Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Lindhagenplan för Malmö?

Sida 2 av 4
Profilbild
Oskar Syrén
37 Inlägg
Ort: Malmö (Bjärred), Gick med: Januari 2013
Martin Nyberg skrev:


Nilssonplanen:

Nu börjar det likna något, Nilsson verkar ju ha varit en man helt i vår smak, och han förtjänar definitivt att få namnge Yimby:s Malmöplan!

Sökte också för skoj skull lite i gamla Malmökartor, hittade den här bl.a. Vad tror ni om att använda den som utgångspunkt?



Vad roligt att få medhåll

Japp, den kartan visar i princip samma sak som den baltiska kartan, men den är inte alls lika vacker.

Boken heter Malmös kartor, Tyke Tykesson är redaktör. Om någon skulle vilja kolla upp den på biblioteket.
Senast ändrad 7 februari 2013 01:33
Martin Nyberg
19 Inlägg
Ort: Malmö/Limhamn, Gick med: November 2012
Ytterligare en Nilssonplan här, från 1917.

Rutnätet är ju klockrent precis överallt enligt mig, bara att köra vidare på det! Se bara på rutnätet över Rosengård, det är mumma för ögonen det. Att det blivit så stora områden med "öppna kvarter" (dvs villakvarter i Nilssons plan antar jag) är ju dock något som måste ändras på något sätt i nya planen, oklart hur i nuläget. Helt bortsett från allt annat som måste fixas till då alltså.

Oskar Syrén skrev:

Vi har en del att arbeta med i Rörsjöstaden. De tre länsstyrelsekvarteren mellan brandstationen och Pauli kyrka ser ut att vara fullbyggda, men i själva verket har de lämnat alldeles för mycket plats på båda sidor mot Kungsgatan och Drottninggatan, och den har inkorporerats i gaturummet, med följden att gatulinjen blir bruten, eller hur man ska uttrycka det. Byggnaderna får också sämre kontakt med gatan än vad de borde ha.

Dessutom har man förstört symmetrin i planen genom att lägga över Rörsjötorget som syns på kartorna i tidigare inlägg. Själva torget gör inget att det är borta, det är ju redan tillräckligt med allmän plats i Rörsjöstaden tycker jag, och det är bra om Kungsgatans väggar bryts så lite som möjligt. Men Nilssonplanen bör återställa Kv. Nora och skapa ett nytt Kv. Rörsjötorget.


Ja, den delen av Rörsjöstaden kan helt klart läggas till det som relativt akut behöver ändras i innerstaden. Det vore ett grymt lyft för hela staden, och ingen vettig människa kan väl få för sig att klaga på en sådan åtgärd?

Stadsgata ut till Yttre ringvägen? Det skulle ju innebära betydligt ökad restid. Jag tänker främst på bussen. Men ja, tanken på stadskvarter, särskilt ut till inre ringvägen känns väldigt lockande. Hur ska man tänka om detta?


Håller med om att det möjligen är lite overkill att planera ända ut mot Yttre i dagsläget, men rent teoretiskt skulle ett sådant transportproblem du framhåller kanske kunna lösas genom att dra ytterligare en tågtunnel upp mot det hållet från Centralen, i en slags båge som sedan slutar i Hylliestationen? Nu fantiserar jag bara alltså men det är ju ett förslag åtminstone.

I övrigt är stadskvarter ut mot Inre ringvägen ett klart realistiskt förslag, där Stockholmsvägen och Inre ringvägen kan mötas i en både stadsmässig och representativ axel som välkomnar långväga resenärer från Norrland, dvs bortom Skåne. Som jag har sagt innan är Inre ringvägen, om den görs om till s.k stadsgata efter Jörgens och Niklas förslag, precis den typ av ring runt staden som Malmö behöver i dagsläget.

Bra idé, men nord-sydstråket med bl. a. Djäknegatan behövs väl för stadsbussarna?


