Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Lundby

Frihamnen, Göteborgs Manhattan?

Sida 2 av 28
E K
105 Inlägg
Är inte Frihamnen ett område där det så småningon kan bli läge för Yimby att lägga ett tidigt förlag? Ett sådant skulle kanske kunna skänka inspiration till arkitekter/byggare, SBK, byggnadsnämnd + andra politiker, eller åtminstone skapa lite uppmärksamhet i media.
Jesper Hallén
348 Inlägg
E K: Absolut, vi får samla ihop våra idéer och sammanställa till ett seriöst förslag. Så fram med alla idéer
Petter A.
111 Inlägg
Matthias H. skrev:

Fyll igen den innersta bassängen.

I andra delar av världen lägger man ner mångmiljardbelopp på konstgjorda sjöar, halvöar och öar för att göra kustlinjen så lång som möjligt. Ska vi gå motsatt väg. Det låter lite 1800-tals tänk över det innan man insåg värdet av vatten.
Senast ändrad 15 juni 2009 00:36
Petter A.
111 Inlägg
Daniel Augustsson skrev:

Halloj ny här vill dela med mig av mina tankar. Göteborg i mitt hjärta och staden förtjänar mer uppmärksamhet.

Tycker definitivt att man skall bygga högre hus, dels för att matcha läppstiftet och dels för att dölja det fula 14 våningshus som byggs vid hjalmar. Tycker att man borde ha kvar delar av frihamnen för events. Längst ut på den ytterstapiren tycker jag att man skall anlägga en stor, gigantisk permanent utescen längst ut. Framför scenen har vi en stor gräsmatta med träd längst kajerna.

enkel demostration

Lite djärvt kanske?

Ser mycket bra ut.
Matthias H.
668 Inlägg
Petter Andersson skrev:

I andra delar av världen lägger man ner mångmiljardbelopp på konstgjorda sjöar, halvöar och öar för att göra kustlinjen så lång som möjligt. Ska vi gå motsatt väg. Det låter lite 1800-tals tänk över det innan man insåg värdet av vatten.

Jo, har precis varit i Tyskland där det finns många konstgjorda sjöar. Men vi har ju vatten i överflöd, stad däremot har vi inte så mycket av men det har dom i Tyskland. Jag tycker inte det blir något tillräckligt stort sammanhängande urbant område om vi behåller alla tre bassängerna.
Petter A.
111 Inlägg
Matthias H. skrev:

Jo, har precis varit i Tyskland där det finns många konstgjorda sjöar. Men vi har ju vatten i överflöd, stad däremot har vi inte så mycket av men det har dom i Tyskland. Jag tycker inte det blir något tillräckligt stort sammanhängande urbant område om vi behåller alla tre bassängerna.
Detta stora urbana sammanhängande område finns det andra ytor för. Hamnmiljön i Frihamnen är unik och kan inte återfinnas någon annanstans. Det finns inte heller tillräckligt med vatten i Göteborg. Göran Johansson har länge talat om att vi ska gräva upp Östra Hamngatan. Förövrigt ett bra förslag men det blir antagligen för dyrt. Om Yimby vill komma fram med ett förslag som ska få brett stöd kan vi inte fylla igen hamnar för att bygga hus. Mer betong och mindre vatten är inte vad folk vill ha 2009.
Senast ändrad 15 juni 2009 15:04
Matthias H.
668 Inlägg
Petter Andersson skrev:

Detta stora urbana sammanhängande område finns det andra ytor för. Hamnmiljön i Frihamnen är unik och kan inte återfinnas någon annanstans. Det finns inte heller tillräckligt med vatten i Göteborg. Göran Johansson har länge talat om att vi ska gräva upp Östra Hamngatan. Förövrigt ett bra förslag men det blir antagligen för dyrt. Om Yimby vill komma fram med ett förslag som ska få brett stöd kan vi inte fylla igen hamnar för att bygga hus. Mer betong och mindre vatten är inte vad folk vill ha 2009.

