Utskrift från gbg.yimby.se
....

Förslag på busslinjer

Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Nu har en ny snabb tvärförbindelse mellan Åkersberga och Kista invigts. Bara 34 minuter ska det ta att åka därimellan.
http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=13256

Finns det fler busslinjer som bör invigas?

Jag föreslår att man bygger en bro mellan Ekerö och Hallunda för att dra 173an, som går till Skarpnäck till Ekerö. Samt en ny blå förbindelse mellan Ekerö och Fittja och Haninge vore önskvärd.

Dessutom behövs det direktbussar mellan Fridhemsplan och Fittja-Alby-Hallunda-Norsborg som alternativ till Norsborgsgrenen, vilket kan vara ganska dryg att åka, pga tidsbortfallet. Detta skulle kunna liva upp Botkyrka.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
En bro Hallunda-Ekerö skulle ju helt klart vara intressant.

Men en ny kilometerlång bro är en betydligt mer storskalig fråga än en ny busslinje - så man bör fatta beslut om broar innan man fattar beslut om busslinjer.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Håller helt med om ny bro där och (minst) en busslinje på denna.

En annan linje jag funderat på som skulle kräva en ny bro är 6an:
Ekensberg - Gröndal - ny bro - Reimersholme - Hornstull - Hornsgatan - Ringvägen - Södra Station - Götgatan - Folkungagatan - Danvikstull - Henriksdal - Kvarnholmen.
Ändarna kanska skulle få lite överdimensionerad trafik, och utöver den uppenbara bristen på bro mellan Gröndal och Reimers så blir det svårt mellan Ringvägen och Folkungagatan.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Gustav Svärd skrev:

Håller helt med om ny bro där och (minst) en busslinje på denna.

En annan linje jag funderat på som skulle kräva en ny bro är 6an:
Ekensberg - Gröndal - ny bro - Reimersholme - Hornstull - Hornsgatan - Ringvägen - Södra Station - Götgatan - Folkungagatan - Danvikstull - Henriksdal - Kvarnholmen.
Ändarna kanska skulle få lite överdimensionerad trafik, och utöver den uppenbara bristen på bro mellan Gröndal och Reimers så blir det svårt mellan Ringvägen och Folkungagatan.

Jaaa!
Det låter lysande!
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Tackar Jag ser denna 6:a som en motsvarighet till 1:an på norra siden strömmen.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Gustav Svärd skrev:

... så blir det svårt mellan Ringvägen och Folkungagatan.


Tror de är i färd med att rusta upp Södermalmsallén. I denna veva kanske de skulle ta tag i det en gång för alla och ta bort den stadsdödande trafikseparationen.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Hur bra busstrafik finns det mellan Norra Botkyrka och Södertälje idag på en skala? Och hur bra är den mellan Norra Botkyrka och Haninge?

Inte konstigt att folk väljer bilen.

Förslag på busslinjer

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter