Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Lundby

Frihamnen, Göteborgs Manhattan?

Sida 5 av 28
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Tänker du då på Björn Rosengrens eller Vidkun Quislings Norge?
Senast ändrad 3 juli 2009 15:44
Sven R
529 Inlägg
Olle Jansson skrev:

Tänker du då på Björn Rosengrens eller Vidkun Quislings Norge?

Haha, ingetdera min vän. Naturligtvis är det Harald Hårfagres hårda regim jag tänker på.
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Sven Renqvist, här en prof. vid KTH i Bebyggelseanalys som inte heller är någon anhängare av höga bostadshus.

http://stockholm.etc.se/22013/inga-bonusar-till-s..
Senast ändrad 3 juli 2009 22:49
Mikael Andersson
200 Inlägg
För anhängare av bostadsskyskrapor så måste det här vara det ultimata, med balkonger med transparent golv!

Från Sears Tower i Chicago:
http://www.theskydeck.com/theledge.asp
Senast ändrad 4 juli 2009 19:59
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ mikael: OMG! Det hade jag aldrig vågat.
@Johannes, en diskussion mellan tycke och smak glider lätt över till övertoner
därför får man väl ha med lite humor, inte sant?

Nu,är jag fortfarande ingen anhängare av höga hus med 1000-tals människor i varje husblock och jag tror inte så många skulle vilja bo på 103-våningen där Sears Tower i Chicago har sitt Skydeck.
Skydeck påminner Skywalk utsiktplats i Grand Canyon:
http://www.grandcanyonskywalk.com/

Ättestupan skulle kanske kunna ha en Skywalk!
Senast ändrad 4 juli 2009 22:48
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Jag tror inte någon är ute efter hundratals våningar höga hus, aka Burj Dubai på 800 meter och 160 våningar. Jag tänker mer mellan 10-50 våningar . Passar perfekt.
Högsta tänkbara på 52 våningar (226m): World Trade Center 7.

Jag skulle kunna se backaplan och frihamnen med våningar runt 10-30 och några högre för att skapa en mer livlig skyline
Att fortsätta bygga hus på 5-8 våningar funkar inte om man vill ha en riktig livlig stad och stadsdel.
Senast ändrad 4 juli 2009 23:16
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Daniel Augustsson, det område som mellan Gustaf Dalénsgatan-Färgfabriksgatan-Kvillebäcken-Hjalmar Brantingsgatan som Wallenstam skall bebygga med
2000 hyresrätter kommande år kommer ej vara höga bostadsfastigheter utan vara på 5-6 våningar.

Eftersom den totala yta som skall förtätas i centrala Göteborg under
kommande 2-decennier kommer att vara lika stor som av Halmstads stads centrum så kommer det ej finnas något behov av bostadsskrapor.

När omflyttningen av Backaplan är gjord om 5-6 år då kommer Backaplan området
mycket väl till pass för ytterligare förtätning utöver Frihamnen och bort mot Lindholmen,Sannegårdshamnen och den nya tråden på gbg.yimby om förtätning utmed Stålhandskegatan.
Utöver dessa områden ovan, så har vi stora delar av Gullbergsvass med hela området för containeromlastning mellan godståg och lastbil vid Kruthusgatan samt området där ASG-terminalen var förut.

-Jag har en bekant som kör lastbil som har sagt till mig att bilarna står uppställda fortfarande vid forna ASG-terminalen i Gullbergsvass men terminalen är flyttad nu till Importgatan (nära Bäckebolmotet).
Sedan har vi hela Ringön området som skulle passa utmärkt för förtätning i en framtid.
Hela Ringön området är ju som Gullbergsvass gånger 3 om Stena Metall makar på sig också!
Senast ändrad 5 juli 2009 18:13
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Mikael: Att det finns gott om central mark är ett uselt argument för att bebygga den med exploateringsmässigt låg täthet (fysiskt tätt placerade men små/låga hus är likväl ingen tät stad). Att breda ut sig bara för att man inom en relativt överskådlig framtid inte nödvändigtvis måste bygga tät stad för att få plats är ett misstag vi begått på tok för länge redan. Därmed inte sagt att man absolut måste bygga skyskrapor (även om jag personligen gärna sett det), men det du indikerar är en farlig inställning att utgå ifrån om man förespråkar den täta blandstaden.

