@Mikael:
Hurvida Hans Wallenstam månar om stadens image som "det goa Göteborg" kan jag inte uttala mig om, men företaget Wallenstam är väl ett av de som åtminstone visat sig mest villiga att försöka sig på att bygga högt i den här stan - tex förslaget om fyra skyskrapor på Heden och det ca 30-vån höga kontorshuset på Södra Gubberog som gick i stöpet bla på klagande villaägare, och i vintras satt Thomas Dahl, VD för Wallenstam Företag, i SVTs Eftersnack (tyvärr ej längre tillgängligt på svtplay) tillsammans med Gert Wingårdh och uttryckte i diplomatiska termer ett missnöje med Göteborgs stadsbyggnadsprocess, hur stan bebyggs samt en önskan om högre exploatering av Centrala Älvstaden än vad politikerna uttalat som mål. I Stockholm bygger de bla höghusen vid Kungshomlsporten. Jag tror inte de har någon agenda att befästa "det goa Göteborg".
Att politikerna inte vill bli av med den imagen är jag nog tyvärr till stor del översens med dig om, det var det jag uttryckte i sista delen av mitt inlägg 12:37 igår.
Att bilden som "det goa Göteborg", och oförmågan att attrahera fler typer av människor än just de som gillar det där "goa", är ett problem är dock för många (inklusive mig) ganska tydligt. Titta tex på Handelskammarens rapport
http://www.handelskammaren.net/upload/Affarsklima... På sid 8, fig 1 och framförallt fig 2, framgår tydligt att ungdomar 20-29 år väljer bort Göteborg för Malmö och Stockholm. Jag säger inte att skyskrapor är en automatisk frälsning från ovan, men det kanske inte är så himla spännande i längden att bo i en slätstruken stad där allt bara är mer och ännu mer av samma gamla "goa" och där intoleransen mot de/det som skiljer sig från den "goa" mainstreamen är hög? (se även
http://www.gt.se/nyheter/1.1206047/gubbstaden och
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=424.., GP hade fö en hel artikelserie i ämnet men jag kan inte hitta dem på nätet).
Ang ditt uttalande om Malmö; säger du att Malmö är på fel väg medans Göteborg är på rätt? Och att anledningen till Malmös påstådda förfall i ökade klyftor beror på Turning Torso? Isåfall är jag återigen mycket skeptisk till ditt resonemang. Hurvida Malmö eller Göteborg är mest segregerat och belastat av tung kriminalitet låter jag vara osagt för jag har inte fakta på det, men det Göteborg vi har idag kan i vilket fall knappast lyftas upp som en förebild på någon av punkterna, den i dina ögon så undergörande låga befolkningstätheten till trots.
Grov kriminalitet förekommer inte bara i förort utan även i centrum, det har du helt rätt i. Återigen den i dina ögon så undergörande låga bebyggelsen i centrum till trots. (Johanneberg är fö i all praktisk bemärkelse ett glest befolkat förortsområde som bara råkar ligga nära centrum). Det är helt enkelt totalt andra faktorer som spelar in än antalet grannar i portuppgången. Låg framtidstro tex (se föregående textavsnitt), där har du en rejäl grogrund för kriminalitet.
Ang att politiker och SBK genom Östra Kvillebäcken indikerat en inriktning för hushöjd med mera för de nya områdena omkring så är jag igen rädd för att jag delvis är överens med dig (refererar åter till sista delen av mitt inlägg 12:37 igår), bla pga alla mer eller mindre vansinniga normer, riktlinjer och regler om hushöjder och annat såsom de du nämner. Dock framförallt på den ängslighet för att gå emot det invanda som finns här. Men jag är inte helt o-optimistisk om att jag kommer ha fel. Att lägenhetsinnehavare besitter någon sorts rätt till en aldrig påverkad utsikt är något jag bara inte kan förlika mig med - nimbyism. Istället för att gråta över att "Solnedgångar kommer de som bor i början av Friggagatan aldrig mer få se" (argumentatoriskt bra dramatiskt och känsloladdat ordval, det ger jag dig cred för) glädjs jag med alla de som nu får en bostad (från vilken många nu för första gången ifrån egen lägenhet kommer kunna se solnedgången).
Senast ändrad 15 juli 2009 00:25