Njae, det är väl ändå ett problem som borde gå att lösa? Jag menar, så stort är ju inte området direkt så att folk inte kan promenera lite extra för att gå till en busshållplats för en ny, för ändamålet bättre planerad busslinje. Malmö behöver mer folk på gatorna, inte i bussarna!
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Martin Nyberg skrev:

Det här kan jag helt och hållet hålla med om så länge byggnaderna är byggda innan funktionalismens och miljonprogrammens intåg. Eller på vilket sätt blir det en bättre stad om dessa, dessa eller detta monster får stå kvar t.ex? Kan inte för mitt liv förstå hur det på något sätt skulle vara bättre att låta dessa finnas kvar, sen att det inte alltid är möjligt att riva allt icke-önskvärt, t.ex av ekonomiska eller juridiska (fast det juridiska går alltid att ändra med politisk vilja) skäl, är så klart en annan femma. Givetvis kan enstaka byggnader osv. få vara kvar, hur sovjetisk arkitekturen än är, men som det är nu har vi alldeles för många stora östblocksområden i Malmö som var ett misstag redan från början att bygga och som inte är värdiga vår stad, helt enkelt. Det är min syn på det hela åtminstone. Men som jag nämner nedan tycker jag vi kan strunta i betongförortsdiskussionen i denna tråd.


Martin: Du kanske skulle kolla min referens innan du avvisar resonemanget? Vad det handlar om är att
1. gamla hus är betalda och därmed billiga. Och det behövs massor av verksamheter som bara har råd att betala billiga lokaler. Vi vill inte ha städer där det bara finns höglönsamma verksamheter (och människor!), sådana städer blir mycket tråkigare än någon miljonprogramsförort.
2. en plan av det här slaget inte bryr sig om vilka byggnader som står i kvarteren så länge de inte bryter mot reglerna. Och reglerna kan ju knappast säga "hus som bryter mot min smak är förbjudna".
3. en plan som förutsätter att en massa hus rivs blir mycket svårare att driva igenom eftersom den stöter på patrull hos både husens ägare och dem som bor i husen. Ingen vill bli vräkt av så knäppa skäl som att huset inte tilltalar en planarkitekt.

Så jag rekommenderar starkt att Nilssonplanen 2.0 lämnar alla byggnader som dom är, men drar fram nya gator och delar upp den obebyggda marken på bevaransvärd parkmark och byggbara tomter.

Om ett hus ligger i vägen för en omistlig ny gatudragning kan man tänka sig undantag. Men även i sådana fall är det oftast bäst att huset står kvar och en portal görs i de två nedersta våningarna.

Nilssonplanen är lika lite som Lindhagenplanen en bild av den slutliga, perfekta staden. Den är en förutsättning för att bygga en bättre stad än den nuvarande. Det är ett rimligare och mer dynamiskt mål.
Senast ändrad 7 februari 2013 09:14
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Hur blir det med kollektivtrafiken? Tänker att ett växande Malmö är för stort för att bara ha spårvagnar (som inte ens finns i dagsläget). Man behöver ett sammanbindande nät av rapid transit. Samtidigt får man en känsla av att marken är optimal för just ytliga småtunnlar byggda enligt cut and cover-tekniken. Så är ju gröna linjen byggd.

Ett förslag är att bygga ut nätet över hela staden (under de större gatorna). I de delar där staden är för gles (villaområdet) väntar man med att bygga stationer men reserverar platser. När befolkningen inom en viss radie från stationsreservatet är tillräckligt högt (dvs när tillräckligt många villaägare förtätat sina tomter med urbana hus) öppnas stationen upp.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Oskar Syrén skrev:

Så härligt färgsprakande detaljplanerna från 40-talet är!

http://xyz.malmo.se/website/asp/Planer_lmv.asp?PL..


Kloakledningen på kartan går i samma sträckning som Segeåkanalen på den förra kartan, så det är nog den.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Martin Nyberg
19 Inlägg
Ort: Malmö/Limhamn, Gick med: November 2012
Jan Wiklund skrev:

Martin: Du kanske skulle kolla min referens innan du avvisar resonemanget? Vad det handlar om är att
1. gamla hus är betalda och därmed billiga. Och det behövs massor av verksamheter som bara har råd att betala billiga lokaler. Vi vill inte ha städer där det bara finns höglönsamma verksamheter (och människor!), sådana städer blir mycket tråkigare än någon miljonprogramsförort.
2. en plan av det här slaget inte bryr sig om vilka byggnader som står i kvarteren så länge de inte bryter mot reglerna. Och reglerna kan ju knappast säga "hus som bryter mot min smak är förbjudna".
3. en plan som förutsätter att en massa hus rivs blir mycket svårare att driva igenom eftersom den stöter på patrull hos både husens ägare och dem som bor i husen. Ingen vill bli vräkt av så knäppa skäl som att huset inte tilltalar en planarkitekt.

