Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Uppsala

Vision för Artilleriparken

Thomas Elmqvist
1 Inlägg
En vision för Artilleriparken som presenterades i UNT den 10 September.
Vi som skrivit detta ser det som ett utmärkt yimby projekt för att skapa ett innovativt attraktivt område för lärande.

En diskussion om detta är välkommen!

http://www.unt.se/debattspecial/klimatforandringe..
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Jag tycker att conceptet är strålande. För att lösa miljöproblemen tror jag mycket på att allmänheten ska kunna ta till sig kunskap om hur de påverkar och påverkas av miljöförändringar. En försöks/utbildningspark skulle kunna vara en del i det.

Dock e jag lite osäker på om artilleri"parken" ska ägnas helt åt detta. Har själv studerat i krokarna och tycker att området kring universitetsfabrikerna runt pollacksbacken behöver ett urbant lyft med ställen där studenter (och andra) kan hänga på såsom kaféer, matställen.

Ett annat litet problem med dessa universitetsfabriker är att det trots alla studenter som pluggar här inte finns några studentbostäder i närheten. Så personligen tycker jag att delar av artillerifältet bör bebyggas med stadsmässig bebyggelse för att kunna skapa det stadsutbud som området behöver. En sammanhållen tät och finmaskigt integrerad stadsstruktur är ju också en av lösningarna till miljövänligare städer. Denna bebyggelse skulle ju faktiskt kunna stärka miljökonceptet. Lösningar på stadsrelaterade miljöproblem som "urban heat island", luftföroreningar, vattenföroreningar, buller, samt smarta energilösningar skulle kunna demonstreras genom denna bebyggelse.

Men självklart bör en betydande del av artillerifältet göras om till en riktig park och gärna en med miljö/klimat tema. I nuvarande skick har fältet ingen riktig funktion förutom som tältplats för studenter och vändplats för bilåkande närboende.
Senast ändrad 14 september 2011 18:30
Henrik Ottosson
46 Inlägg
Min uppfattning faller i linje med vad Alexander skriver (jag skrev oxå om området runt BMC och Ångström i en tidigare UNT debatt i år http://www.unt.se/debatt/skapa-fler-moten-i-forskarstaden-1301472.aspx).
Så jag skulle förslå att halva nuvarande "Artelleripark" (den östra halvan) omvandlas på det sätt som ni föreslår i insändaren, och den andra (den västra mot Stadsskogen) bebyggs med studentbostäder och andra bostäder.

Som Alexander nämner behövs fler fik och restauranger runt BMC och Ångström, mer folk som bor i närheten, mer liv. I en stor nylig internationell undersökning av hur studenter uppfattar olika universitet världen över fick Uppsala universitet i kategorin "campus eating places" riktigt uselt betyg, betydligt lägre än det svenska medelbetyget. Skälet till det låga betyget är sannolikt bristen på resturangalternativ, och inte att maten är specifikt dålig (även om det ibland finns skäl att klaga där oxå).
Exvis, på BMC har HÖRS-restaurangen Bikupan i princip monopol. Sven Dufva är för dyrt för studenter, Grindstugan är det enda konkurrerande alternativet som förhoppningsvis får vara kvar - men det behövs många fler restauranger av den storleken.

> Städer
 > Uppsala
Vision för Artilleriparken

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.