Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

GP debatt 28/12: Folkpartiet och staden

Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Lördagens blaska inehöll en slags programförklaring från folkpartiet:
Nytänkande krävs för att bygga framtidens Göteborg

Låter la i det stora rätt bra, men säger egentligen inte något konkret. Visioner, helhet och inte bara tekniska lösningar utan att även se till socioekonomi är några ord och begrepp som sprids runt.

Någon som har några intressanta åsikter eller synpunkter?
Senast ändrad 27 december 2008 10:51
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ olle: Min spontana kommentar är att det är den 27 december.

Skrev precis ett inlägg om det. Som du vet är jag obeskrivligt trött på allt snack om att det behövs visioner, diskussion etc. Det är ju bara att sätta igång att visionera och diskutera! Men nej, det ska någon annan göra...
Min kommentar är att jag håller med er till hundra procent.

Det jag dock saknar är stadsplanerarnas syn på Göteborgs framtid. Givetvis skall alla få vara med och bestämma, men vår stadsplanerarkår är på tok för anonym. Den hörs ju inte alls.

Politiker ska ha visioner och ta besluten, men bör ibland ligga lågt i vissa stadsplanerarfrågor. Vi har ju stadsplanerare som läst minst 5 år på universitet och jobbat i yrket upp till 40år! De borde ju ha ett hum om hur man skall planera i en stad. De sitter ju faktiskt på en hel del kunskap. Tolka mig rätt nu, Johannes. Egentligen är det inte politikernas "tyck" som är felet utan snarare bristen på färgstarka planerare i vår stad.

En del av mig ropar lite tyst:
"Stadsplanerare! Hör upp! Våga synas och vara visionära!"

Det finns nog en rädsla att inte få några fler jobb om man kommer med alldeles för visionära idéer. Göteborg är rätt litet i planerarsvängen och därför blir det lättare att man överlåter visionerna till politiker eller byggherrar som kan ta risken med att profilera sig med en viss typ av fråga. (Såsom Fps få, men höga, broar eller Wallenstams fyra torn och svävande tak på Heden)

Eftersom rädslan finns där är det ju viktigt att beställaren, de folkvalda, blir tydligare inför stadsplanerarna med sina tankar så att idéer tas fram som fungerar både tekniskt och socioekonomiskt mm.

Jag önskar att politiker och stadsplanerare för en tydligare dialog med varandra och börjar att samarbeta mer. Hur det skall gå till vet jag inte.

Kanske skall ÖPn bli ännu tydligare än vad den är? Kanske är stadsplaneringsrollerna otydliga i Göteborg och ingen vet vem som får lov att vara visionär? Vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar?

YimbyGbg har ju verkligen tagit ett sådant steg i rätt riktning, det har vi ju fått bevis på i bla. forumet "Mölndals centrum". Vi hörs ju faktiskt. (!)
http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2013&page=..

Hur kan vi jobba vidare på detta? Här finns ju ett tomrum att fylla. Hur ser ni på YimbyGbgs strategi för nästa år?
Senast ändrad 17 februari 2013 02:54
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Vad kan jag säga - jag är före min tid.

> Allmänt
GP debatt 28/12: Folkpartiet och staden

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter