Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Mölndal Centrum

Sida 3 av 5
Sven R
529 Inlägg
Johannes, det väl redan ihopbyggt? Men jag förstår hur du menar. Mölndalsvägen har stor potential. Jag åkte 4:an till Mölndal igår och det är en ganska fascinerande sträcka. Många bilfirmor har byggt ut. Jag tycker inte man ska satsa på samma typ av stadsförädling här som den process som väntar t.ex Ringön och Gullvergsvass, dvs kvartersstad. Mölndals dalgång har sina speciella förutsättningar med det stora trafikdiket. Mellan Mölndalsvägen/Göteborgsvägen och E6:an finns det massor av firmor inom bygg. Det är en verkligt levande stadsdel som klarar sig fint utan extreme makeovers!
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ sven: ja, man kan olika syn på stadsutveckling

Personligen skulle jag gärna se ett förstadligande av Mölndalsv/Göteborgsv. Inte minst parallellgatorna på västra sidan har stor potential. Vi snackar trots allt om en stor mängd central och underutnyttjad mark, med färdig infrastruktur och goda gång-, cykel- och kollektivtrafikkopplingar. Att inte bygga här när vi har en enorm bostadsbrist är bara weird. Men det ska vara förtätning, inte sanering. Vi diskuterade väl det här i någon annan tråd? Råa industrilokaler uppblandat i riktiga stadskvarter, det kan bli en mycket spännande urban stadsdel.

Tråkigt för den som gillar enorma och skräpiga parkeringar förvisso, men det finns det ju gott om på många andra ställen... ;)
Tack Lars för input. Ja, då kanske man ska stryka sista stycket i det jag skrev ovan även om jag tycker att det finns en poäng med att möjligheterna skulle förändras om Mölndals Bro drogs lite annorlunda. Men jag viker mig för majoriteten.

Sen så beträffande spårvägen så är min förhoppning främst att spårvägen förlängs till ett framtida utbyggt Balltorp, den får då gärna gå uppför backen Sven, jag tänkte att det kanske var rätt svårt med backar men det funkar väl på andra ställen i stan (Kortedala, Angered).
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Chatta om Mölndals centrumVad tycker du om planerna för det nya Mölndals centrum? Är det en modig och spännande vision - eller ett sätt att förstöra en småskalig stadskärna? Chatta på onsdag kl 13 med Hans Broberg (fp), ordförande i kommunstyrelsens planeringsutskott, och Eva Engman, samordnare för centrumprojektet.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Lars Ekberg skrev:

Det är billigare att skapa nya linjer med bussar än att lägga spårvagnsspår. Flexibiliteten är också större med bättre möjligheter till anpassning till förändrade resmönster. Sedan kan man tycka att spårbunden trafik är trevligare, ger mindre dieselavgaser, inte fastnar i bilköer...

Hej, Lars. Uppskattar otroligt mycket att du skickar in dina synpunkter.
Jag kan bara hålla med dig i dina argument som nästan följer samma linje som slagits fast i K2020. Spårväg är dyrt men har stor kapacitet. Buss är billigt. "Vi börjar med buss och sen får vi se".
Jag gillar det. Det låter förståndigt i mina öron.

Jag förstår samtidigt att man som Mölndalsbo är rätt skeptisk till spårvagn: Att ta sig från Mölndals centrum till Nils Ericsonterminalen tar alldeles för lååååång tid med spårvagn. Expressbussen eller pendeln är ju det enda rimliga alternativet.

Men skall spårbunden kollektivtrafik utformas så som den ser ut i centrala Göteborg? 90-graders svängar, i blandtrafikmiljö, en hållplats för 6 spårvagns- och 3 busslinjer, så tätt mellan hållplatserna så att om man missar spårvagnen på centralstationen kan man gå ikapp den till Brunnsparken!?!

Nya idéer finns ju redan runt om i världen: Tänk spårvagn/lightrail, bygg för buss. Dra upp tänkbara stråk. Gör bussarna längre. Öka avståndet mellan hållplatserna i dessa stråk, låt hållplatserna utformas så att vissa linjer ges företräde mm. mm.

Här har ju Mölndal som stad en unik chans att knäppa storebror på näsan och visa hur det skall gå till. Med det utgångsläge som ni har vad gäller kollektivtrafik blir det ju en promenadseger!
Matthias H.
657 Inlägg
Johannes, såg du mitt försök lite längre upp till en början på ett yttrande. Nu är det ju många tankar o ideér här men det vore lite synd om vi inte fick in nånting. Men jag förstår om du inte hinner/orkar justera.

