Utskrift från gbg.yimby.se
....

Dubbeldäckarbussar

Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Under en resa till London nyligen upptäckte jag den effektiva busstrafiken där. Dubbeldäckare bör vara en självklar kösning för Stockholm, varför ska dessa otympliga ledbussar trängas på våra gator när bättre fordon redan finns att tillgå, fordon som dessutom tillverkas av våra svenska busstillverkare.
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Det fanns dubbeldäckare i Stockholm. Fram till 1976. Det påstås att de bara gick halvfylda. Folk gick inte upp i övervåningen!

I Berlin tycks man också sluta köpa nya dubbeldäckare, utan köper in ledbussar i stället! Åtminstone tycker jag att dubbeldäckarna blir färre och ledbussarna fler där.

Men jag skulle gilla dubbeldäckare i Stockhelm!
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Dubbeldäckare innebär längre på- och avstigningstider, med en massa spring i trapporna hela tiden. Man vill ju ha folk av och på bussen så snabbt som möjligt.

Dubbeldäckare (både när det gäller bussar och tåg) lämpar sig egentligen bäst för långa resor.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Martin Nilsson skrev:

Dubbeldäckare innebär längre på- och avstigningstider, med en massa spring i trapporna hela tiden. Man vill ju ha folk av och på bussen så snabbt som möjligt.

Dubbeldäckare (både när det gäller bussar och tåg) lämpar sig egentligen bäst för långa resor.


Det fungerar alldeles utmärkt man får bara planer sin resa lite mer och vara beredd när man ska stiga av, folk är inte så dumma. Ledbussar lämpar sig inte i en stad, de fungerar utmärkt i förorterna men i innerstaden är de bara ivägen.
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Jag tror att en annan anledning till att man avskaffade dubbeldäckarna var att de kunde vara farliga att köra på broarna i stan vid blåsigt väder. Det finns ju mer av sånt här än i London. Jag har faktiskt varit med om en olycka då en buss jag åkte i välte och vill gärna undvika det i framtiden! Hellre spårvagnar för att öka kapaciteten. Dessutom kan det ofta vara stökigt på bussarna övre däck i nattrafiken. Inte heller så trevligt.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vill minnas att jag i Hong Kong åkt dubbeldäckade spårvagnar. Dessa var proppfyllda och mysigt trånga. De var väldigt trevliga men ingenting för rörelsehindrade. Trappan/stegen är väldigt brant så det är lätt att snubbla och göra sig illa (och det är precis vad jag råkade ut för).

Ska man dubbeldäckade bussar krävs väldigt mjuk körning för att passagerararna inte ska snubbla. Det är ju så att man kliver ner för trappan innan bussen anlänt till hållplatsen för att man ska hinna av.

Det kan nog bättre men tvåvåningars spårvagnar eftersom de kör mycket mjukare. Ett alternativ vore då att ha tvåvåningsplattformar så man slipper spring i trappor i spårvagnen.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Det går faktist en dubbeldäckare på sommarna, på linje 46.
/vilket alltså är gratisbussar till Spårvägsmuséet.

Håller med Erika, ska kapaciteten ökas är det spårvagn som gäller. /jag har argument, men de allra flesta av er vet vilka de är redan.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Jakob Wilhelmsson
25 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2008
Jag pratade med en kille som kört dubbeldäckare i Stockholm när de fanns kvar och nu kör de blå ledbussarna och undrade vilket han föredrog. Han ville inte ha dubbeldäckarna tillbaks, av ungefär samma anledningar som ni skrivit i den här tråden.

Dubbeldäckare måste köras mjukare både vid inbromsning och acceleration, eftersom folk ofta är på väg ner för trappen. Det gör att resan tar längre tid.

Resenärerna på Stockholms stomlinjer har förvånansvärt svårt att lära sig gå längre bak i ledbussarna när de börjar fyllas. Däremot var problemet ännu större på dubbeldäckarnas tid eftersom man var tvungen att gå upp en våning. Folk stod som packade sillar på nedervåningen, samtidigt som det fanns lediga sittplatser där uppe.

Någon nämnde vinden på Stockholms broar. Det var också en bidragande orsak till varför dubbeldäckarna försvann.

En fördel med ledbussarna är också att man kan sätta in fler dörrar. Blåbussarnas två dörrar där man kan kliva på och fem dörrar för avstigning gör att på-/avstigning kan göras på kortare tid, vilket förkortar restiden.

Sedan lämnar stombussarna, framför allt de äldre Scaniabussarna, övrigt att önska. Men att ersätta dem med dubbeldäckare är nog inget bra alternativ.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Håller med i det Jakob skriver. Att ersätta med dubbeldäckare är inte en bra lösning. Att ersätta med spårvagnar är ett bra alternativ anser jag.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Tråkigt att ingen håller med mig i den här frågan... I London har de dock en annan uppfattning. Där är man trötta på så kallade "bendy busses" och håller på att ta fram en ersättare till den gamla routemastern.


