http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBInformationPage____2933.aspx
Härovan är översiktsplanen för Kungsbacka. Söderstaden är en första del utav utbyggnaden och de tankar som finns om förtätning av staden. Det har funnits flera artiklar om den i tidningarna här i Kungsbacka, det finns väl 3 tidningar men de kommer ju bara ut 1-2 gånger per vecka. Artikeln jag senast läste var från senaste numret av Kungsbacka-Posten och mitt mail nedan var till artikelförfattaren. Det går inte att söka artiklar på nätet tyvärr.
"Hej,
Har precis läst tidningen och sett artikeln om framtidsplanerna, den ligger ju även på kommunens hemsida har jag för mig. Jag tycker det är jättebra att Kungsbacka har ambitionen att vilja förtäta staden istället för att mängder av villor ska strösslas ut runt om i kommunen.
Dock ställer jag mig lite tveksam till sättet som ambitionerna uttrycks på och tron om hur man ska lyckas med sina planer. Jag tycker att Kungsbacka innerstad är det trevligaste inslaget i kommunen och jag tror att många håller med mig, alltså kanske man bör satsa på att bygga vidare på innerstaden d v s slutna kvarter med trottoarer och möjligheter till verksamheter i bottenvåningarna. Bygger man så att affärer, kafeer, restauranger kan etablera sig både inne och ute på sommaren så får man också möten människor emellan och ett s k stadsliv. Det tror jag är framtiden för Kungsbacka. Motsatsen till denna riktiga stad som innerstaden utgör är s k "Hus-i-park", alltså lameller och punkthus med onödiga gräsmattor/småparker emellan. Bygger man Hus-i-park kommer man inte uppnå ett riktigt stadsliv, det blir snarare en känsla av förort och det är ingen bra känsla inne i en stad. Jag hoppas verkligen att politikerna och byggherrarna i Kungsbacka förstår att det är helt avgörande. Istället för att bygga ensamma punkthus kan man inkorporera dom i riktiga kvarter och låta den delen av kvarteret ha en högre höjd. Man uppnår alltså en tätare, högre exploaterad stad med riktiga slutna kvarter som innerstaden består av istället för ensamma punkt- och lamellhus.
Det är också tråkigt att i tidningen läsa om att ett gammalt hus bakom stadshuset ska rivas för att skapa parkeringar! Det är inte heller parkeringar som skapar stadsliv, parkeringar kan gott byggas ner under jorden. Just denna parkering bakom stadshuset stör mig väldigt, den hindrar ju staden att växa och inkorporera Kungsmässan, hade hela den parkeringen och den parken som det gamla huset står i bebyggts med riktiga slutna kvarter som i innerstaden så skulle det bli mycket mer naturligt att strosa genom staden till Kungsmässan eller tvärtom. Tyvärr har man byggt Hus-i-park på den Svedbergska tomten, dessa hus ger inte tillbaka någonting till staden, inga verksamheter i bottenvåningarna där inte. Där skulle naturligtvis också byggts ett slutet kvarter med möjligheten att t ex kunnat etablera en restaurang i bottenvåningen. Idag är det bara nånting som man får gå förbi om man inte bor där förstås.
Jag har vidare en ganska kontroversiell idé om att man borde ta bort Kungsbacka station helt och låta hela området byggas till riktig innerstad, istället kunde den nya stationen läggas vid befintlig pendeltågstation i Hede (självklart ska inte det gamla stationshuset rivas eller flyttas). Man hade kunnat låta bussarna gå via innerstaden och ha sin slutstation/början på Hede istället, redan idag går ju några linjer dit. Även Öresundstågen kunde stanna där. I gengäld kunde en ny pendeltågsstation byggas vid nya Coop Forum så att folk från södra/västra delarna av kommunen kunde hoppa på pendeltågen där, eventuellt kunde den stationen bli slutstation/början för alla bussar och att man lät Hede fortsätta fungera som idag. Dessutom, om Kungsbacka lyckas med sina planer kanske t o m en eller två spårvagnslinjer kunde byggas i staden, det hade definitivt hjälpt till att skapa ett tätare, mer urbant och mer klimatmässigt bättre Kungsbacka.
Idag finns det ett nätverk etablerat på nätet som diskuterar mycket frågor som rör staden, nätverket finns i Stockholm och Göteborg än så länge. Adressen till Göteborgsnätverket är http://gbg.yimby.se/ och yimby står för "yes in my backyard" d v s förtätning av staden är mycket välkommen. Utspridning av staden däremot, s k sprawl, är inte miljömässigt hållbart eftersom det skapar ett för stort bilberoende. Kolla gärna in det.
Om du tycker att det jag skriver verkar intressant och vettigt så får du gärna använda det, jag skulle rent utav bli glad om jag såg artiklar av dig framöver där du ställde politiker och byggherrar mot väggen och frågade om dom tänkt på dessa saker jag skriver om ovan. Men tills vidare vill jag gärna vara så anonym som möjligt och inte skylta med mina funderingar.
Mvh Matthias"
Jag bor ju själv i kommunen, den växer ju med drygt 1000 personer år efter år och det är nu nästan 73 000 människor i kommunen. Det utgör därför en viktig del av Storgöteborg (de 13 kommunerna i GR) och jag tycker det är bra om Kungsbacka utvecklas i den anda som vi inom Yimby står för.