Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Nordvästra Kungsholmen

Sida 1 av 4
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Känns som detta nya område kan bli riktigt intressant! Slutna kvarter, ett urbant integrerat höghus, spårväg, affärsytor i bottenplanen..













Stockholm stads sida
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 18 juli 2008 16:08
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Andrée Wallin
1 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Det här blir nästa intressanta område i Stockholm! Jag tror t o m att det kan bli mer lyckat och mer intressant än Hammarby Sjöstad.
Om man läser det som Anders skriver i beskrivningen i början så förstår man varför.
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Jag gillar detta område. Verkar som de har lärt sig av misstagen från Hammarby Sjöstad. Ska bli intressant att följa detta projekt. Hoppas nu att Solna tar tag i saken och utvecklar kvarteret "Ingenting" och drar det vidare söderut. Och naturligtvis i samma veva planerar in ett tornpar för att på så vis knyta ihop Kungsholmen och Solna.
Senast ändrad 18 juli 2008 12:02
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Jag startade en tråd om "ingenting"-området:
Forumtråd om "ingenting"
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 18 juli 2008 12:12
Mikael From
12 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag är partisk för jag kommer att flytta hit snart... Men det är inte för inte som jag valt den här stadsdelen. För en gångs skull lyckas man bygga en mer eller mindre helt blandad stadsdel som är väl integrerad med övriga innerstaden och alldeles intill en befintlig tunnelbanestation. Självklart så bråkas det om barnvänligheten och allt är ju relativt, jag som bor i Vasastan kommer att uppleva det som att flytta ut i spenaten (jag har barn) med tanke på närheten till den nya stadsparken, Karlberg, två st bollplaner osv.
Arkitekturen är ingenting att hurra för men i valet mellan bra planerad stadsdel och snygg arkitektur väljer jag det tidigare.
Även vad gäller lokaler finns en bra grund för ett varierat utbud med såväl nyare glashus som äldre och mer "rough" industrikåkar vilket är en bra grogrund för varierade verksamheter.

Lägg märke till de två hyreshusen som Wallenstam bygger på varsin sida av Essingeleden invid Solnabron, två helläckra torn som mestadels kommer att innehålla ettor och tvåor vilket ger området blandning.

Som sagt, jag kan inte annat än prata mig varm om detta område!
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Jag har gillat den här planen sen jag första gången såg den. Självklart kan jag hitta saker jag skulle ändra på, men i det stora hela är jag mycket, mycket positiv.

just den s.k. porten vid Essingeleden är ett problem som jag ser det: dom står på tok för långt från Essingeleden! vad skapas därimellan? klassiska död-ytor! park, där? lmfao.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Ja. Avståndet där är ju rent galet! Tornen borde stå precis intill vägen (De nedersta 2-3 våningarna mot körbanan sett kan man ju bara stänga till helt, är ju inte så att någon går omkring där direkt...)
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Jag håller med alla positiva kommentarer här. Men som Gustav och Anders påpekar, varför ska de höghusen befinna sig så långt ifrån Essingeleden? Det skapas döda ytor som de poängterar. Där det samlas skräp och kan uppstå sanitära olägenheter. Det kan bli ett populärt tillhåll för våldsverkare för överfall, o s v.
Mikael From
12 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Som jag har föstått det finns det främst två anledningar till att de två husen står en bit från essingeleden. Den första är att det är bostäder som byggs och avståndet krävs som säkerhetsavstånd (explosioner på Essingeleden osv.). Alla andra hus i området som vätter mot leden är kontorshus. Den andra anledningen har jag hört ska vara för att man i staden inte vill låsa sig vid en lösning för all framtid. I framtiden KAN det bli aktuellt med en breddning eller dubbeldäckning av Essingeleden och staden vill inte bygga in sig i en lösning som sedan kan vara svår att förändra.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
båda giltiga skäl på sitt sätt.. Men som jag ser det kan de mycket lätt åtgärdas. Breddning av Essingeleden bör helt avstrykas från planidéerna: varför skulle vi vilja ha 12 filer kö istället för 6? Att de är bostadshus och således inte kan ha köksfönstret 5m från Essingeleden krävs inget geni för att lösa: bygg första 6-7 våningarna kontor och placera bostäderna ovanpå dessa. Var det inte därför 3D-fastighetsbildning skapades?
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Men jo tjenare. Bra att planera framtida innerstadsområden utifrån idén att vi skall skapa ännu mer motorvägsghetto... Så mycket för stadsvisionen liksom..

Dessutom står det ju redan kontorshus mot Essingeleden på ett flertal ställen, dessa skulle i så fall alltså tvångsexproprieras vid en ev. framtida breddning? Luktar ordentligt med 60-tal i det tänket..

Angående kontor vs bostäder så varför då inte bara lägga kontor i de nedersta tio planen i husen (eller vad nu vår stadsfientliga lagstiftning kräver)? Känns som uppfinningsrikedomen går på tomgång ibland...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Området är hyfsat bra planerat tycker jag. Något man dock kan kan anmärka på är arkitekturen som består av 50-70 talsindustrier samt nya hus som är någon slags pastisch av folkhemhus från 40-50 talet (som allt annat nytt i Stockholm). Området ser alltså inte speciellt trevligt ut. Hoppas de lyckas bra med att göra stadsgata av Drottningholmsvägen. Detta tror jag är avgörande för att kunna integrera stadsdelen med innerstan för gångtraffikanter.
Senast ändrad 20 juli 2008 17:03
Profilbild
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2008
Tycker de skulle ha klämt in ett kvarter till längs nere till höger i bild, -bredvid de 3 husen som står där. Det området med parken och Kristineberg känns lite väl odefinierat och icke sammanbundet. Tycker att parken är lite väl stor och dominant i området. Och varför måste husen ner mot vattnet ha samma höjd? Varför detta "planekonomiska tänkandet"?
Senast ändrad 21 juli 2008 00:47
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Parken där vid Essingeleden är väl annars det största problemet. Där kan vi prata om att fråga efter problem. Vem kommer vilja spendera tid i en "park" som är överskuggad av en stor betongbromotorväg? Tja, de lokala knarkmånglarna kanske, inte så många andra.



Den nya, riktiga, parken åt andra hållet ser jag inga problem med. Känns som en hyfsad övergång mellan stad och strösselplaneringen som börjar bortom. Dessutom ser den parken ut att bli hyfsat gestaltad i de planer jag sett.

__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 21 juli 2008 11:18
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Maste saga att jag gillar tanken pa en Essingeaveny (ung. sa som alternativ stad har foreslagit). Nar forbifart sthlm ar byggd kan finnas argument for att gora om Essingeleden (iaf pa Kungsholmen och eventuellt runt Karlbergsparken) till en aveny kantad av bebyggelse pa runt runt 15 vaningar.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Nja, förbifarten kommer avleda lite trafik i kanske 5 år. Sen är vi tillbaka på samma nivåer på Essingeleden ändå (baserat på erfarenheter från övriga värden när man bygger förortsmotorvägar). Men om Essingeavenyn blir verklighet tack vare Förortsleden så kanske den kan motiveras lite mer än idag

Jag gillar otroligt skarpt den nya parken bredvid Kristineberg, tråkigt är det dock att den uttalade förortsbebyggelse som finns där längs kajen är så ny så att den inte kommer bytas ut till något stadsmässigt på flera årtionden än.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Ja, det är ju lite märkligt det där att våra planerare aldrig lär sig vad som sker när man bygger mer motorväg i eller nära tätort.
Det förtätas alltid då i de områden som plötsligt blev mycket mer åtkomstbara pga vägen och så blir det fullt igen på grund av all den nya biltrafiken. Det är ju också ganska symptomatiskt att man alltid tänker "vi måste bygga mer väg" när vägen blir full. Tänk om man istället kunde tänka "hur får vi mindre bilar på vägen?".
och anyone?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Som jag skrivit i tråden om Kronobergsparken, så tycker jag att man borde anlägga en ny brandstation i detta område. Då kan den ståtliga, men olämpligt placerade, Kungsholmens brandstation läggas ner för att användas som brandkårsmuseum, gym eller annan typ av mötesplats.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 29 juli 2008 21:10
Sida 1 av 4

 > Städer
Nordvästra Kungsholmen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.