Så jag rekommenderar starkt att Nilssonplanen 2.0 lämnar alla byggnader som dom är, men drar fram nya gator och delar upp den obebyggda marken på bevaransvärd parkmark och byggbara tomter.

Om ett hus ligger i vägen för en omistlig ny gatudragning kan man tänka sig undantag. Men även i sådana fall är det oftast bäst att huset står kvar och en portal görs i de två nedersta våningarna.

Nilssonplanen är lika lite som Lindhagenplanen en bild av den slutliga, perfekta staden. Den är en förutsättning för att bygga en bättre stad än den nuvarande. Det är ett rimligare och mer dynamiskt mål.


Jag har absolut läst den! Jacobs har givetvis en hel del poänger som jag kan hålla med om, men dessa områden vi nu talar om ligger ju som en stor bromskloss mot att binda staden samman i en förtätning enligt mig. Så hela poängen med att expandera centrum kommer således gå lite om intet om alltför stora miljonprogramsområden finns kvar. "Ghettona" i Malmö ligger ju faktiskt hyfsat centralt till skillnad från i Stockholm och Göteborg, där det mer är regelrätta förorter, i Malmö är det ju som bekant mer som stadsdelar. Det är iallafall känslan jag har inom mig, även om jag erkänner att jag så klart är lite färgad av den bottenlösa tomheten och anti-mänskligheten jag ser i dessa miljonprogramsområden. Dessutom har jag lätt för att måla upp väldigt långsiktiga visioner, typ flera hundra år framåt i tiden, och då vill jag känna att man verkligen fört "arvet efter Nilsson" vidare helhjärtat.

Men, som jag sagt tidigare så är varje ansats till en ny Nilssonplan så god som någon, och att låta all nuvarande bebyggelse vara i fred och istället bara låta bebygga nu obebyggd mark, förtäta/"täppa igen" på sina håll, göra vissa nyckelgator till stadsgator, samt som du säger möjligen slå ut bottenvåningar här och där för att dra nödvändiga gator, låter faktiskt som en utmärkt plan om man ska vara realistisk, vilket vi ju bör försöka vara.

(Medger f.ö. att jag inte är närmare bekant med Berlin, och även om jag finner staden vara rätt hopplöst dekadent så är det mycket möjligt att de lyckats bra där i sin stadsplanering. Tack för tipset. Jag är som ni säkert märker bara en glad lekman på området, men tycker diskussionen om en s.k Nilssonplan är grymt intressant och om det kan komma något såväl bra som konkret och realistiskt ur det hela vore det toppen.)

Jag anser dock till skillnad från dig att man i en "äkta" Nilssonplan även kan dela in de byggbara tomterna i sluten resp. halvsluten/öppen bebyggelse, som man kan se att han gjort på sina kartor. Detta för att mer eller mindre tvinga byggherrarna att bygga traditionell kvartersbebyggelse på de flesta tomter.
Senast ändrad 8 februari 2013 01:38
Martin Nyberg
19 Inlägg
Ort: Malmö/Limhamn, Gick med: November 2012
Niklas Öhrström skrev:

Hur blir det med kollektivtrafiken? Tänker att ett växande Malmö är för stort för att bara ha spårvagnar (som inte ens finns i dagsläget). Man behöver ett sammanbindande nät av rapid transit. Samtidigt får man en känsla av att marken är optimal för just ytliga småtunnlar byggda enligt cut and cover-tekniken. Så är ju gröna linjen byggd.

Ett förslag är att bygga ut nätet över hela staden (under de större gatorna). I de delar där staden är för gles (villaområdet) väntar man med att bygga stationer men reserverar platser. När befolkningen inom en viss radie från stationsreservatet är tillräckligt högt (dvs när tillräckligt många villaägare förtätat sina tomter med urbana hus) öppnas stationen upp.


http://www.malmo.se/Medborgare/Stadsplanering--tr..

http://www.sydsvenskan.se/chatt/chatta-om-oresund..

