Utskrift från gbg.yimby.se
....

Volvos 'framtidsbuss' för BRT

Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Jag trillade förbi invigningen av Cityterminalens utfart söderut idag där också Volvos 'framtidsbuss' visades. Den är designad för BRT inom EU-projektet EBSF (European Bus System of the Future). Tänkte att någon här kanske är intresserad av BRT, så ni får lite mobilkamerabilder.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Ståtlig invigning


Visa karta


Själva utfarten söderut påstods kunna spara upp emot 15 minuters köande för de 400-linjer som kör hela vägen in dit, dubblera kapaciteten på Cityterminalen och möjliggöra för långa och höga (dubbeldäckare!) bussar att trafikera busstationen. Inte illa för att vara 20 meter asfalt. Representanten från Cityterminalen menade att de försökt få till det i 23 år men att det gått först nu, jag gissar att det är lättare att få igenom saker när SL trafikerar terminalen. Om man gillar rekord på lång tid för att göra enkla saker i Stockholm är det där en bra kandidat iaf.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Christer Wennerholm och Ulla Hamilton i motljus. Mycket kändistätt.


Det som gör själva bussen speciell är att framhjulen är flyttade längst fram i varsitt främre hörn. Föraren sitter i mitten mellan hjulen. Axelavståndet blir då väldigt långt (7,3 meter), vilket gör bussen mer svårmanövrerad men gör det möjligt att lasta fler passagerare. Dörrarna på bussen är ENORMA.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Hela sidan på bussen går att öppna.


Bussens möblering är framtagen i ett samarbete mellan Chalmers och Volvo där man med hjälp av en datorsimulering sett till att alla kan stiga på och nå den plats de vill sitta på så snabbt som möjligt. Det är påstigning genom alla dörrar, vilket inte riktigt är kompatibelt med SLs nuvarande viseringssystem.

Annars är det tunt med nyheter för att vara en framtidsvision. Föraren kan låsa de utfällbara sätena på barnvagnsplatserna i infälld position för att på så vis omöjliggöra att sitta där.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Under rusningen kan föraren låsa de utfällbara sätena på barnvagnsplatsen i uppfällt läge


Det var nog allt som var framtidsvisionen. Snabb lastning, låsbara fällsäten. Föraren sitter i mitten. Den går på diesel och är typ lika lång som alla andra ledbussar. Det finns inga säkerhetsbälten i framtidsbussen, sannolikt eftersom det skulle påverka lastningstiden negativt. Reggad för 50 sittande och 77 stående passagerare, att jämföra med Volvo B9S "trängselbussen" som oftast är 55+39 eller de gamla fina blå Scania Omnilink som skramlar omkring på bl a Linje 4 i Stockholm som väl är 46+57 eller nåt sånt. Den stora kapacitetsvinsten får man anta ligger i att den ska kunna lastas snabbare.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Fönstren i bussen gjorde det möjligt att se staden utanför. Som brukligt är.


Bussen lär ha trafikerat två turer på 446C i eftermiddag (utan visering då), men jag vet inte hur det har gått. Jag åkte bara nån kort testrunda.
Senast ändrad 10 december 2012 18:12

Volvos 'framtidsbuss' för BRT

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.