till, tar en fika under eller efter och på annat sätt smyger iväg på små stickspår när någon deltagare upptäcker något intressant tar det ändå minst en timme. Lite beroende på hur mycket det finns att upptäcka på rutten.

20 - 30 minuter kan nogstämma. Men om man skulle kunna samlas uppe på slottet (där man har en god vy över staden), för att sedan gå ner mot antingen:

Svandammen, trådgårdsgatan/årummet, St.Eriks torg, Nationsstaden och Luthagen... Kanske kan man också fortsätta runt längs nedan nämnda "parkstråk"...

Eller ta parkstråket över Botaniska, Engelska parken, Kyrkogården, observatorielunden och Vasaparken. Sen fortsätta genom främre luthagen, nationsstaden och sen sluta typ vid fyristorg...
David Magnusson
37 Inlägg
Sysslomansgatan tror jag man skulle kunna fundera ut något kring. Idag dör gatulivet vid ICA Luthagen. Ett problem med den affären är att utformningen är sådan att affären är utformad så att det blir en stor mur mot Sysslomansgatan, vilket gör att de flesta fotgängare undviker att gå vidare på gatan. I sig är det annars en gata jag ser en väldigt stor potential i, det borde inte vara omöjligt att förlänga affärs/verksamhetsstråket till slutet vid Dalabanan/Norra station på sikt. Kanske en bra start/slutpunkt på en stadsvandring är ICA Luthagen?
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
David M skrev:

Sysslomansgatan tror jag man skulle kunna fundera ut något kring. Idag dör gatulivet vid ICA Luthagen. Ett problem med den affären är att utformningen är sådan att affären är utformad så att det blir en stor mur mot Sysslomansgatan, vilket gör att de flesta fotgängare undviker att gå vidare på gatan. I sig är det annars en gata jag ser en väldigt stor potential i, det borde inte vara omöjligt att förlänga affärs/verksamhetsstråket till slutet vid Dalabanan/Norra station på sikt. Kanske en bra start/slutpunkt på en stadsvandring är ICA Luthagen?

Jag håller med om att området runt Sysslomansgatan är något av de mest intressanta vad gäller utvecklingen av stadskärnan... Kanske borde man ägna en hel vandring till enbart det området (nationsstaden och främre luthagen).
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Eric Thärnström skrev:

Absolut! Det vore nyttigt med en stadsvandring och det är tänkt att det ska bli en också. När temperaturen blir mer human (åtminstone över -10) kan det bli aktuellt och då kommer den annonseras ut.

Nu har det blivit varmare! Dags att annonsera ut en stadsvandring! Jag tycker att vi tar nationsstaden och främre luthagen - och kanske parkstråket: Vasaparken, Observatorielunden, kyrkogården, engelska parken och botaniska...

Vi kan mötas framför universitetshuset - ta en liten tur genom nationsstaden, sen gå längs sysslomansgatan, ta en avkrok i främre luthagen... och sluta i Vasaparken...? Eller om man fortsätter längs ovan nämnda parkstråk...

Nu saknas bara en passande tidpunkt... Kan söndagen den 24/1 passa? Enligt yr.no ska det i alla fall bli bra väder då med lite solsken och endast 4 grader kallt...
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
-5 grader blir det på eftermiddagen, enligt SMHI. Lite sol kan titta fram också.

Förslag på tid och plats att mötas? Själva rutten kan vi egentligen bestämma där, bara vi stakar ut en riktning. Förslag på plats kan antingen vara framför Universitetshuset eller trappan vid S:t Eriks torg. Förslag på tid: kl. 13

Förslag på riktning: Norrut. Vi bör täcka in nationskvarteren och delar av Sysslomansgatan, samt Främre Luthagen. Därefter får vi se vart vi tar vägen. Det ger sig då.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
På söndag kan jag i alla fall komma, som det ser ut. Skulle vara skönt att äntligen få lite vägledning genom Uppsala. Fixa bara upp det hela idag Eric, så att det kommer några fler än de närmast sörjande.
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Måste säga att det var en väldigt intressant stadsvandring idag. Främst på grund av att Olle och Eric har intressanta saker att säga om blandstadens fördelar. Jag lärde mig i alla fall en hel del.

Förhoppningsvis kan vi under framtida stadsvandringar bli lite fler. Det blir roligare så.

> Städer
 > Uppsala
Stadsvandring

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.