Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Snyggaste skrapan

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Vilken är er favorit? Är Chrysler Building ohotad?
3339 Inlägg
Är Chrysler Bldg får du väl se till att tala om det i din profil?

Senast ändrad 2 november 2008 23:46
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Bara för att bevisa att jag inte är konservativ... Jean Nouvel:

Château Frontenac

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Men min favoritbyggnad är inte ett höghus, det är Madison Square Garden i New York. En av de äldsta arenorna i Nordamerika men ändå är den fortfarande, eller åtminstånde borde vara, en förebild för alla nya arenor. Byggd ovanför en tåg och tunnelbanestation, går det att få bättre kollektivtrafik än så?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
De verkar ha renoverat MSG ganska rejält

Senast ändrad 5 november 2008 08:41
Matthias H.
668 Inlägg
Snyggaste skrapan eller avsaknaden av den?

För nu har planerna för hotellet på Lindholmen till slut kommit. Istället för en vertikal del blir det bara horisontella delar. Det kan väl nästan inte funnits ett ställe i stan som hade fått färre klagomål på sig beträffande läge än detta och ändå vågar inte man fullfölja höghusdelen. Istället fortsätter man bara utsmetningen av dessa 6-8 våningshus fyllda med kontor. Jag tycker det är så uruselt av SBK o Norra Älvstranden så det liknar ingenting.

Här fanns världens läge att skapa ett riktigt snyggt höghushotell och så blir det bara...jag saknar ord.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Bra noterat, startat ny tråd om detta: http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2018
Senast ändrad 17 februari 2013 02:48
Yannick Tregaro
1 Inlägg
Hej alla på yimbygbg! Otroligt spännande sida överhuvudtaget! Johannes: Fortsätt med ditt grymma arbete! Tack för att du gör något för att Göteborg skall bli en finare och bättre stad. Jag tror inte jag tycker att denna skyskrapa (Burj Dubai) är den snyggaste, men otroligt vad häftigt det är att läsa om världen högsta byggnad (818 meter).

Läs mer på:
http://www.burjdubai.com/http://sv.wikipedia.org/wiki/Burj_Dubai
Senast ändrad 8 februari 2009 11:20
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Tack Yannick! Vi börjar bli ganska många nu som jobbar för att Göteborg ska bli en ännu roligare stad här på YimbyGBG

Göteborg kanske behöver en snygg gotisk skrapa...

Ja vi måste ju leva upp till vårt namn

Även såna här är snygga tycker jag
Stefan L
29 Inlägg
Kanske inte den snyggaste byggnaden men skulle kunna blir verklighet i denna stad!
Om det blir en tredje byggnad av Gothia towers skulle det kunna likna denna:

Petter A.
111 Inlägg
Burj Dubai ser ju f*rj*vlig ut rent ut sagt.

Empire State gillar jag däremot.
Niklas S
203 Inlägg
En rysk variant i trä. Belägen i "the wooden city" (i.e. Archangelsk).

Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ niklas: Så COOL!

Senast ändrad 29 juli 2009 11:48
Niklas S
203 Inlägg
@Johannes. En göteborsk variant med den nedre tredjedeln i sten och resterande i trä kanske skulle vara än coolare, med andra ord en Landshövdingeskrapa!
Johannes Hulter
1635 Inlägg
OMG! Naturligtvis! Det lägger vi in i nästa yttrande!
Fast nu var ursprunget till Landshövdingehusen en lag om att bostadshus fick ej vara högre än 2-våningar i trä på grund av stadsbranden i Sundsvall 1888 som ödelade staden.

-Jag som inte är någon stor beundrare av skyskrapor eftersom de är vår tids totempålar men i boken Green architechture for the future som jag köpte i butiken på Louisianna Kunstmuseum då jag bevistade dess utställning Fremtidens arkitektur er grön (som pågår till den 4 Oktober) i fredags så beskriver denna bok en rad visioner om framtidens bostäder och bostadsskrapor som skall innehålla en massa småträd och gröna ytor och exempel från gröna städer där man har satsat på kollektivtrafik istället för främjandet av bilismen som i den brasilianska staden Carituba.

En organisation som ständigt omnämns i denna bok Green architechture for the future är Ecosistemaurbano som verkar vara en spansk/italiensk förening för att upplysa om att framtidens städer måste vara avsevärt mindre energiförbrukande än dagens storstäder.
Här en rad videos om olika koncept från Ecosistemaurbano
http://ecosistemaurbano.org/whatifcities/
Senast ändrad 30 juli 2009 00:38
Niklas S
203 Inlägg
Mikael Andersson skrev:

Fast nu var ursprunget till Landshövdingehusen en lag om att bostadshus fick ej vara högre än 2-våningar i trä på grund av stadsbranden i Sundsvall 1888 som ödelade staden.

Gäller dom reglerna fortfarande och innefattar dom även landshövdingeskrapor?

En framtida historielektion följer nu. Ursprunget till landshövdingeskrapan var landshövdingehusen vars ursprung var en lag om att...

Seriöst talat, min smiley torde väl ha indikerat en hyfsat lättsam ton i mitt tidigare inlägg?

Edit. För övrigt verkar det som att det första landshövdingehuset stod klart 1875, med andra ord ett antal år innan branden i Sundsvall.

Senast ändrad 30 juli 2009 13:19
Jesper Hallén
348 Inlägg
Trä eller inte, Olle informerade mig igår om att man måste ha installerat minst en toalett på varje våningsplan om det är fler än två rum per plan.
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
Snyggaste skrapan

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.