Kul att se att ni engagerat er även i Mölndal. Gick i gymnasiet där innan jag flyttade till Göteborg. Var i USA förra året så jag misssade det mesta av den aktuella diskussionen. Tycker att några våningar till på ett hus och fylla några mellanrum mellan husen är detaljer jämfört med den stora frågan huruvida stora slutna köpkomplex är framtiden och ett bra sätt att utveckla staden. Ett inlägg i den andan av Ola Nylander fanns i GT i februari:
'Köplador är redan föråldrat'
Att öppna den stora kolossen längs med befintliga stråk, som ni föreslår, är det viktigaste anser jag.
Ett exempel på de kompakta köpladornas uttåg fanns I SLC, där jag var; där pågår just nu ett stort stadsförnyelseprojekt 'Downtown Rising' där flera kvarter (à 200m x 200m

) mitt i stan innehållande bla cityvaruhus demolerats (förutom några skyskrapor) för att ge plats åt en ny köpstad
'City Creek Center' i form av en 'blandstadspastisch', kolla tex deras
'Conceptual tour'.
Kritiken har främst handlat om en gångbro mellan kvarteren som kritikerna menar isolerar komplexet från det vanliga gatulivet.
En liknande handelsstad i SLC som redan är färdig är
'Gateway'. En fördel med det senare är att det till viss del består av renoverade äldre byggnader. Det är ju intressant att man försöker bygga något blandstadsaktigt, men det handlar inte om många olika aktörer och spridning över tid av byggandet. Inte heller handlar det om att staden ställer krav på byggarna som Johannes skulle önska (det gör de iofs), utan en byggherre står för hela komplexet och räknar väl med att variation säljer. Privatiserad stadsbyggnad kan man säga, lite som Jakriborg på sätt och vis. Det känns dock problematiskt när alla allmänna utrymmen privatiseras (gatorna genom området tillhör anläggningen).
Tillbaks till Mölndal: Man bör veta att Mölndal är en ung stad; centrum utgörs av ett fåtal kvarter omgivna av ren sovstad plus renodlade arbetsområden i exv Lackarebäck och Åbro. Runt centrum är E6 och järnvägen en barriär i öster och i väster finns Åbybergsparken. Men visst finns utvecklingspotential, Göteborgsvägen som ni nämner har kanske bäst förutsättningar, dels mot Göteborg, där vissa stadskvaliteter redan finns, dels söderut, där ett stråk mot noden Åbro med tex Astra borde vara möjlligt.
Kulturhistoriskt borde man också utveckla stråket österut längs Kvarnbygatan mot Gamla torget och Kvarnbyn som var det gamla centrum. Lite längre upp har nyss SOABs gamla kemifabrik vid Boråsbanan rivits och det skall byggas nytt. Centrum flyttades sedan västerut men spann över båda sidorna av järnvägen; på östra sidan låg bla Nya torget. I detta område finns mycket mark att utnyttja, även norrut mellan Järnvägsgatan och järnvägen.
Karta över gamla Mölndal
Den riktigt stora potentialen utgörs kanske ändå av Papyrusområdet sydöst om centrum, där pappersfabriken lagts ned.
När det gäller bron kan jag hålla med om att den är "i vägen". Samtidigt är den vital för att binda ihop västra och östra Mölndal. Den är en produkt av en annan tid, där tanken bla var att fortsätta vägen västerut genom Åbybergsparken och vidare mot Toltorpsdalen. Bron lättades upp något då den vitmålades i samband med friidrotts-VM. Mitt förslag är att behålla bron över motorvägen och rampen runt spårvägsslingan, men att ta bort bron västerut. Även i förslaget flyttas ju denna del av bron/rampen. Busstrafiken denna väg kan ledas på en kort bro över gågatan: från rampen till Barnhemsgatan. För att minska genomfartstrafiken med bil, i synnerhet via Storgatan, kan biltrafiken ledas runt via Tempelgatan eller möjligen Åbybergsgatan alt. Barnhemsgatan om dess nuvarande anslutning från cirkulationen behålls.
Parkering bör ske vid tillfartsvägarna så att trafiken inne i området begränsas. Om spårvägen förlängs kan ett parkeringshus byggas i vändslingan. Vidare kan parkering ske som idag nordost om den norra rondellen samt nedanför (öster om) Fässbergskyrkan.
Efter att nu ha läst programmets planbeskrivning måste jag bara säga FY FAN!, FY FAN!

, centrumbyggnaden skall enligt planen ha källarparkering plus fem P-våningar ovan handelsplanet och både Mölndalsbro och Göteborgsvägen skall förses med ytterligare körfält. Dessutom tycks det vara totalitär/parasitär arkitektur med inre stråk som stängs utanför centrets öppettid och som i begränsad omfattning öppnar sig mot befintlig stadsstruktur. Estetiskt blir det en mastodontbyggnad utan mycket till kvaliteter och variation mot omgivande gator, även om det i texten sägs att så skall vara fallet. Bilkramare av detta slag borde *********as utan pardon. En fördel om man inte breddar Göteborgsvägen är att avfartsrampen från E6 och den nyss uppförda, säkert inte helt billiga, bullermuren inte behöver flyttas. En flytt av rampen skulle däremot medföra att P-platserna nordost om området reduceras och blir onåbara från området.