Först vill jag tacka för intresset att diskutera Luleå på det här forumet, speciellt kul att se att Anders är här och vill diskutera då vi känner varandra sedan tidigare. Förhoppningsvis kan jag även locka hit några nuvarande Luleåbor också
Gällande Porsön så skulle detta kunna bli en mer levande stadsdel om rutnätet från campus fick växa ihop mot Aurorum (det sägs att utrymmet på Aurorum börjar ta slut) som du beskriver. Viktigt att detta blir blandade fastigheter med allmänna lokaler, kontor, bostäder.
Jag tror inte på spårvägar i Luleå, tror inte vi har underlag, och vi har ett skapligt bra bussnät. Ett problem med detta i centrum är dock att i stort sett alla går via Skeppsbrogatan/Smedjegatan, dvs den långsmala halvön korsas på tvären. Annars är den inte större än att man har gångavstånd inom hela centrum. Storgatan är avstängd för fordonstrafik mellan Kunsgatan och Nygatan, vilket i sig är positivt, men centrum skulle tjäna på en linje längs denna stadens ryggrad. Kanske kunde Stationsgatan få en tvärlinje? Detta är i f.ö. styvmoderligt behandlad gata, med en blandning av bostads- och parkeringshus (stadens baksida)
Annars ser jag som prio ett att förtäta/urbanisera hela Oskarsvarv, från Bergnäsbron bort till småbåtshamnen. Området har några misslyckanden till miljonprogramskvarter från 70- och 80-talet som inte direkt följer rutnätet. Det finns ett
programförslag för en del av området, men jag hade hellre sett att den hade varit mer övergripande plan och att de fina orden om planbeskrivningn ledde till ett mer djärvt förslag. Jag skulle hellre ha rivit den gröna byggnaden och byggt ihop de röda byggnaderna i norr, skippat punkthusen och istället försökt göra området med offentligt, med slutna kvarter. Försökt laga det funktionalistiska såret lite mer. Området kan mycket väl fyllas ut mer söderut, för att få lite större ytor. Det har gjorts precis där tidigare och det pratas även lite om att göra detta i Skutviken.
Annars är just rutnätet lite av ett problem i Luleå. Det faktum att det är en halvö/ås och att klimatet redan från början är minst sagt kargt, gör att det alltid blåser kallt i Luleå. Hur kan man bevara stadsmässigheten och samtidigt göra rutnätet mer klimatanpassat, utan att samtidigt måsta riva hela centrum (nej tack, inte igen!)?