Ditt förslag verkar inte helt orealistiskt således, dock lär det dröja ett antal decennier innan Malmö får mer än en metrostation. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

Men givetvis håller jag med dig om att något slags tunnelbanenät vore klockrent, dock saknas det dels pengar, dels tillräckligt många invånare för att sådant ska vara lönsamt i nuläget tyvärr.
Martin Nyberg
19 Inlägg
Ort: Malmö/Limhamn, Gick med: November 2012
Hittade f.ö. bl.a. det här sorgliga inlägget på skyscrapercity.com, och kom att tänka på att något verkligen måste göras där för att knyta samman värnhem och kirseberg. HUR kunde man förstöra något som var så bra innan?! När man läser hela den tråden så inser ni varför jag kan bli så upprörd ibland på hur mycket man har förstört i staden, eller ja, de allra flesta svenska städer egentligen. Det är bortom all rim och reson.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Visst, Martin, inget hindrar att man startar ett annat projekt i din anda när man har fått fart på Nilssonplanen.

Men det kommer att bli svårt att inte få dem som bor i miljonprogramsområdena emot sig om man inte erbjuder något attraktivt som de har råd med och som inte innebär för mycket störningar i deras liv. Stockholms stads försök att ta bort miljonprogramstämpeln i Husby gick åt helvete för att det skedde över de boendes huvuden och för att dessa bara erbjöds högre hyror.

Och det är rimligt att inte den diskussionen blandas in i debatten om Nilssonplanen. Man ska inte ge trafikingenjörerna - våra verkliga motståndare - minsta chans att mobilisera en massbas för status quo.

Nilssonplanens fokus på möjliga tillbyggnader på obebyggd tomtmark kan ändå göra miljonprogramsområdena intressantare, t.ex. genom att göra det möjligt att bygga arbetsplatser där. Något som förmodligen kan få stöd.
David Magnusson
37 Inlägg
Ort: Lund, Gick med: Februari 2009
I Uppsala löste man elegant ett liknande problem på 1930-talet (tyvärr har exemplet inte fått några efterföljare) genom den s.k. Gillbergska genomfarten:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gillbergska_genomfar..

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Gillbergska genomfarten, huset från 1600-talet, hålet från 1935


Debatten handlade om att lösa problemet med att bilar och större fordon inte kunde köra på västra sidan av Fyrisån. Debatten stod länge mellan rivning eller status quo innan stadsarkitekten fick med en lösning som innebar att huset väsentligen kunde skonas. Det här var tiden innan det fanns SCAFT-normer för jag misstänker att om debatten kommit några årtionden senare så hade man rivit hela huset.

Vi har liknande exempel i Malmö med Fosiegatan i Heleneholm, även om vägen är inbyggd i huset från 1969 redan från början. Speciellt numer när vi har tredimensionell fastighetsbildning så vore det väl inget problem att stycka av och expropriera enskilda lägenheter för liknande projekt istället för att riva hela hus.
Senast ändrad 8 februari 2013 13:15
David Magnusson
37 Inlägg
Ort: Lund, Gick med: Februari 2009
Apropos Inre Ringvägen, Miljöpartiet framlade som förslag att göra om Ringvägen till stadsgata för ett par år sedan:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/mp-vill-gora-stad..

För ovanlighetens skull intervjuade man dessutom en av trafikingenjörerna som var med om att planera Ringvägen på 1970-talet:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/trafikexpert-det-..

Man kan väl inte förvånas över att någon som var med på den tiden inte vill att det ska försvinna men jag tror att en vettig utgångspunkt är att visa vilka kostnader som Ringvägen för med sig utöver att vägen redan är överflödig sedan Öresundsbron invigdes. Det finns exempelvis 10 st avloppspumpstationer av Malmös totalt ca 100 st. Dessa kräver givetvis kontinuerlig elförsörjning och underhåll. Blev man av med de planskilda korsningarna finns det inget behov av att hålla sig med så många avloppspumpar längre. Inre Ringvägen är en kommunal gata så kommunen behöver inte ta hänsyn till vad staten/Trafikverket tycker.
http://www.eber.se/hist/a-pump.htm
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Det brukar inte vara något problem med att ta bort trafikleder..
Senast ändrad 8 februari 2013 16:38
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Nu får vi lägga fram kartor med rutmönster här. För mycket text som man kan gå vilse i nu.
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Ort: Stockholm och Malmö, Gick med: Oktober 2008
Dax för lite svar från min sida i denna tråd.

Martin Nyberg skrev:

Sundström: Angenämt! Din plan för Caroli City är verkligen superb, jag är dock inte ett dugg förvånad över att du verkar ha bemötts med påtaglig kyla av våra "kära folkvalda".

Åtminstone ett undantag. Tidigare gruppledaren för MP, Fredrik Fernqvist, röstade på mitt Caroliförslag.

Martin Nyberg skrev:

Jag har dock en undran, du verkar vilja blanda nya och gamla byggnader i din plan, men vore det inte trevligare om man helt byggde så som det såg ut förr, fast med alla moderniteter naturligtvis i fråga om el, bredband, värme, avlopp, egna toaletter och kök osv.? Tänker mig lite att det skulle kunna se ut som Jakriborg (alltså inte arkitekturen i sig, som ju istället ska vara ungefär på pricken som det gamla Carolikvarteret, utan mer planeringen så att säga), och givetvis att det ska vara bilfritt vilket gör att man kan anlägga riktigt smala gator och gränder med kullersten etc. Nu menar jag inte att moderna byggnader nödvändigtvis hade varit opassande i kvarteret i fråga, så länge det är byggnader av riktigt hög kvalitet och som matchar omgivningen på ett bra sätt, men då jag anser att Malmö har alldeles för få (egentligen inga alls) kvarter som är genuint "gamla" tycker jag ändå Caroli borde få vara det. Det är ju ändå inget jättestort kvarter vi pratar om, så tror inte folk kommer bli alltför upprörda om de slipper se/bo i någon modern byggnad just där, om man säger som så.

Gamla Caroli hade en hel del 1 och 2 våningsbyggnader. Exploateringstalet skulle bli för lågt. Man måste nog upp i minst samma antal kvadratmeter byggyta som idag för att ett sådant projekt ska vara möjligt. Dessutom finns ett starkt ideologiskt motstånd från bl.a. arkitekter till återuppbyggnad. En så storskalig återuppbyggnad skulle nog stöta på patrull. Däremot borde det vara möjligt att tänka sig ett mindre antal nya byggnader där fasaden är en kopia av en tidigare byggnad i området. För att få lite mer variation i ett så pass stort område. Nedan en tänkbar kandidat till detta:
Petrihus, Mäster Nilsgatan, mitt emot Petri kyrka.


Här några exempel på nya byggnader som jag tycker skulle passa bra i ett omdanat Caroli:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=8748..
Senast ändrad 10 februari 2013 22:27
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Ort: Stockholm och Malmö, Gick med: Oktober 2008
Martin Nyberg skrev:


Ang. punkt 1: Håller helt med, men vad menas mer exakt med en "stadsgata"? Själv har jag tänkt mig Inre ringvägen som en slags "ringmur", så att det är väldigt urbant innanför medan det är mer "ruralt" utanför så att säga, men det är kanske fel tänk?


Fersens väg övergår söderut i Pildammsvägen.
Fersens väg. Exempel på stadsgata. Byggnaderna ligger i anslutning mot gatan. Entréer mot gatan.


Pildammsvägen. Exempel på trafikled, dvs. ej stadsgata. Byggnaderna vänder sig bort från gatan. P-platser och dåligt utnyttjade grönremsor närmast trafikleden. Pildammsvägen kan göras om till stadsgata om man bebygger grönremsorna och P-platserna. Inget måste rivas för att åstadkomma detta, möjligen med undantag för huset ner till vänster nära rondellen.
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Ort: Stockholm och Malmö, Gick med: Oktober 2008
Martin Nyberg skrev:


Ang. 5: Det här var något jag inte visste om, mycket intressant förslag måste jag säga. Har du några exempel i Gamla staden på detta?


Exempel på breddade gator i Gamla staden:
Stråket Prostg - Mäster Nilsg - Djäkneg - Studentg.
Bruksgatan
Gråbrödersg (norr om Västerg)
Kattsundsgatan
Humlegatan
Rundelsg
Baltzarsg (vid Rundelen)


I Stockholms city finns två exempel på hur man kan göra tidigare breddade gator smalare:
1. När P-huset Elefanten revs för att ge plats för bostäder gjordes angränsande gator smalare.
2. P-huset Wahrenberg byggdes på med bostäder på sidorna så att gatorna smalnades av.
Senast ändrad 10 februari 2013 23:19
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Ort: Stockholm och Malmö, Gick med: Oktober 2008
Oskar Syrén skrev:

Jörgen Sundström skrev:

2. Knyt ihop Värnhem och Kirseberg med stadskvarter. Gör Stockholmsvägen till stadsgata, först fram till Inre Ringvägen och sedan fram till Yttre Ringvägen. Med Stockholmsvägen som stadsgata borde det bli intressant för fastighetsägare att ersätta en del av industribyggnaderna mellan Stockholmsvägen och Lundavägen med nya kvarter (punkt 1 i Martins inlägg). Dra tvärgator mellan Stockholmsvägen och Lundavägen.

5. Under mitten av 1900-talet breddades många gator i Gamla staden. Generellt kan många av dessa göras smalare igen. Mindre plats för bilar, mer byggbar yta istället.


2) Stadsgata ut till Yttre ringvägen? Det skulle ju innebära betydligt ökad restid. Jag tänker främst på bussen. Men ja, tanken på stadskvarter, särskilt ut till inre ringvägen känns väldigt lockande. Hur ska man tänka om detta?

5) Bra idé, men nord-sydstråket med bl. a. Djäknegatan behövs väl för stadsbussarna?


Stadsgata ut till Inre Ringvägen som ett första steg. När Inre Ringvägen har gjorts om till stadsgata kan man fortsätta att göra Stockholmsvägen till stadsgata ända ut till Yttre Ringvägen. Ja, nackdelen skulle väl vara att bussen måste köra långsammare. Men fördelarna överväger med möjligheten att utöka innerstaden. Skulle nog göra Kirseberg och Segevång attraktivare. Ett sätt att "lappa ihop Malmö".

Att göra Djäknegatan smalare kräver ffa att privatbilstrafiken begräsas på detta stråk. Och kanske även att Malmös framtida spårbundna kollektivtrafik går under jorden i de centrala delarna (förlängning av Öresundsmetron). En smalare Djäknegata har funkat förut, dock med betydligt färre bilar + att inte alla bussar/spårvagnar tog denna väg. På 70-talet var det på gång att Engelbrektsgatan skulle breddas och bli Engelbrektsleden. Så blev det inte. Men hade Engelbrektsleden blivit av hade nog många idag motsatt sig att göra den smalare med hänvisning till trafiken.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Att göra om trafikleder till gator är ju en av huvudpunkterna i Lindhagenplanen 2.0. Så att bygga tätt intill Pildammsvägen är helt i linje med.

Vi är inte först ute där, en grupp under Stockholms dåvarande planchef Mats Pemer försökte göra om Örbyleden, en föga utnyttjad motorled i södra Stockholm, till gata redan på 90-talet men fick stryk av dåtidens motorvägskramande s+m-majoritet, "men dom är pensionerade nu", säger Pemer.

Och det finns planer på att göra Södertäljevägen omedelbart utanför Liljeholmsbron till gata. Hur allvarligt de nu menas.
Martin Nyberg
19 Inlägg
Ort: Malmö/Limhamn, Gick med: November 2012
Jörgen: Petrihus är (var) helt fantastiskt, definitivt ett hus som borde byggas upp igen i hela sin forna prakt! I övrigt har du rätt i att en- och tvåvåningsbyggnader nog blir för fjuttigt i dagens mått mätt, men skulle man inte kunna bygga i samma arkitektur fast med ett utökande av antalet våningar el. likn.? Vidare tycker jag inte man ska bry sig om arkitekternas snedvridna synsätt (de har redan förstört tillräckligt på senare tid i min mening, även om lysande undantag givetvis finns) istället bör man fråga sig vad folket/invånarna vill ha. Ett annat argument för att bygga upp i ungefär samma arkitektur igen är att det torde vara väldigt simpelt på planeringsstadiet, och därmed ett plus i budgeten, och dessutom ska man inte underskatta "man vet vad man får"-argumentet när det gäller sådana här känsliga, historiska kvarter i stadens absoluta kärna.

Nu on-topic igen:

Angående stadsgator i Malmö så borde man väl även försöka göra John Ericssons väg, Stadiongatan samt Lorensborgsgatan till stadsgator? Möjligen ligger Lorensborgsgatan lite väl "off" för att bli "levande" i vilket fall, men åtminstone de andra två bör ha rätt bra förutsättningar, möjligen bortsett från att den ofantligt trista köpladan Mobilia ligger i närheten...

Angående kartor så har vi lagt fram hr. Nilssons historiska men likväl högaktuella kartor tidigare i tråden, som vi som sagt ev. bör ha som utgångspunkt. Några tips annars från Lindhagen 2.0-skaparna eller andra om hur man bäst ritar egna rutnät osv? Har aldrig gjort något liknande förr själv nämligen, och kartor är f.ö. långtifrån min starka sida. Trist nog, men jag får se till att lära mig helt enkelt.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Beträffande hur långt bort är det väl bara att lägga ut kvarter för kommande 50 år av byggande så får man se hur långt bort det blir. Och så får det lösa sig av sig själv.

När Lindhagen gjorde sin plan hånades han av förståsigpåarna för Valhallavägen. Så långt bort skulle Stockholm aldrig kunna växa, menade man.

Rent tekniskt hur vi gjorde kartorna:

1. Vi kopierade Eniros kartor i - jag tror det var steg 13 - och använde dem som bas. Hela kartan är i storleksordningen 100 MB. Det blir förstås lite mindre för Malmö.
2. Jag arbetade med Photoshop, Niklas med ett annat program vars namn jag har glömt, men det funkade nog på samma vis. Vi har arbetat med skikt - tre fyra stycken eller så, vart och ett med en funktion, se nedan.
3. Från basen kopierade vi först alla byggnader och la dem på ett särskilt skikt överst. Photoshop har en funktion så att man kan markera allt av en färg, eller två färger, etc, och kopiera detta separat.
4. Sen drog vi gator på ett skikt under detta, med början i de gator som framstod som lämpliga storgator/stråk. Både sådana som redan finns och helt nya möjligheter. Storgator/stråk är ett nyckelelement i planen som egentligen allt bygger på. Övriga gator lades sedan dels på existerande, dels för att dela upp kvarter som annars skulle bli för stora. OBS att vi var noga med att låta alla befintliga byggnader vara kvar på ritningen; i de fall en gata går genom en byggnad framstår detta tydligt.
5. Sen gjorde vi ytterligare ett skikt under detta där vi valde vad mellan gatorna som skulle vara kvarter och vad som skulle vara park, och målade med karakteristisk färg. Parkmarken sorterades dessutom upp på äkta park och på natur, något som planbyråkraterna har en tendens att blanda samman. Ett gatumellanrum kan vara antingen kvarter eller park, inte både och. Kvarter betyder att allt är byggbart.
6. Sen la vi allting över Eniros flygfoto, också steg 13. Fast då hade vi förstås tagit bort de kartdelar som inte var delar av planen.

Rent praktiskt delade vi också upp Stockholm mellan oss eftersom det skulle bli lite mastigt annars, och klistrade ihop på slutet. Gör man så är det förstås viktigt att man har en standard där alla använder samma färgsymboler.

Utsträckningen, hur långt ut vi har planlagt, är delvis slumpmässigt. Från början gick vi inte så långt ut, men sen kom vi på att det finns politiskt beslut på Kista och Skärholmen som regionala centra och att det kunde vara bra att ansluta oss till det. Kanske borde även Farsta ha varit med, men när vi kom så långt ändrade Eniro sin standard och det blev lite svårkompatibelt. Men utsträckningen var inte huvudsaken, huvudsaken var att illustrera en princip.
Senast ändrad 11 februari 2013 16:13
Sida 2 av 4

 > Städer
Lindhagenplan för Malmö?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.