Men ska man se på hur vi hittils gjort i detta land, inte minst i denna stad, är jag rädd att det är så det kommer bli. Det följer minsta motståndets väg i planprocessen, och är lätt att linda in i politiskt korrekta termer som ger sken av att vara "mänskliga" i en förenklad värld där vi alla förväntas passa in i samma mall, inom vilken vi fått förplanerat åt oss hur vi ska trivas att bo och leva, "den goda staden".
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Daniel Augustsson skrev:

Påbörjat en skiss på frihamnen.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Jättefint! Jag gillar gulliga små broar. Kan man skära av hela piren med en liten kanal, och bygga en gullig bro över? Skulle vara kul att åka båt runt :-)
John T
74 Inlägg
, Gick med: Oktober 2008
Mänsklig skala är ju ett ganska märkligt begrepp. För mig handlar det mycket om orienterbarhet. En stad bestående av endast höghus skulle bli väldigt svårorienterad på samma sätt som en väldigt lågt bebyggd stad kan vara det genom att den tar upp så mycket yta. Extremexemplen är som vanligt från landet i väst; jämför LA med NY, jag har ingen känsla alls för hur Los Angeles ser ut, den är helt enkelt omänsklig i sin skala och oformlighet.

I frihamnen är jag tveksam till enbart höga hus just på grund av detta, men några stycken höghus som kompletterar en omgivande lägre (6-15 [?] våningar) bebyggelse skulle kunna ge området karaktär. För mig handlar Frihamnen främst om hur man utnyttjar möjligheten att bygga ihop Göteborg, att skapa EN stad. På vilket sätt man lyckas knyta an till omkringliggande områden är för mig den avgörande frågan.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Mycket viktig poäng där, Markus T. Att det kommer att hänga ihop på något vettigt sätt är givetvis vitalt för SBK:s och ÄU:s glada visioner om Älvstaden.

Det framhålls ofta att avståndet Brunnsparken-Götaplatsen är detsamma som Brunnsparken-Backaplan och att mycket färre väljer att gå den senare sträckan.

Då jag själv förflyttar mig sträckan dagligen på cykel vet jag egentligen inte om jag delar den uppfattningen. Den senare sträckan är så innehållslös att man knappt tänker på den. Tror dock inte att jag skulle dö av lite mer synintryck och några fler stopp på grund av rödljus och övergångar på vägen (fast det får förstås för min del gärna även finnas en lågbro).
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Att på något sätt länka samman hisingen och centrum så känns det som det behövs ngt/några hus som håller liknande mått som läppstiftet, som "egentligen" är riktigt fräck
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Niklas Svensson, anledning till att JAG är emot bostadsskrapor är att ju större bostadshusen ÄR, ju fler människor som bor i en fastighet ju lättare leder detta till anonymitet vilket resulterar i alienation och på sikt större problem med grov kriminalitet.

-Jag tror ej på konceptet att bostaden man bor i skall vara en ikonbyggnad som HSB i Malmö gjorde misstaget med när de byggde Turning torso.
Ingen privat fastighetsbolag hade velat lägga ut närmare 1 miljard på ett sådant bostadshus bara för att sätta lilla Malmö på kartan.

När nu Wallenstam bygger ny hyresrätter centralt på Hisingen mellan Gustaf Dahlénsgatan-Färgfabriksgatan och Kvillebäcken så väljer Wallenstam att ej bygga nya bostadshus som är bostadsskrapor utan hus som blir 5-våningshus.

4-5 våningar är "mänsklig höjd" på bostadsfastigheter och inget som leder till anonymitet i trapphuset, fast svensken i gemen vill ju ej veta av sina grannar!

Skall Göteborg också bli en stad med ikonfastigheter utan det "goa Göteborg"?
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Mikael Andersson skrev:

@Niklas Svensson, anledning till att JAG är emot bostadsskrapor är att ju större bostadshusen ÄR, ju fler människor som bor i en fastighet ju lättare leder detta till anonymitet vilket resulterar i alienation och på sikt större problem med grov kriminalitet.

-Jag tror ej på konceptet att bostaden man bor i skall vara en ikonbyggnad som HSB i Malmö gjorde misstaget med när de byggde Turning torso.
Ingen privat fastighetsbolag hade velat lägga ut närmare 1 miljard på ett sådant bostadshus bara för att sätta lilla Malmö på kartan.

När nu Wallenstam bygger ny hyresrätter centralt på Hisingen mellan Gustaf Dahlénsgatan-Färgfabriksgatan och Kvillebäcken så väljer Wallenstam att ej bygga nya bostadshus som är bostadsskrapor utan hus som blir 5-våningshus.

4-5 våningar är "mänsklig höjd" på bostadsfastigheter och inget som leder till anonymitet i trapphuset, fast svensken i gemen vill ju ej veta av sina grannar!

Skall Göteborg också bli en stad med ikonfastigheter utan det "goa Göteborg"?

Anonymiteten i trappuppgången är nog inte orsaken till de problem som finns i de områden med relativt höga byggnader i Göteborg. Orsaken ligger nog snarare i sådana frågor som integration och de boendes ekonomiska situation. Ett par högre byggnader (bostäder eller kontor, spelar nog ingen större roll) i de centralaste delarna av stan står inte inför samma förutsättningar som jättebyggen i Kortedala eller Angered. Dessa hus skulle inte slängas ut på rad på en åker utan placeras mitt i staden med en direkt anknytning till sin omgivning istället för att helt sakna anknytning så som i tidigare nämnda fall.

Sen vet jag inte om ikonfastigheter är av ondo ens för en stad som Göteborg. Att ha lisebergstornet, gothia towers och läppstiftet som skyline över en stad i Göteborgs storlek känns ganska löjligt faktiskt. Ikonbyggnader kanske inte lönar sig om man ser på dem som en enskild byggnad. Men historiskt sett så är väl ikonbyggnader om inte orsaken så likväl symbolen för framtidstro för rådande samhällen.

Om dessa sen är höga eller låga är väl inte det viktigaste.
Några ikonbyggnader på en pir i ån förstör nog knappast det "goa Göteborg".
John T
74 Inlägg
, Gick med: Oktober 2008
Olle Jansson skrev:

Att det kommer att hänga ihop på något vettigt sätt är givetvis vitalt för SBK:s och ÄU:s glada visioner om Älvstaden.

Det framhålls ofta att avståndet Brunnsparken-Götaplatsen är detsamma som Brunnsparken-Backaplan och att mycket färre väljer att gå den senare sträckan.

På tal om de framtida sambanden och de nutida avstånden, och hur Göteborg skall utvecklas så finns det ett par intressanta filmer på Älvstrandens hemsida. Särskilt denna tycker jag belyser utmaningarna för planeringen av området på ett bra sätt. Någon som var där? http://www.alvstranden.com/movie.aspx?id=7&navId=..
Senast ändrad 14 juli 2009 07:39
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Mikael Andersson skrev:

Jag har svårt att tänka mig att den grova kriminaliteten i Västra Hamnen ökade drastiskt efter att de byggde Turning Torso. Jag tror inte heller "anonymiteten" skulle minska om man lade TT ner på marken istället. Alla känner knappast alla i ett radhusområde med 147 hushåll heller.

Men jag har ingen statistik på detta så det kan ju bara bli gissningar. Och jag ser inga skäl att vare sig påstå att kriminaliteten minskar eller ökar om man bygger höga hus.
Det är inte Wallenstam som "valt" 5-6 vån, SBK har i detaljsplanen begränsat hushöjderna till 5-6 vån (med enstaka undantag, varav ett tillåts bli 16). http://www5.goteborg.se/prod/stadsbyggnad/dalis2...

Dina sociala teorier om farligheten med många grannar är jag fortfarande lika skeptisk till. Att man förminskas till en alienierad och i samhället anonym individ för att man bor nära många andra människor känns som ett verkligt förlegat tankesätt. Man får väl sin identitet bland vänner, familj, arbetskamrater, de man umgås med vid olika typer av fritidsaktiviteter, osv, inte primärt av hur väl man känner de som råkar bo allra närmast? Sedan är det naturligtvis kanonbra om man hittar folk man trivs att umgås med bland sina grannar, och sannolikheten att man ska hitta sådana måste väl vara större om du har 100 grannar än om du har 10?

Och ja, "det goa Göteborg" och dylika käckheter får för min del gärna spolas ner i toaletten. Tycker personligen inte Gbg är så vansinnigt ohejdat "gött" fö, snarare en på många sätt ganska enkelspårig stad, världsfrånvänd och medelmåttig, men i den mån det finns något unikt positivt "gött" här så ligger det väl isåfall bland människorna och inte i den extremt låga befolkningstätheten, eller?

Utpräglade stadsmänniskor väljer idag ofta bort "det goa Göteborg" som ganska ointressant, och det är en av den här stadens stora svagheter att vi inte är lockande för ett bredare spektrum av människor. Jag har inget emot ikonbyggnader, men det är inte för att få sådana per se jag önskar att man bygger betydligt tätare och åtminstone delvis mer storstadsmässigt nu när vårt lilla småstadscentrum ska utvidgas för första gången på typ 100 år.
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Niklas Svensson, angående att "spola ner det Goa Göteborg" så är det i vartfall inget som varken Hans Wallenstam eller politikerna vill göra med Göteborgs image.

I Malmö finns inget uttalat koncept för hur Malmö skall uppfattas av dess invånare utan i Malmö så ser man hur de som har och de som inte har ständigt får större privilegier vs. allt sämre villkor.
Klyftan mellan människor är den som skapar grov kriminalitet så ock gör stor koncentration av människor på liten yta.Anonymiteten mellan människor är en bra grogrund för att vara anonym i ALLA situationer.

De som på denna debattråd, tror att grov kriminalitet sker bara i förorterna, vet ej hur det faktiskt förhåller sig i Göteborg idag.
Flera mord har t.ex skett i Johanneberg under senare år.

När det nu är SBK som har beslutat sig för att Wallenstams nya bostadskvarter mellan Gustaf Dahlénsgatan-Färgfabriksgatan-Kvillebäcken-Hjalmar Brantingsgatan
skall få byggas i högst 5-våningsplan.Då visar det i vartfall åt vilket håll som kommande bostadskvarter kommer att tillåtas byggas i höjd.

Att nya bostadskvarter skall tillämpa Försiktighetsprincipen i Miljöbalken (som framlidna Anna Lindh var den som reformerade Miljöbalken i egenskap av att vara miljöengagerad jurist) där det gäller att nya bostadskvarter skall ej vara högre och större än omgivande fastigheter.
Därav kommer orsaken till att de kommande nya bostadsfastigheterna utmed Friggagatan byggs med endast ett våningsplan högre än bostadsfastigheterna mittemot.Solnedgångar kommer de som bor i början av Friggagatan aldrig mer få se å andra sidan kommer de aldrig mer störas av buller från järnvägen.
Sida 5 av 28

> Städer
 > Lundby
Frihamnen, Göteborgs Manhattan?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.