Ytterligare en Nilssonplan
här, från 1917.
Rutnätet är ju klockrent precis överallt enligt mig, bara att köra vidare på det! Se bara på rutnätet över Rosengård, det är mumma för ögonen det. Att det blivit så stora områden med "öppna kvarter" (dvs villakvarter i Nilssons plan antar jag) är ju dock något som måste ändras på något sätt i nya planen, oklart hur i nuläget. Helt bortsett från allt annat som måste fixas till då alltså.
Oskar Syrén skrev:
Vi har en del att arbeta med i Rörsjöstaden. De tre länsstyrelsekvarteren mellan brandstationen och Pauli kyrka ser ut att vara fullbyggda, men i själva verket har de lämnat alldeles för mycket plats på båda sidor mot Kungsgatan och Drottninggatan, och den har inkorporerats i gaturummet, med följden att gatulinjen blir bruten, eller hur man ska uttrycka det. Byggnaderna får också sämre kontakt med gatan än vad de borde ha.
Dessutom har man förstört symmetrin i planen genom att lägga över Rörsjötorget som syns på kartorna i tidigare inlägg. Själva torget gör inget att det är borta, det är ju redan tillräckligt med allmän plats i Rörsjöstaden tycker jag, och det är bra om Kungsgatans väggar bryts så lite som möjligt. Men Nilssonplanen bör återställa Kv. Nora och skapa ett nytt Kv. Rörsjötorget.
Ja, den delen av Rörsjöstaden kan helt klart läggas till det som relativt akut behöver ändras i innerstaden. Det vore ett grymt lyft för hela staden, och ingen vettig människa kan väl få för sig att klaga på en sådan åtgärd?
Stadsgata ut till Yttre ringvägen? Det skulle ju innebära betydligt ökad restid. Jag tänker främst på bussen. Men ja, tanken på stadskvarter, särskilt ut till inre ringvägen känns väldigt lockande. Hur ska man tänka om detta?
Håller med om att det möjligen är lite overkill att planera ända ut mot Yttre i dagsläget, men rent teoretiskt skulle ett sådant transportproblem du framhåller kanske kunna lösas genom att dra ytterligare en tågtunnel upp mot det hållet från Centralen, i en slags båge som sedan slutar i Hylliestationen? Nu fantiserar jag bara alltså men det är ju ett förslag åtminstone.
I övrigt är stadskvarter ut mot Inre ringvägen ett klart realistiskt förslag, där Stockholmsvägen och Inre ringvägen kan mötas i en både stadsmässig och representativ axel som välkomnar långväga resenärer från Norrland, dvs bortom Skåne. Som jag har sagt innan är Inre ringvägen, om den görs om till s.k stadsgata efter Jörgens och Niklas förslag, precis den typ av ring runt staden som Malmö behöver i dagsläget.
Bra idé, men nord-sydstråket med bl. a. Djäknegatan behövs väl för stadsbussarna?
Njae, det är väl ändå ett problem som borde gå att lösa? Jag menar, så stort är ju inte området direkt så att folk inte kan promenera lite extra för att gå till en busshållplats för en ny, för ändamålet bättre planerad busslinje. Malmö behöver mer folk på gatorna, inte i bussarna!