Själv har jag inte kunskapen eller förståelsen som behövs för att lägga sista handen på. Det har däremot du.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ matthias: Jo, jag såg. Det ser bra ut tycker jag. Jag har varit lite busy bara. Skriver ihop något och lägger ut det på fredag, gå in och kolla och kommentera innan vi skickar in det.

Är det något mer genomgripande ni vill ha in i yttrandet så ta för all del upp det innan dess... Vi vill inte göra för stora ändringar i sista minuten ;)
1635 Inlägg
OK, jag har skrivit ihop ett förslag till yttrande. Jag ändrade en del i din text Matthias, hoppas det är OK. Försökte få med de synpunkter som kommit upp: Mer lokalyta i SoBro (south of Broslättsgatan), uppdelning av centrumblocket och högre höghus, utbyggd spårtrafik och framtida exploatering av vändplatsen.

Gjorde några skisser också (det är alltid roligare med bilder). Tycker ni de ser UFO ut så tar jag bort dem.

Är det något ni vill ändra eller lägga till så hör av er innan 14.00.

Här är yttrandet
Mycket bra Johannes. Nu håller vi tummarna för Mölndal både vad gäller centrumet o stallbacken.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Kanon, Johannes! Gillar texten oerhört. Mycket bra att det kom med bra bilder också!

Kan ändå inte undvika att ha en synpunkt:
Om du har möjlighet skulle figur 2 två tjäna på om förändringen av husen har en färg (röd) och förändringen av gatan har en annan nyans eller färg.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
OK! Här är yttrandet med turkosa gågator

Läs här

Jag skickar in kl 15...
1635 Inlägg
Då var det klart!

Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Kul att se att ni engagerat er även i Mölndal. Gick i gymnasiet där innan jag flyttade till Göteborg. Var i USA förra året så jag misssade det mesta av den aktuella diskussionen. Tycker att några våningar till på ett hus och fylla några mellanrum mellan husen är detaljer jämfört med den stora frågan huruvida stora slutna köpkomplex är framtiden och ett bra sätt att utveckla staden. Ett inlägg i den andan av Ola Nylander fanns i GT i februari:
'Köplador är redan föråldrat'
Att öppna den stora kolossen längs med befintliga stråk, som ni föreslår, är det viktigaste anser jag.
Ett exempel på de kompakta köpladornas uttåg fanns I SLC, där jag var; där pågår just nu ett stort stadsförnyelseprojekt 'Downtown Rising' där flera kvarter (à 200m x 200m ) mitt i stan innehållande bla cityvaruhus demolerats (förutom några skyskrapor) för att ge plats åt en ny köpstad 'City Creek Center' i form av en 'blandstadspastisch', kolla tex deras 'Conceptual tour'.
Kritiken har främst handlat om en gångbro mellan kvarteren som kritikerna menar isolerar komplexet från det vanliga gatulivet.
En liknande handelsstad i SLC som redan är färdig är 'Gateway'. En fördel med det senare är att det till viss del består av renoverade äldre byggnader. Det är ju intressant att man försöker bygga något blandstadsaktigt, men det handlar inte om många olika aktörer och spridning över tid av byggandet. Inte heller handlar det om att staden ställer krav på byggarna som Johannes skulle önska (det gör de iofs), utan en byggherre står för hela komplexet och räknar väl med att variation säljer. Privatiserad stadsbyggnad kan man säga, lite som Jakriborg på sätt och vis. Det känns dock problematiskt när alla allmänna utrymmen privatiseras (gatorna genom området tillhör anläggningen).

Tillbaks till Mölndal: Man bör veta att Mölndal är en ung stad; centrum utgörs av ett fåtal kvarter omgivna av ren sovstad plus renodlade arbetsområden i exv Lackarebäck och Åbro. Runt centrum är E6 och järnvägen en barriär i öster och i väster finns Åbybergsparken. Men visst finns utvecklingspotential, Göteborgsvägen som ni nämner har kanske bäst förutsättningar, dels mot Göteborg, där vissa stadskvaliteter redan finns, dels söderut, där ett stråk mot noden Åbro med tex Astra borde vara möjlligt.
Kulturhistoriskt borde man också utveckla stråket österut längs Kvarnbygatan mot Gamla torget och Kvarnbyn som var det gamla centrum. Lite längre upp har nyss SOABs gamla kemifabrik vid Boråsbanan rivits och det skall byggas nytt. Centrum flyttades sedan västerut men spann över båda sidorna av järnvägen; på östra sidan låg bla Nya torget. I detta område finns mycket mark att utnyttja, även norrut mellan Järnvägsgatan och järnvägen.
Karta över gamla Mölndal
Den riktigt stora potentialen utgörs kanske ändå av Papyrusområdet sydöst om centrum, där pappersfabriken lagts ned.
När det gäller bron kan jag hålla med om att den är "i vägen". Samtidigt är den vital för att binda ihop västra och östra Mölndal. Den är en produkt av en annan tid, där tanken bla var att fortsätta vägen västerut genom Åbybergsparken och vidare mot Toltorpsdalen. Bron lättades upp något då den vitmålades i samband med friidrotts-VM. Mitt förslag är att behålla bron över motorvägen och rampen runt spårvägsslingan, men att ta bort bron västerut. Även i förslaget flyttas ju denna del av bron/rampen. Busstrafiken denna väg kan ledas på en kort bro över gågatan: från rampen till Barnhemsgatan. För att minska genomfartstrafiken med bil, i synnerhet via Storgatan, kan biltrafiken ledas runt via Tempelgatan eller möjligen Åbybergsgatan alt. Barnhemsgatan om dess nuvarande anslutning från cirkulationen behålls.
Parkering bör ske vid tillfartsvägarna så att trafiken inne i området begränsas. Om spårvägen förlängs kan ett parkeringshus byggas i vändslingan. Vidare kan parkering ske som idag nordost om den norra rondellen samt nedanför (öster om) Fässbergskyrkan.

Efter att nu ha läst programmets planbeskrivning måste jag bara säga FY FAN!, FY FAN!, centrumbyggnaden skall enligt planen ha källarparkering plus fem P-våningar ovan handelsplanet och både Mölndalsbro och Göteborgsvägen skall förses med ytterligare körfält. Dessutom tycks det vara totalitär/parasitär arkitektur med inre stråk som stängs utanför centrets öppettid och som i begränsad omfattning öppnar sig mot befintlig stadsstruktur. Estetiskt blir det en mastodontbyggnad utan mycket till kvaliteter och variation mot omgivande gator, även om det i texten sägs att så skall vara fallet. Bilkramare av detta slag borde *********as utan pardon. En fördel om man inte breddar Göteborgsvägen är att avfartsrampen från E6 och den nyss uppförda, säkert inte helt billiga, bullermuren inte behöver flyttas. En flytt av rampen skulle däremot medföra att P-platserna nordost om området reduceras och blir onåbara från området.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Viss anledning till försiktighet med nya köpcentrum kan vara befogat, se tex denna
artikel om förändringen i köpcentrumens attraktionskradft i Amerika i NY Times:'Our Love Affair With Malls Is on the Rocks'
En nätsida i ämnet:
http://deadmalls.com/
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ daniel: Tack för mycket intressanta inblickar! Jag håller med dig om allt, även att "bilkramare av detta slag borde omskolas utan pardon". För det var naturligtvis det du menade, inte sant? Vi är ju måna om tonläget här...
543 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

@ daniel: Tack för mycket intressanta inblickar! Jag håller med dig om allt, även att "bilkramare av detta slag borde omskolas utan pardon". För det var naturligtvis det du menade, inte sant? Vi är ju måna om tonläget här...

Nja, jag tänkte nog snarare på vad som sker när en partikel möter en antipartikel, men hann sansa mig tillräckligt för att använda asterisker istället. (Rent logiskt är det ju inte så smart eftersom analogin vore att bilskeptikern försvann samtidigt som bilkramaren.) Sen är ju även termen 'omskola' en laddad term i samband med att ändra åsikter. Mer diplomatiskt uttryckt vore "det vore önskvärt om bilkramare av detta slag kunde komma till insikt om det långsiktigt ohållbara i denna strategi".
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
"det vore önskvärt om bilkramare av detta slag kunde komma till insikt om det långsiktigt ohållbara i denna strategi" Now you're talking yimbyish!
543 Inlägg
Försöker så smått förlika mig med det nya komplexet i Mölndals centrum som likt ett strandat containerskepp, en megalomanins monstruösa likkista, kommer ligga tvärs över dalgången.
Tydligen stöds projektet av alla partier i Mölndal utom V och MP. Visionen var ju bra och centrumet har gått knackigt. Kanske har det varit svårt att få investerare intresserade om man ställer tuffare krav och man har resonerat att allting är bättre än att sotdöden dö. Sen kan ett ej ringa mindervärdeskomplex bidragit till en vurm för saker som står ut oavsett om de tillför stan (?) något. Får väl se om intresset kvarstår med ekonomisk kris och ny ägarstruktur för Steen & Strøm ASA.

