Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Lundby

Frihamnen, Göteborgs Manhattan?

Sida 25 av 28
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Några tankar

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

1. Rondellen, Spårvagnen går rakt igenom, trafiken under eller runt, borde ha bättre kapacitet när så många vägar möts. En sjömanshustru/obelisk i mitten?
2. Mer broar!
3. Göra park av den bit av husen som sticker ut i den norr/sydgående gatan? så kan åtminstone gång o cykel ta sig rakt i den gatan. Om i en kanske avlägsnare framtid Lundbyleden blir en gata så blir kopplingen än viktigare/längre och man kan då göra gata av miniparkerna om man vill.
4. Glömda kvarter
5. Även en "sjömanshustru" eller endast höghuset? Offentliga utsiktsplatser inte att förglömma..
6. Ett alternativ är ju att göra en väg där om nu husen är tänkta att stå kvar. Om man tänker riva dem på sikt är det förstås bättre att inte göra det. Då skulle man även kunna göra någon slags påbyggnad vid det gula huset v 6:an.

De flesta gator verkar vara i samma bredd. Några gator inne bland kvarteren och längs kanalerna skulle kunna vara enkelriktade o smalare.

EDIT: Såg nu att ni redan har fixat en del av det jag tänkte på
Senast ändrad 10 mars 2013 23:05
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
kvarteret längst i sydväst hamnar indraget från pumpgatan o korsande gator. Är det för att inte nalla av varvets område?
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Eventuellt att man tar bort ett kvarter i nordväst som Johannes W (var det väl?) föreslog och gör park av.

Jag känner mig kritisk till att ha en park i direkt anslutning till LHA. Bättre då lite mer inne bland kvarteren, t.ex. här: (lila)

Rött är förslag t gator som skulle kunna vara enkelriktade och smalare

gatstumpen i öst kan gnagas av något av parken
Senast ändrad 11 mars 2013 00:05
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Jesper Hallén skrev:

Lite ändringar som efterfrågats. Bredare (34m) sned Hisingsallé med spårväg (kanske kan breddas i norr också). Bredare bro över bukten. Gatujustering genom de gula hamnskjulen. Större Piazza d'Olof.

Snyggt! Några idéer:

Parken runt huset norr om magasinen kan nog lätt kännas privat. Komplettera kvarteret med fler byggnader i stället så gott det går?

Bilda två små kvarter öster om kajskjulet i stället för ett långt så att den smalare, diagonala gatan norr om magasinen når fram till piazzan.

Låt vägen söder om östra magasinen svänga lite kraftigare, då kan kvarteret bredvid bli lite större (eller två små med smalare gata mellan).

Precis som Erik efterfrågar jag smalare gator på sina håll. Den raka gatan norr om magasinen som går västerut mot kanalen kanske kan smalnas av? Då kan parkbiten norr om västra magasinet bli ett kvarter och fd. dammen norr om kajskjulet bli en större park. En del av gatorna mellan breda Hisingsallén och stora kanalen kan göras smalare så att t.ex. de "trekantiga" kvarteren kan bli lite större.

EDIT: Erik hann före med rödpennan . Ser bra ut. Men även lodräta gatorna mellan spårväg och storkanal kan tåla att smalnas av?
Senast ändrad 11 mars 2013 00:15
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Glöm inte att planen på bilden inte har norr uppåt utan snarare väster. Blir inte hela parken i kvällsskugga bakom 14-15 våningshusen? Det vore bättre att dra ut hörnet lite i vattnet för att få mer kvällssolsbelysta grill och badytor.
Jag tror inte på massor enkelriktningar. Och ska de finnas så bör de förbehållas biltrafiken naturligtvis. Men däremot kan ju en del gator smalnas av.

En relaterad fråga är parkering. Hur mycket gatstensparkeringar ska det finnas utrymme för och längs vilka gator? När man klarar upp den biten har man ju i stort sett gatubredderna klara gissar jag.
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Märkte nu att när spårvägen på Hisingsallén svänger av mot piazzan så fortsätter allén i full bredd rakt fram och blir... en GC-bro
Låta bredden följa med spårvägsspåret i stället?
Peter B
37 Inlägg
Har inte följt med helt i tråden, men varför inga gårdshus? Boverkets byggregler? Gårdarna ser väldigt stora ut, ser ut som kopior av t.ex. Majornas storgårdskvarter (jfr gårdstorlekarna inom vallgraven samt det mesta av Vasa och Linné). Barnperspektivet är väl viktigt, men det är märkligt om nästan varje kvarter ska barnfamilj-optimeras. Om våningstalen ska vara upp till byggarna finns det väl risk att kvarterens e-tal kan bli lägre än Vasa/Linné, och vi siktar väl om något på högre. Eller har jag missat något?

Apropå spårväg, är det inte bättre att planera in nergrävd sådan/pre-metro från starten, nu när vi för en gångs skull har ett område att exploatera 100% från scratch?
Senast ändrad 11 mars 2013 01:17
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Huruvida gator ska enkelriktas eller inte och mängden kantparkering etc. är typexempel på sådant som inte bör hanteras i en grundläggande stadsplan. Det räcker ju med att konstatera att det är flexibelt. Sedan är det nog klokt att inte krympa gatorna i onödan, eller av någon sorts estetisk anledning. 20m är inga gigantiska avstånd (Engelbrektsgatan) och ger stor flexibilitet åt planen. Vill man bygga på ett hus med en butikslänga och på så vis skapa en smalare gata så är det ju lätt gjort i efterhand.
177 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Huruvida gator ska enkelriktas eller inte och mängden kantparkering etc. är typexempel på sådant som inte bör hanteras i en grundläggande stadsplan. Det räcker ju med att konstatera att det är flexibelt. Sedan är det nog klokt att inte krympa gatorna i onödan, eller av någon sorts estetisk anledning. 20m är inga gigantiska avstånd (Engelbrektsgatan) och ger stor flexibilitet åt planen. Vill man bygga på ett hus med en butikslänga och på så vis skapa en smalare gata så är det ju lätt gjort i efterhand.

Engelbrektsgatan har fyra körfält, kantstensparkering och trottoar. Naturlgtvis behöver den inte se ut så, det kan vara bredare trottoarer, trädrad, cykelbana och två körfält. Men kapaciteten för fyra körfält finns, och frågan är: behövs den kapaciteten på alla gator i området?
Med 20m genomgående (förutom Hisingsallén som lätt utökades till 35m - vilket går bra, jag gillar) tackar vi nej till miljöer som en smalare gata ger. Drottninggatan t.ex., eller Andra långgatan. Engelbrektsgatan, även vid annan utformning, skapar inte samma förutsättningar för gångtrafik och sicksackande över gatan som en gårdsgata.
Butikslängor a la Norra Gubberogatan har låg exploatering och skapar ju inte större innegård i kvarteret, så bättre att optimera lite från början och variera gatubredden. Rent estetiskt får man ju heller inte samma gaturum på det sättet som en "riktig" smal gata, om man ändå ska tillåtas väga in lite estetik.
Jag är helt för att sila trafiken genom nätet, men vi behöver inte ha alla trafikslag på precis alla gator. Ibland kan det vara gött att kunna flanera fritt på en gata utan att behöva tänka på varken bilar eller cyklar, och då är 20m väldigt mycket flanöryta.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
OK, men kan vi enas om att ta gatukrympningen sist, när vi är klara med den övergripande strukturen?
177 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

OK, men kan vi enas om att ta gatukrympningen sist, när vi är klara med den övergripande strukturen?

Absolut
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg

Förslag på ändringar. Har inte petat alltför mycket i gatubredd, men eftersom diagonala gatan norr om magasinen redan var smal fick den fortsätta i sin smalhet genom kvarteren vid piazzan.
Gatan genom kvartetet i öster blev visst lite smal också, men den kan väl få vara bred om den vill eller kanske inte behövs alls.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Angående gatubredd: Tänk också på att husen på Jespers bild är väldigt låga. När vi dragit upp dem till ett genomsnitt av 10våningar så kommer gatorna inte se så breda ut längre...

Jesper, du kan väl dra upp dem till 30-40m så att man ser proportionerna bättre?

Senast ändrad 11 mars 2013 14:21
Matthias H.
668 Inlägg
Jag vet att jag tjatar men Jesper, hur skulle det se ut om man fortsatt med kanalen utanför TV-huset hela vägen runt s a s ner till den yttersta av bassängerna? Jag tycker inte att småbåtshamn utanför TV-huset är jättebra...
Senast ändrad 11 mars 2013 23:01
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Jag vet inte om jag kluddar till det nu, i vart fall, förlänga lilla kanalen? (så att den sedan kan gå runt ringön)

( LHA kopplar litteraturvägen o spårvagn t backa )
Senast ändrad 11 mars 2013 23:19
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Erik Funck skrev:

Jag vet inte om jag kluddar till det nu, i vart fall, förlänga lilla kanalen? (så att den sedan kan gå runt ringön)

Kanalen får ligga lite länge mot älven i så fall, det kommer inom kort byggas en större spårvagnshall längs med järnvägen.

Joakim Sandén
35 Inlägg
Johannes Westlund
626 Inlägg
Jag har kommit på en sak som är värd att bevara. Den snygga gröna kranen som står ganska nära TV-huset, vid kanten av den innersta bassängen. Den bör flyttas till ett vattenläge i planen och rustas upp. Det är ett vackert stycke offentlig konst som bör bevaras och finnas till allmän beskådan. Kulturarv när det är som bäst! Den kan kanske eventuellt hållas öppen för allmänheten som utkiksplats också?
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Joakim Sandén skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=FKjQymUmyi0

Kan någon förklara för mig vad i hela friden detta är??

Jag orkade tyvärr bara se första kvarten. Det är väl fortsättningen på Mistra Urban Futures "Klimatanpassad stadsstruktur: scenarier för framtida Frihamnen" som hölls 2011.

Men presentationen var inget udda alls. Det var en demonstration av hur man kan använda frihamnen som en buffertzon för att härbärgera Nordsjön när vattennivån stiger på grund av västliga stormar. Jag tror vi kan lämna den planen åt andra att analysera närmare, men jag misstänker att Europas främsta stadsutvecklare är upptagna på annat håll.
Sida 25 av 28

> Städer
 > Lundby
Frihamnen, Göteborgs Manhattan?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter