Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

YIMBY Östergötland - Norrköping/Linköping - East Sweden

Sida 1 av 4
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Vilka vill vara med och starta upp ett YIMBY I Norrköping/Linköping?
Mattias Stenberg
30 Inlägg
Jag.
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Och jag med förstås från mitt Stockholmshörn - born and raised in Peking ju ;)
28 Inlägg
Bara vi inte kallar det east sweden så är jag på. Borde det inte heta Norrköping/Linköping/finspång?
Profilbild
Mattias Stenberg
30 Inlägg
Yimby East Sweden !
Anders Gardebring
3339 Inlägg

Det där om namn får ni battla om... ;)
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Jag hoppas Motala också är inblandad.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

Jag hoppas Motala också är inblandad.

Motala är ju i Östergötland så..
Mattias Stenberg
30 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Motala är ju i East Sweden så..

FYP
28 Inlägg
Jag trodde yimby handlade om städer, men nu ska vi blanda in finspång, motala, kisa, österbymo och andra centralorter?
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Take Knol skrev:

Jag trodde yimby handlade om städer, men nu ska vi blanda in finspång, motala, kisa, österbymo och andra centralorter?

I Östergötland är det givet att Linköping o Norrköping är det som ges fokus, men jag ser inget hinder för att skriva om urbanfrågor även på mindre orter om det är motiverat. Men det är ju helt upp till er som vill aktivera er och skriva.

Rent tekniskt behöver jag lägga en del jobb på att sätta upp en östergötland-site men innan jag gör det vill jag

1. Att ni har bestämt er för ett namn
2. Att ni har en huvudansvarig för Linköping och en huvudansvarig för Norrköping, alltså sådana som dels kan tänka sig att ta ansvaret att se till att det kommer in nya grejor på siten (framförallt i början innan fler skribenter har hittat dit) och dels att godkänna nya inlägg som andra skickar in.

Det bästa är nog om Mattias, Take och andra intresserade helt enkelt träffas någonstans rent fysiskt och snackar ihop sig, brukar vara enklare så

Senast ändrad 21 augusti 2012 23:55
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Gränsen för att kalla sig storstad går ju vid en befolkning på 200.000. Tillsammans har Linköping och Norrköping nästan 280.000 invånare, cirka 17.000 mer än i slutet av år 2005.

Så det borde enligt svenska mått kunna definieras som en storstadsregion. Frågan är bara hur man kan utveckla städerna som en enhet utan att uppmuntra sprawl mellan dem.
30 Inlägg
Jag skulle tycka det var kul med ett större informationsutbyte mellan Norrköping och Linköping och ser därför en stor fördel med att man samlar det i ett forum istället för att skapa två mindre aktiva. Själv har jag naturligtvis väldigt bra insyn i vad som är på gång i Norrköping och kan fylla på med innehåll, däremot är jag väldigt dåligt insatt i Linköpings planering.

Jag har modererat forum i ett antal år och tar gärna på mig det ansvaret, och om Take vill ta ansvar för innehåll från Linköping vore det lysande tycker jag.
408 Inlägg
Än Storstad Linköping då?
30 Inlägg
Jag skulle tycke det var kul om man kunde får med Storstad Linköping i YES (Yimby East Sweden), det finns bra skribenter och allmänt trevliga/insatta människor där. Med en annan forumstruktur och lite bredare upptagning genom en ny sajt för hela regionen borde det gå att få igång en högre aktivitet.
302 Inlägg
Tycker Yimby East Sweden låter väldigt oklart.. Om inte syftet är att Eskilstuna, Strängnäs, Enköping, Västerås, Uppsala, Gävle, Sundsvall, Umeå, Kalmar, Stockholm, osv. ska vara med så känns namnet mer som en krystning för att få förkortningen YES... Föreslår Yimby Östergötland, om ni vill ha en gemensam grupp för flera städer, just inom regionen Östergötland..
Profilbild
Mattias Stenberg
30 Inlägg
East Sweden har ersatt "Fjärde storstadsregionen" som marknadsföringsnamn på Norrköping/Linköping med omnejd. Den marknadsföring som sker av regionen kommer att samlas under det varumärket. Sen är det ju lite kul eftersom alla NIMBY varit extremt sura på att det ska vara ett namn på "utrikiska"...
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Yimby East Gothia låter jättebra i mina öron.
Jonas German
27 Inlägg
Vore jättebra med ett YIMBY Östergötland. "Storstad Linköping" måste nog på något sätt komma med i den för att få upp den kritiska massan.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
För egen del tycker jag nog att Yimby Östergötland är det som låter bäst, men jag bor ju inte längre i regionen så ni får väl slåss om det o låta mig veta när ni är klara ;)

> Städer
YIMBY Östergötland - Norrköping/Linköping - East Sweden

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.