Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Lundby

Frihamnen, Göteborgs Manhattan?

Sida 26 av 28
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Tobias, bra idé! Bara typiskt att platsen redan upptaget av ett nybyggt bostadsområde som är renodlat och helt utan stadskvaliteter.
Johannes Westlund skrev:

Jag har kommit på en sak som är värd att bevara. Den snygga gröna kranen som står ganska nära TV-huset, vid kanten av den innersta bassängen. Den bör flyttas till ett vattenläge i planen och rustas upp. Det är ett vackert stycke offentlig konst som bör bevaras och finnas till allmän beskådan. Kulturarv när det är som bäst! Den kan kanske eventuellt hållas öppen för allmänheten som utkiksplats också?

Absolut den har jag länge tyckt om. Var uppe i den när jag var yngre och modigare och det är en bra utsiktsplats, fast den bör nog precis som du säger rustas upp lite, även om den är rätt snygg i sitt slitna skick Den kan vi kanske placera vid parken eller så, eller varför inte nära piazzan.

Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Patrik Andersson skrev:

Tobias, bra idé! Bara typiskt att platsen redan upptaget av ett nybyggt bostadsområde som är renodlat och helt utan stadskvaliteter.

Haha, fasen också! Förrädiska Google Maps som lovar mer tom industrimark än vad det kan hålla
Jesper Hallén
348 Inlägg
Matthias H. skrev:

Jag vet att jag tjatar men Jesper, hur skulle det se ut om man fortsatt med kanalen utanför TV-huset hela vägen runt s a s ner till den yttersta av bassängerna? Jag tycker inte att småbåtshamn utanför TV-huset är jättebra...

Jag förstår inte riktigt, menar du att man ska slopa "bukten" in till tv-huset och göra en smal kanal av det? Vi hade ju önskemål om småbåtshamn eller liknande så någonstans bör vi nog ha en

Här har jag dragit upp höjden, men har inte fastighetsindelat så det ser ju lite bisarrt ut i nuläget.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Johannes Westlund
626 Inlägg
Jesper Hallén skrev:

Jag förstår inte riktigt, menar du att man ska slopa "bukten" in till tv-huset och göra en smal kanal av det? Vi hade ju önskemål om småbåtshamn eller liknande så någonstans bör vi nog ha en

Här har jag dragit upp höjden, men har inte fastighetsindelat så det ser ju lite bisarrt ut i nuläget.

Jag tycker småbåtshamnen är briljant.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Jesper Hallén skrev:

Absolut den har jag länge tyckt om. Var uppe i den när jag var yngre och modigare och det är en bra utsiktsplats, fast den bör nog precis som du säger rustas upp lite, även om den är rätt snygg i sitt slitna skick Den kan vi kanske placera vid parken eller så, eller varför inte nära piazzan.

Längst in i parken kanske, om man låter parkens kanter utgöras av något som ser ut som kaj. Blir i så fall ett fint utsiktsläge och något som drar folk in i parken.

Jag var där igår efter en mötesdag på Lindholmen. Med cykel är det ju så löjligt enkelt att stanna till. Funderade på att klättra upp men vågade inte, då stegen inte längre sitter fast ordentligt. Men gud så fin den är att betrakta.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Tobias Axelsson skrev:

Haha, fasen också! Förrädiska Google Maps som lovar mer tom industrimark än vad det kan hålla

Jag tycker vi borde skicka en förfrågan till Google att uppdatera sina satellitbilder över Göteborg. Det börjar bli påtagliga skillnader mellan karta och verklighet tyvärr. Västra Eriksberg, Partihallsförbindelsen, Kvillestaden...
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Jag skulle vilja flytta på byggnaderna i mittersta piren. Det skulle underlätta Kvillekanalen att flyta rätt fram från Porslinsfabriken. Och varför måste Operabron hänga samman med kanalen? Ser lite macro över den lösningen.
Senast ändrad 12 mars 2013 12:36
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Jag tycker vi borde skicka en förfrågan till Google att uppdatera sina satellitbilder över Göteborg. Det börjar bli påtagliga skillnader mellan karta och verklighet tyvärr. Västra Eriksberg, Partihallsförbindelsen, Kvillestaden...

Den här karttjänsten har nyare bilder. (och enklare att swisha runt på)
http://cityplanneronline.com/cityplanner/project/..
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
SVT kan säkert använda småbåtshamnen till trevliga båt- och/eller sommarprogram.
Hur som helst så ser modellen väldigt bra ut.
Senast ändrad 12 mars 2013 13:37
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Man skulle kunna bygga ut som en liten pir med sjöbodar (som snabbt vinterbonas, får el och avlopp och säljs till högstbjudande) så det bildas en liten kanal mellan den och SVT-huset.
Men mest för att ge tillfälle att släppa loss göteborgshumorn. TV-kanalen. ;)
Matthias H.
668 Inlägg
Jesper Hallén skrev:

Jesper, precis, ta bort bukten och småbåtshamnen och bara fortsätta kanalen ut till yttre bassängen, kanalen får gärna följa den västligaset delen av bukten och småbåtshamnen. Det skulle bli fler kvarter och parken vid den yttersta bassängen skulle då bli mer stadsmässigt inramad, om man låtit den följa en rak kaj, med bara vatten söder om. Det hade varit så kul att se en sådan lösning. Kanske fler skulle tycka det var schysst och gå ifrån småbåthamnsalterativet...
Senast ändrad 12 mars 2013 20:16
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Personligen skulle jag digga Matthias förslag men jag tycker Jespers bukt är en bra kompromiss som borde göra alla glada. Det enda jag stör mig på är bron över kanalbukten som går snett. Jag skulle hellre se att bron gick en gata längre upp och rakt (men landa på samma ställe på västra sidan). Man kan också dra ner höghusen så länge, de stjäl fokus.

Ni som efterfrågat smalare gator, ni ser kanske lite mer vad jag menar nu?
308 Inlägg
Ser riktigt schysst ut!! jag gillar också småbåtshamnen och TV-kanalen Tycker att det är viktigt att alla fasader mot LHA o Hisingsbro-gatan är i vart fall 8-12 våningar höga, fast det kanske de redan är, gärna 1-2 våningar högre en resten av deras kvarter. Sen funderar jag på om inte fotbollskvarteret skall flyttas in ett kvarter med tanke på buller.

Flitigt ritat Jesper
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Personligen skulle jag digga Matthias förslag men jag tycker Jespers bukt är en bra kompromiss som borde göra alla glada. Det enda jag stör mig på är bron över kanalbukten som går snett. Jag skulle hellre se att bron gick en gata längre upp och rakt (men landa på samma ställe på västra sidan). Man kan också dra ner höghusen så länge, de stjäl fokus.

Håller med här, en kortare bro blir lättare att korsa när det blåser snålt.
Men jag skulle gärna se en variant av Matthias förslag, med TV-kanal och några extra kvarter, en småbåtshamn kan ju få plats också.

Ni som efterfrågat smalare gator, ni ser kanske lite mer vad jag menar nu?

Jojo, förstår precis, det ser inte lika glest ut ovanifrån. Men från gatan är ändå 20 meter väldigt brett för en gångfartsgata. Om vi nu vill ha sådana, det kanske bara är jag
Med en snitthöjd på 10 våningar borde vi utan problem kunna dra upp våningsantalet ytterligare vid husen längs med Lindholms- och Hisingsallén. Kanske okej då att dra ner antalet våningar på några kvarter och ha tätare mellan husen?
Just området mellan Hisingsallén och stora kanalen kan vara lämpligt för då kan man reducera biltrafik som korsar spårvagnsspåren och hålla uppe hastigheten på spårvagnarna (eller ska vi köra på viadukt...).
Men vi kan lämna gatubredden lite till
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Får jag (som stockholmare) komma med ett önskemål så är det en tjusig och gärna hög fondbyggnad i kanalens ände.
Profilbild
Johnnie Rolin
28 Inlägg
tycker det senaste förslaget ser fantastiskt ut!! diskusionen om gatornas bredd är nåt jag väljer att hoppa över då jag aldrig reflekterat över det. Däremot hade jag gärna sett några fler högre byggnader. Man hade väl kunnat förminska eller slopa några av de stora kvarteren mittemot läppstiftet och haft lite mer "skyskrapor" där istället? Så man hade bildat en ordentlig waterfront?
Även längre ut på piren hade jag gärna sett ett kluster (man får väl drömma)? :-)
Senast ändrad 13 mars 2013 10:56
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Johnnie Rolin skrev:

tycker det senaste förslaget ser fantastiskt ut!! diskusionen om gatornas bredd är nåt jag väljer att hoppa över då jag aldrig reflekterat över det. Däremot hade jag gärna sett några fler högre byggnader.

Höjden kan man också ta senare. En bra plan funkar oavsett om det är fem eller femtio våningar. De byggnader som saknar innergård, särskilt på piren närmast älven, passar perfekt för skyskrapor. Om nu någon vill bygga sådana, det är ju bara att lämna fritt våningsantal...
Herbert Tingesten skrev:

Får jag (som stockholmare) komma med ett önskemål så är det en tjusig och gärna hög fondbyggnad i kanalens ände.

Herbert, om du menar den stora kanalen i nord-sydlig riktning så är problemet på nordsidan att det är järn- och motorväg som bildar barriär där. Det går inte.
Sida 26 av 28

> Städer
 > Lundby
Frihamnen, Göteborgs Manhattan?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter