Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Världens 51 mest använda tågstationer

Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2011
Kul läsning!

http://en.rocketnews24.com/2013/01/30/the-51-busiest-train-stations-in-the-world-all-but-6-located-in-japan/

De tre mest trafikerade (i personer räknat) ligger i Tokyo. Observera hur "Tokyo station" ligger först på femte plats i Tokyo (eller sexa, om man räknar Yokohama till Tokyo). Något att tänka på för den som tror att alla linjer bör passera T-Centralen/Slussen.

Något annat man kan lära sig av de här stationerna är att ge alla utgångar ett ID, t.ex. "Utgång 4E". Varje gång nån ska till mitt kontor får jag säga "Ta den utgång som är närmast tågets sista vagn, om du kommer från centralen, och sen höger." Det blir lite tjatigt i längden.
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
I Seoul så är utgångar också numrerade och väl utritade på kartor, och de används i skyltningen under jorden. Väldigt tacksamt för mig som inte har lätt att minnas koreanska namn, men "Exit 4" är lätt.

Då platformar har dörrar så är varje dörrpar numrerade, och man kan även se i tunnelbanekartan vilken dörr man ska gå in på för att få kortaste byte när man byter linje.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Angående Tokyo Station, så har Tokyo:s verkliga mittpunkt legat en bra bit väster ut nu i över 50 år. Till och med stadshuset ligger i Shinjuku.

 > Infrastruktur
Världens 51 mest använda tågstationer

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6717 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
28 Mars 07:55 av Matthias H.
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert