Många kreativa och inspirerande inlägg! (Bortsett från de vanliga misskrediteringen av Hisingen/Mölndal. Precis som någon reagerade - bor man på Hisingen älskar man ön. Samma sak med Mölndalsborna, de flesta tycker om sin stad och vill verkligen att den utvecklas, sedan kan de ha olika tankar om det).
Jag hoppas verkligen att ni skickar in era kommentarer och synpunkter, eftersom jag upplever att de flesta av er är mer genomtänkta och strukturerade än de mer rabiata motståndare jag har mött i Mölndal. Det ni pekar på kan nog bidra på ett konstruktivt sätt till den fortsatta dialogen om Mölndals centrum.
Några kommentarer till tidigare inlägg:
- det är inte helt lätt att flytta eller göra om brons funktion. "Knutpunkt Mölndals Centrum" är Göteborgsregionens andra kollektivtrafik-hub (efter Nils Ericsons-platsen) i antal passagerare, 3,2 miljoner s k ombytesresande per år. D v s passagerare som inte bara passerar utan byter linje/transportslag i Mölndal. Och det är en av de tungt vägande skälen till varför S&S väljer att satsa här.
- det finns fortfarande en möjlighet att någon gång i framtiden förlänga spårvägen från Mölndals C till Åbro, därefter västerut till Frölunda. Ett sådant markreservat finns sedan länge i ÖP:n. Däremot har det aldrig diskuterats att förlänga söderut till Balltorp. Göteborgsregionen/Västtrafik är dock sedan länge bussorienterade. Det är billigare att skapa nya linjer med bussar än att lägga spårvagnsspår. Flexibiliteten är också större med bättre möjligheter till anpassning till förändrade resmönster. Sedan kan man tycka att spårbunden trafik är trevligare, ger mindre dieselavgaser, inte fastnar i bilköer...
- vi har inga planer att bygga fler bostäder i Fässbergsdalen. Eklanda är i det närmaste färdigbyggt. Däremot finns utpekat i ÖP:n det område vi kallar Västra Balltorp, vilket i princip innebär en utbyggnad från nuvarande Balltorp till Sisjön. Det kan dock ta tid innan vi kan förverkliga planerna. Dels hävdar försvarsmakten fortfarande sina intressen i Sisjöns övningsområde, vilket hindrar en exploatering av Västra Balltorp, dels måste vi (Mölndal och Göteborg) komma överens med Vägverket om ett nytt mot på Söderleden, ungefär i kommungränssnittet. Den dialogen pågår.
Utställningen har sin sista dag på fredag, jag kommer att finnas på plats då i Hajen. Ni är alla välkomna om ni vill diskutera Mölndals Centrum ytterligare!