Mycket går kanske att förbättra i efterhand, men att få ner ljus i byggnaden, eller ännu hellre genomgående gator, med fem terasserade P-våningar ovanpå med lägenheter utanför (passiv rökning på köpet) blir ett mammutföretag. Dessutom ligger P-däcken på västra ändan av byggnaden medan huvudinfarten är från öster, dvs alla bilar måste köra igenom hela byggnaden.
Ett tidigare förslag var bättre med två våningar källarparkering och bostadslameller på köpcentrumets tak. Fast källare kan vara problematiska med översvämningsrisken som finns här. Naturligast hade givetvis varit en separat parkeringsbyggnad (ev i direkt anslutning) som tex i Östra Nordstaden. En idé hade kunnat vara ett runt parkeringstorn som i Åbro med en ringformad bostadslänga ovanpå (de kan lutas utåt för solvinklar, med det hela format som ett bastant cocktailglas).
Planlösningen med en stor mataffär i markplan i västra delen är också svårbegriplig. Markplan bör innehålla mindre lokaler som kan samverka med gaturummen utanför. Knutpunkten ligger i östra delen; för resenärerna där vore en placering av mataffären i samma del, lämpligen i källaren, bättre.

Angående diskussionen här om att ändra bron/ ta bort den västra rampen är det intressant att se att man i den trafikanalys som gjorts analyserat ett scenario där enbart busstrafik tilåts på bron västerut. Slutsatsen är att det inte funkar pga ottillräcklig kapacitet i cirkulationen. Problemet med detta är att man dels avgränsat det analyserade området för snävt och inte tagit med möjligheten att trafiken söker sig runt centrumet på norra sidan via Tempelgatan, dels att man inte undersökt alternativa möjligheter att lösa korsningen vid cirkulationen. Med två cirkulationer tätt intill varandra (i princip att flytta ned korsningen på bron mot cirkulationen och ansluta Åbybergsgatan till denna övre cirkulation istället) bör det inte vara något större problem att ta bort trafiken från brons västra del som då kan rivas och en levande gatumiljö i markplan med affärer även på centrumbyggnadens södra och västra sidor skapas istället.
En annan intressant aspekt av trafikanalysen är att ca 50 % av de bilburna kunderna väntas komma söderifrån via Åbromotet. Det rör sig alltså i stor utsträckning om samma kundunderlag som till Frölunda torg, Sisjön och Kållered. Avståndet från Åbromotet till Mölndals centrum är en kilometer, längre än för de andra centra. Det är alltså inte givet att ett nytt köpcentrum minskar biltrafiken totalt, även bortsett från effekten att nya köpcentrum i sig tenderar att öka biltrafiken. En logisk lösning vore att anlägga ramper till E6 från Mölndals bro. Detta undersöktes i trafikanalysen. Man påtalar att en ramp mellan järnvägen och E6 kan komma i konflikt med framtida planer för järnvägen, vilket är en reell invändning, men för en påfartsramp söderut, som skulle kunna anläggas enkelt, är enda problemet att kapaciteten på E6 redan är begränsad. Mölndal skall alltså istället för att avlasta lokalvägnätet och skapa en bätte koppling till huvudvägnätet med en ny ramp, vilket vore högst rimligt ur kommuninvånarnas perspektiv, gå Vägverkets ärenden och lägga resurser på att bygga ut korsningarna längs Ga Kungsbackavägen för att de inte förmår hantera problemen med en ohållbar ökning av inpendlingen av utsocknes på E6.
Matthias H.
657 Inlägg
Mölndal köper alltså Papyrusområdet på andra sidan motorvägen som är riktigt stort. Det tycker jag aktualiserar frågor som kulvertering, flytt av bro söderut eller en bro till osv. I alla fall bör Mölndal tänka om beträffande sitt centrum nu för att inkorporera även detta stora område i planerna.
Sida 3 av 5

> Allmänt
Mölndal Centrum

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6719 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert