Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Evenemang

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Här kan man tipsa om intressanta föredrag, seminarier, workshops etc som är på gång i Göteborg och som har med stadsplanering att göra.
1635 Inlägg
STADEN SOM KONST – KONST I STADEN

Ett samtal om konst och arkitektur på Röda Sten
Onsdagen den 19 november kl. 18:00, Galleri Tredjevåningen
Arkitektstudenterna i årskurs 3 på Chalmers har under höstterminen haft som projektarbete att arbeta med att bygga till Pannhuset på Röda Sten. Förslagen ställs ut på Röda Sten under andra hälften av november. I anslutning till utställningen ordnar Arkitekturens Hus, Centrum för Byggnadskultur, Röda Sten och Sveriges Arkitekter västra Sverige en diskussion på temat Konst och Arkitektur.

Inledare:
Bodil Magnusson, konstintendent och konstnär
Magnus Haglund, kulturskribent
Kent Karlsson, konstnär
Mailis Stensman, författare och konstvetare
Moderator: Johan Öberg, forskningssekreterare
Inträde: 40 kronor
Enkel förtäring i pausen
Kvällen avslutas med mingel och möjlighet till nätverkande!
Låter intressant, tyvärr ska jag vara barnvakt just då men jag ser gärna en rapport från vad de hade för något förslag.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Här är en inbjudan från Älvstranden Utveckling, kan bli intressant. Gå gärna dit och fråga hur det blir med den där blandstaden egentligen...

Klimatsmart boende – nu och i framtiden

Vill du veta mer om hållbara städer?
Är du intresserad av trender inom miljö och energi?

Välkommen till Älvrummet på Kanaltorget 1 i Göteborg
onsdagen den 26 november 2008 klockan 17.00 – 20.00

Programmet
17.00 – 17.30 Välkomna
Älvstranden Utveckling bjuder på kaffe och macka.

17.30 – 17.50 Jorden i miniatyr
Vad är hållbar utveckling egentligen och hur påverkar vi vår omgivning genom vårt sätt att leva och bo? Ekocentrum

17.50 – 18.10 Homes for tomorrow
Hur kan morgondagens hem se ut? Ett inspirerande forskningsprojekt på Chalmers. Chalmers

18.10 – 18.30 Hur byggs hållbara städer nu och i framtiden?
Hur går tankarna när man bygger idag och när nya stadsdelar planeras, som t ex Backaplan? Hur kommer vi att bo och bygga i framtiden och hur kommer städerna att se ut?
Älvstranden Utveckling, Stadsbyggnadskontoret

18.30-18.50 Energi och klimat
Vad kan man som boende i hyresrätt, bostadsrätt och villa göra i dagens läge? Vad är viktigt att tänka på när det gäller energifrågor (elmarknad, uppvärmningsformer, spartips mm)? Vad kommer i framtiden?
Konsument Göteborgs energi- och klimatrådgivare

19.00-20.00 Frågestund
Vi som pratat under kvällen stannar kvar för att diskutera och svara på frågor.

Vi ber om anmälan till birgitta.palmgren@alvstranden.goteborg.se, senast den 24 november.

Senast ändrad 19 november 2008 16:01
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Tråden om Mölndal Centrum är flyttad till "Mölndal Centrum" under "Allmänt".

Johannes, var du på diskussionen i Älvrummet i onsdags? Var det bra?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Nope, jag var upptagen. Någon annan som var där?
155 Inlägg
Angående SBK:s kungörelse om nytt planförslag för (bla) Heden och Avenyyyn så skall det finnas information på Stadsbiblioteket en tid framöver (se annonslänk):
http://www.gp.se/ic/Master.do?ClkImg=GP_06931024...
Jag tänkte ta mig dit imorgon (om inte min förkylning sätter stopp för det) och kika lite imorgon Lördag vid 11. Lite i sista stund för dagens stressade människor, men är det någon annan som har lust så är det bara att leta upp mig där (och gärna säga så via epost eller pm). Jag är 30, har gaishalsduk, ser nästan svensk ut och är snygg - det säger i alla fall min fru... Ja, så kan vi tjöta lite om det hela på plats.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Kul, ska försöka ta mig dit (kom igen, det är lördag...).

Vi måste sätta ett datum för ny Yimbyvandring också (i Gårda lämpligtvis).
Jag kommer nog också dit en sväng imorgon, antingen per eller
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ja, som sagt: Sara Danielsson föreläser idag.

Senast ändrad 30 november 2008 12:46
Anders Björk
1 Inlägg
Ett bra ställe att både hitta evenemang och själv marknadsföra evenemang i Göteborg är också http://www.pogogo.se.
Det börjar bli dags för en stadsvandring igen. 7 december 13:00 i Södra Gårda är på förslag. Hör gärna av er om det låter bra, så vi blir ett par stycken

Läs mer om Södra Gårda på tråden...

Senast ändrad 17 februari 2013 02:40
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Från Facebook

2008-01-28
kl 17-19 på Stadsmuseet

Dags igen för Mellanrum, den nya seminarieserien om konstens ingripande i staden

Denna kväll kommer den tvärkonstnärliga och tvärvetenskapliga grupp ingrepp till Stadsmuseet. De består av bland annat:

Mats Rosengren, filosof,
Catharina Thörn, sociolog (GU),
Karl Palmås är forskare på Handels (kallar sig ibland 'civilsociolog'),
Peter Ullmark, arkitekt och professor på hdk,
Otto von Busch, designer,
Kajsa Eriksson, konstnär,
Henric Benesch, arkitekt.

Ingrepp kommer diskutera:

Urban Magma - en diskussion om konstens och forskningens ingrepp i staden
De förnyelseprocesser och förändringar, de konflikter, öppna och dolda avsikter, förhoppningar och besvikelser som präglar våra urbana landskap – kort sagt den urbana magman - kommer att utgöra navet för vår diskussion. Våra insikter och avsikter, liksom våra forskningsperspektiv skiljer sig åt; fakta repeteras och transformeras beroende på de perspektiv som anläggs, olika kunskapsmässiga och politiska kontexter vävs samman till en magma av arkitektur, konst, design, filosofi, aktivism och sociologi. Likväl delar vi alla övertygelsen om att medborgarinflytande, stökig demokrati, konst, forskning och konstnärlig forskning på avgörande sätt kan bidra till planeringen av den framtida staden. I diskussionen kommer vi försöka visa hur detta kan gå till, och varför det är viktigt.

Arrangörer: Göteborgs stadsmuseum, ULG/Chalmers, S2020 Göteborgs Stad och GR Göteborgsregionens kommunalförbund
1635 Inlägg
Alla som undrat hur the Original-Yimby Anders Gardebring låter i verkligheten kommer att få sitt lystmäte ikväll i SVT:s Eftersnack. Eftersom Västnytt av outgrundlig anledning valt att inte samsända får vi västgoter kolla på webben:
http://www.svt.se/eftersnackabc

Hittade detta:

30 mars, 17.30-20
BILSTAD, BLANDSTAD, ÄLVSTAD
Miljökonsultföretaget Melica anordnar diskussionscafé och siktar på en bred debatt om hur vi vill leva och röra oss i ett hållbart Göteborg. På Café Hängmattan, Karl Johansgatan 16.

Såg att Johannes skulle va där. Kanske redan står om detta nånstans här på sidan?
Senast ändrad 26 mars 2009 20:46
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ victor: Tänkte precis lägga ut det - good call Victor! Vi är ett gäng som ska dit: bl.a. jag, Nicholas, Erik och Jesper. Häng på!
155 Inlägg
Just det - det där. Har varit lite dålig på att ruta in mitt liv på det sista. Skall kolla upp om även jag kan göra ett gästspel.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Kanske inte så mycket ett evenmang men imorgon torsdag och på fredag skall Visioner för Angered ställas ut i Nordstan (Visioner för Nordost i Östra Nordstaden!). En möjlighet för oss som är allmänt intresserade av stadsplanering men som inte spontanåker till Angered så ofta.

Vision Angered
Matthias H.
662 Inlägg
Det kommer jag gå ner och titta på då jag arbetar i närheten.
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
Evenemang

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter