Jag har nu lämnat in följande. Notera Anders att jag lånade dina rader om hamnleden, jag antog att detta var ok.
Samrådsyttrande om Förslag till detaljplaneprogram för del av Södra Hamn
Det är positivt att staden nu vill bygga ut centrum mot Södra hamn. Den nuvarande verksamheten passar inte en stadskärna. Det är här oerhört viktigt att denna stadens ansikte mot söder får äkta stadsmässig täthet, gärna högre än den som varit gängse standard i staden sedan tidigare. Detta blir ett verkligt ”downtown” och det arkitektoniska bör därför ges hög prioritet.
Texten i programförslaget är överlag mycket bra. Analysen av nuvarande bebyggelse är mycket god, staden verkar ha helt klart för sig vad som behöver göras, för att väva in denna del av centrumhalvön i centrum. Det är t.ex. väldigt glädjande att i förslaget kunna läsa att
”…den bebyggda miljön ska vara tät och funktionsblandad. Området ska upplevas som en del av centrum och bidra till stadens rutnätsstruktur. Området ska utformas med tydliga gatu- och kvartersstrukturer, väldefinierade mötesplatser och tydliga gränser mellan privata, halvprivata och offentliga områden. Förutom boende och arbetande i området så ska även andra kommuninvånare besöka området och därigenom skapa goda grundförutsättningar till att området utvecklas” (min fetstil).
Därför är det mycket förvånande att de två förslagsskisser till framtida situationsplan med största välvilja på sin höjd kan anses vara ett halvhjärtat försök att spegla denna text.
Rutnätstrukturen
I förslaget har inget försök alls gjorts att förlänga rutnätet in i området. Då det färdiga programmet kommer att ligga som grund till framtida detaljplaner, är det viktigt att i detta skede sätta ramarna för gatunät och kvartersutformning. En omvandling av området söder om Bangårdsgatan är helt beroende av Södra hamnledens framtida utseende. Både i detta förslag, såväl som i de nya översiktsplaneprogrammen för Luleå, så identifieras S. Hamnleden som en barriär. Ingenstans nämns dock hur dess barriäreffekt kan minskas. Detta måste beaktas, om programområdet ska kunna bli en naturlig del av centrum.
I nuläget är leden, trots den relativt måttliga trafiken (ca 15 000 fordon/dygn) starkt biltrafikprioriterad, med breda körbanor, få korsningar och höga hastigheter, vilket gör det svårt för gående och cyklister att korsa gatan och gör det ogästvänligt att röra sig längs med, eller vistas vid, gatan. Gaturummet är dessutom ca 50 meter brett vilket innebär att stor omsorg måste läggas vid gatans gestaltning för att den inte ska fortsätta vara en barriär mellan nuvarande innerstaden och den framtida bebyggelsen i Södra hamn. Programmet bör därför utvidgas till att omfatta även Södra hamnleden-Hertsövägen mellan Rådstugatan och järnvägen.
Om programområdet ska inkluderas i stadens rutnät, innebär detta i klartext att gatorna norr om S. Hamnleden måste förlängas söderut in i programområdet, vilket får till följd att S. Hamnleden får betydligt fler korsningar, vilket i sin tur tvingar fram att dess status som ”matarled” för höga hastigheter och genomfartstrafik behöver omvärderas. För att minska barriäreffekten, bör Södra hamnleden istället utformas som en träd- och park-kantad boulevard, med en återställd Östra Varvsgatan som öst-västlig körbana mellan Rådstugatan och Prästgatan, med en ordentlig grön mittremsa. Därmed återansluts även Kyrkogatan, Nygatan, Skomakargatan, Timmermansgatan och Hermelingsgatan till S. Hamnleden/Varvsgatan.
Om Södra hamnleden även i framtiden ska användas för den genomfartstrafik som den planerade, men högst osäkra, Söderleden är tänkt att ta hand om, bör det utredas om denna genomfartstrafik på sikt kan grävas ner i en ”expresstunnel” mellan Prästgatan och Residensgatan.
Kvartersstrukturen
”I likhet med centrumhalvöns traditionella kvartersutformning så utformas området med halvslutna kvarter och innergårdar som möjliggör för utevistelse och lek.”
Denna skrivelse går på tvärs med skrivelsen att det ska vara ”tydliga gränser mellan privata, halvprivata och offentliga områden”, dessutom är det en motsägelse, då halvslutna kvarter är uppenbart osäkra för lek, då barn inte gör som vuxna planerar att de ska göra, utan som barn gör. Då är i stället helslutna gårdar bättre, med bättre uppsikt över egna och andras lekande barn. Dessutom föreslår ju staden slutna kvarter för att klara bullerproblemet i den nordöstra delen av området, men en sådan utformning skulle öka boendetrivseln i hela området, genom i allmänhet tystare innergårdar. Överlag bör byggnaderna mot gatan även bebyggas mot fastighetsgräns, med fastighetsskiljande brandväggar (där kvarteren till en början inte sluts), för att möjliggöra ett framtida infill. Bara för att stora delar av staden i övrigt har öppna till halvslutna kvarter, så bör detta inte hindra att denna nya stadsdel ska kunna få en egen, nyurban, prägel.
Förutsättningar för god utveckling av området
”Framtida detaljplaner ska möjliggöra kombinerad markanvändning: bostäder, kontor, handel.”
Denna formulering är otydlig, då den inte anger i vilken grad detta ska gälla. För att området ska kunna utformas med stråk och noder som filosofi, levande gaturum, väldefinierade mötesplatser, som lockar in andra kommuninnevånare än de som råkar bo eller arbeta i området, så behöver utefter dessa stråk samtliga gatuplan kunna inrymma diverse verksamheter. Levande område innebär även att det inte tvärdör kl. 8 eller 18, utan att det finns gott om verksamheter som kan locka till liv och rörelse under hela dagen och kvällen. Här är såklart pubar, kvarterskrogar, caféer, ungdomsgårdar, föreningslokaler, butiker, m.m. oerhört viktiga. En viss täthet, tillika grad av funktionsblandning, är en grundförutsättning för att det ska kunna uppstå underlag/marknad för sådana verksamheter.
Alternativt förslag
Som alternativt förslag till stadens visar jag nedan en skiss på hur gatu- och kvartersstruktur skulle kunna utformas, där rutnätet följer det befintliga i centrum, men anpassas mot stadens förslag och intilliggande Tuttifrutti-husen. I skissen föreslås nedgrävning av S.Hamnleden för genomfartstrafiken. Högre kommersiella byggnader placeras mot järnvägen. Kvarter utformas i huvudsak som slutna. Bottenplan kan innehålla lokaler och garage, med överbyggd innergård för lek och utevistelse. Kvarter är i övrigt helt funktionsblandade, dvs de kan innehålla både bostäder, kontor, hotell, m.m., från vån. 1 och uppåt. Specifik lokalisering styrs av byggnormer och marknadskrafter.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.