Alltså, jag tar inte avstånd från ett förslag av oss på Yimby bara för att jag inte får min vilja fram just i denna fråga men jag kommer alltid (hehehe) tycka att den innersta bassängen borde få stryka på foten för ett större sammanhängande urbant område. För övrigt tror inte jag Petter att just göteborgarna i denna fråga bryr sig speciellt mycket eftersom det har karaktären av wasteland idag, skillnad hade varit om jag begärt att fylla igen en del av Vallgraven till exempel.
E K
105 Inlägg
Finns det någon som har bra koll på de geotekniska förutsättningarna för att bygga skyskrapor i Frihamnen? Utgör den djupa leran och/eller den omedelbara närheten till vatten något problem? Kan det bli dyrt eller till och med omöjligt med höga byggnader?

Och hur kan risken med stigande vattennivåer förebyggas i området? Kan det vara en idé att fylla igen en eller flera bassänger och placera de höga byggnaderna på en konstgjord kulle, eventuellt med hjälp av lera som grävts upp i samband med Västlänken?

För övrigt har det redan sagts mycket vettigt i denna tråd. Vill vi ha skyskrapor i Frihamnen (och det vill vi såklart) så bör tomter reserveras för ändamålet och intentionerna bör finnas klart och tydligt i detaljplan och eventuell fördjupad översiktsplan, gärna genom att ett minsta antal våningar anges för vissa tomter. Och jag gillar idén med ytor för events ute på den längsta piren, men dessa ytor får nog delvis ligga inomhus, annars tror jag inte att de blir särskilt attraktiva för events under nio månaders regn och blåst.
J E
46 Inlägg
Matthias H. skrev:

Fyll igen den innersta bassängen.

Fyll igen innersta och yttersta.
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Med eventområdet så tänker jag en stor scen längst ut och gräsmatta framför, då jag inte tycker om asfalt. En gång- och cykelbro från operan till eventområdet? Den kan ju vara öppningsbar så att inte någon blir arg -_-
Jag är emot att fylla igen bassängerna då jag tycker att det ger mer liv med skvalpande vågor osv. Skulle man kunna ha små broar mellan pirarna. Det tycker jag skapar en mysig känsla, plus lite grönt och väl upplyst så är Frihamnen klar!

Det finns idéstudier för både Lundbyleden och Hamnbanan att bygga ner dessa i marken vilket skapar mera yta så att man itne behöver fylla igen någon bassäng
Senast ändrad 15 juni 2009 21:02
Petter A.
111 Inlägg
Daniel Augustsson skrev:

Med eventområdet så tänker jag en stor scen längst ut och gräsmatta framför, då jag inte tycker om asfalt. En gång- och cykelbro från operan till eventområdet? Den kan ju vara öppningsbar så att inte någon blir arg -_-
Jag är emot att fylla igen bassängerna då jag tycker att det ger mer liv med skvalpande vågor osv. Skulle man kunna ha små broar mellan pirarna. Det tycker jag skapar en mysig känsla, plus lite grönt och väl upplyst så är Frihamnen klar!

Det finns idéstudier för både Lundbyleden och Hamnbanan att bygga ner dessa i marken vilket skapar mera yta så att man itne behöver fylla igen någon bassäng

Det skulle kunna bli hur mysigt som helst.

Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Skulle vi haft bättre vatten och väder i gbg så skulle det kunna vara sandstränder längst in på de två yttersta bassängerna!
Senast ändrad 15 juni 2009 22:12
E K
105 Inlägg
Daniel Augustsson skrev:

Med eventområdet så tänker jag en stor scen längst ut och gräsmatta framför, då jag inte tycker om asfalt.

Det här låter bra som sagt, men jag tror att eventområdet bör kompletteras med någon sorts inomhuslokal för att kunna bli användbart mer än tre månader om året. Kanske kan det vid sidan av eventuella gräsmattor och utomhusscen vara lämpligt med en mindre byggnad för t.ex. konserter, diskotek, restaurang, café, museum eller konferens. Tre av fyra årstider består ju som bekant av regn, blåst och kyla i Göteborg och Frihamnens yttersta pir är mycket utsatt för dessa naturkrafter. Det vore såklart synd om ytorna inte kom till användning.

Vad tror ni om den västra piren? Här finns en del grönt idag, kanske kan det vara lämpligt med en park på de yttre delarna. Eller bör vi bygga höga hus även längst ut på piren och istället lägga en park längre in i området?
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Då skulle man kunna ha permanenta pelare som man under vinterhalvåret skulle kunna lägga på tak. Typ som en uteservering fast på vintern då..
Petter A.
111 Inlägg
Daniel Augustsson skrev:

Med eventområdet så tänker jag en stor scen längst ut och gräsmatta framför, då jag inte tycker om asfalt. En gång- och cykelbro från operan till eventområdet?
Varför vill du ha en scen som står i träda 360 dagar om året på Göteborgs kanske mest attraktiva plats? Det räcker väl med ett Heden? Området lär dessutom knappast vara lämpligt för den typen av aktiviteter när området med affärer, bostäder och kontor är färdigt. Konserterna får hållas på Ullevi eller flytta vidare.
Senast ändrad 16 juni 2009 17:31
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Och Heden kommer att vara ett område som aldrig kommer att bebyggas?
Det är just därför att det ligger centralt som det är en bra plats, särskilt när det redan varit ett antal festivaler och konserter där.

Citerar mig själv
Då skulle man kunna ha permanenta pelare som man under vinterhalvåret skulle kunna lägga på tak. Typ som en uteservering fast på vintern då.. Under vinterhalvåret så skulle man då lysa upp denna brygga snygg så det speglar sig häftigt i vattnet. Och innuti skulle man fortfarande kunna hålla konsrter och andra events. It's a win-win situation

Jag tänker mig ett stråk med cafeer och affärer på vägen längst ut, som både arbetande, boende och konsertgäster kan ta del av. Jag tror på att detta skulle skapa en livlig del av frihamnen. Är det inte det vi vill ha?
Petter A.
111 Inlägg
Daniel Augustsson skrev:

Och Heden kommer att vara ett område som aldrig kommer att bebyggas?
Det är just därför att det ligger centralt som det är en bra plats, särskilt när det redan varit ett antal festivaler och konserter där.

Citerar mig själv
Då skulle man kunna ha permanenta pelare som man under vinterhalvåret skulle kunna lägga på tak. Typ som en uteservering fast på vintern då.. Under vinterhalvåret så skulle man då lysa upp denna brygga snygg så det speglar sig häftigt i vattnet. Och innuti skulle man fortfarande kunna hålla konsrter och andra events. It's a win-win situation

Jag tänker mig ett stråk med cafeer och affärer på vägen längst ut, som både arbetande, boende och konsertgäster kan ta del av. Jag tror på att detta skulle skapa en livlig del av frihamnen. Är det inte det vi vill ha?

Liv är väl det viktigaste (och svåraste) att få till. Jag vet inte riktigt hur du har tänkt att bebygga den södra piren så det är svårt att ha åsikter då.
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg

Så har jag tänkt mig Frihamnen. Piren längst ut skulle jag då vilja ha eventområdet längst ut som på kartan och byggnaderna längst med vattnet och en gata i mitten där det skall finnas cafeer och affärer

Så här har jag tänkt mig event området. Dock så märker jag nu att gräs kanske inte är det bästa underlaget så det skulle kunna vara grus eller granitplattor?

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Petter A.
111 Inlägg

Omdet är all bebyggelse så tycker jag att det är ett dåligt förslag men man kan ju tycka olika. Frånsett eventdelen gillar jag ditt förslag.
Senast ändrad 16 juni 2009 19:57
Sida 2 av 28

> Städer
 > Lundby
Frihamnen, Göteborgs Manhattan?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.