http://www.tfl.gov.uk/tfl/corporate/projectsandsc..
Profilbild
Jakob Wilhelmsson
25 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2008
Utan att vara alltför insatt misstänker jag Londonbornas intresse för dubbeldäckare handlar mer om nostalgi och symbolvärde än om att få till stånd en effektiv kollektivtrafik. Som jag ser det finns det få hållbara argument för dubbeldäckare, däremot har dubbeldäckaren fyllt en funktion som symbol för London som turiststad.
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Ur trafiksynpunkt är ju dessa bussar smidigare då de kan ta sig fram lättare på smala gator och i tät trafik. Routmastern hade även den fördelan att den var bemannad av en konduktör detta gjorde på och avstigning väldigt snabb och smidig.
Profilbild
Jakob Wilhelmsson
25 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2008
Peter D: Du har rätt i att dubbeldäckarna tar sig runt trånga gathörn lättare än ledbussarna. Däremot skiljer det inte så mycket som man kan tro. På grund av att de korta bussarna inte viker sig på mitten så som ledbussarna gör vid svängar, åker den korta bussens bakända längre ut i motsatt riktning mot det håll bussen svänger. Ledbussarna gör inte detta lika mycket och behöver alltså mindre avstånd till exempel på vänster sida när de svänger höger. Detta beror också på en i mina ögon genialisk lösning där man placerat själva "gångjärnet" i framkant av dragspelet. Det gör att ledbussens framända vid sväng först drar bakänden någon meter framåt innan den bakre änden börjar svänga.

Däremot "genar" ledbussarna ca 70cm på insidan vid fullt rattutslag, mot ca 30-40cm för en kort buss. Ingenting som kräver radikalt större ytor alltså.

Det här blev en ganska lång och krånglig förklaring. Det jag menar är iallafall att skillnaden i framkomlighet mellan dubbeldäckare och ledbussar inte är så stor som man kan tro. Jag kör både korta och långa bussar i innerstaden, och det är ingen större skillnad när det gäller vilka gator som är möjliga att köra på.

SL har förvisso byggt om vissa gathörn för att anpassa dessa för ledbussar, men det handlar framför allt om att den bakre änden av bussen delvis försvinner från förarens sikt när man svänger, och man vill därför ha en större säkerhetsmarginal på de gator där ledbussar körs.
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Framkomligeheten för andra än bussana förbättras dock med dubbeldäckare. Vet inte hur många gånger jag svurit åt ledbussar som fasnat med bakänden ute i en korsning.

Själv upplevde jag bussresor i london som betydligt smidigare än motsvarande resor i stockholm, jag tror det handlar mycket om vad folk är vana vid. Är man van att gå upp för en trappa och ned igen i god tid före avstigning så är det inga problem. Man lär sig helt enkelt, på samma sätt som stockholmarna fick lära sig att åka tunnelbana på 50 talet.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Jag, å andra sidan, kan inte dra mig till minnas en enda gång som jag blivit arg på det. Kanske har att göra med att jag antingen går, tar Tbanan eller åker på bussen. Skulle säga att problemet där är mer att det är för mycket annan trafik som hindrar bussen att komma igenom korsningen.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Absolut, privatbilismen i innerstaden måste minska. Själv tillhör jag den kategori av stockholmare som ganska ofta behöver använda bilen i jobbet, och jag skulle aldrig drömma om att ta bilen till innerstaden i privata syften, det är helt enkelt för dyrt och kompliserat. Jag tror att de flesta bilar i innerstaden ägs av folk som bor i innerstaden och som egentligen behöver bilen väldigt sällan.

Jag inser att dubbeldäckarna antagligen inte kommer att göra comeback, jag får helt enkelt hoppas på ett väl utbyggt spårvägsnät istället.
Profilbild
Jakob Wilhelmsson
25 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2008
Peter D: Jag håller med dig när du säger att dubbeldäckarna tar mindre yta i anspråk och att de är i vägen mindre för andra bilar. Däremot anser jag, som Gustav Svärd skrev tidigare, att problemet snarare beror på att det är för mycket annan trafik än att bussarna är för långa. Ofta beror det också på att jag och mina kollegor inte planerar körningen i tillräcklig grad, men i vissa korsningar (bl.a. Kungsgatan/Sveavägen, Kungsträgårdsgatan/Hamngatan) bildas ibland aldrig en lucka på 18 meter där bussen får plats, och enda alternativet blir då att köra ut i korsningen och blockera den andra trafiken en stund. Mindre övrig trafik skulle lösa det problemet.

Håller med er båda om att spårvagnar är "the shit" för Stockholms innerstad.
Richard Jacobsson
132 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Peter D skrev:

Framkomligeheten för andra än bussana förbättras dock med dubbeldäckare. Vet inte hur många gånger jag svurit åt ledbussar som fasnat med bakänden ute i en korsning.


Rent driftsekonomiskt är det bättre med färre större enheter (ledbussar) än fler mindre enheter (12-metersbussar), under förutsättning att konvojkörning kan undvikas. När turtätheten understiger 5 minuter spelar det inte särskild stor roll för trafikanten hur ofta bussen kommer, under förutsättning att det finns plats ombord.

Rent framkomlighetsmässigt för andra fordonskategorier stämmer också ovanstående resonemang.

Problemet är också relaterat till att stombussnätet inte har förverkligats utifrån de ursprungliga premisserna, där det till stor del ingick egna körfält på huvudgatorna.

Dubbeldäckarbussar

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter