Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Lundby

Frihamnen, Göteborgs Manhattan?

Sida 7 av 28
A B
30 Inlägg
Tänka på att Melbourne har 3.7 miljoner invånare, dvs mer än 7 ggr så stort.
Senast ändrad 29 september 2009 21:03
Petter A.
111 Inlägg
Vad händer egentligen kring frihamnen?

Ligger allt på is eller arbetas det på förslag bakom kulisserna. Är kommunen på väg att presentera något?
Ska bli riktigt intressant att se vad som händer med Göteborgs mest spännande stadsdel ur nybyggarsynpunkt.
Niklas S
203 Inlägg
Petter A. skrev:

Vad händer egentligen kring frihamnen?

Förhoppningsvis händer någonting!

Var en insändare i dagens GP (8/11-09) om frihamnen så det verkar i alla fall pågå lite debatt kring ämnet.
668 Inlägg
Richard Mollberg skrev:

Tänka på att Melbourne har 3.7 miljoner invånare, dvs mer än 7 ggr så stort.

Tyckte det lät lite stort, Stormelbourne har det ja, att jämföra med Storgöteborgs 910000 invånare.
Petter A.
111 Inlägg
Niklas S skrev:

Förhoppningsvis händer någonting!

Var en insändare i dagens GP (8/11-09) om frihamnen så det verkar i alla fall pågå lite debatt kring ämnet.

Vad stod det i insändaren?
Joachim Olausson
50 Inlägg
Är inte Gullbergsvass ett bra mycket bättre område för höga hus rent logistiskt sett? Det är ju trångt över älven redan som det är. Vill man ha downtownkänsla så är det väl bättre att lägga det så nära centralstationen eller annan knutpunkt som möjligt. Frihamnen tror jag man skulle kunna göra något riktigt intressant av men kanske inte just skyskrapor.

Stycka upp ett 15-tal tomter nära centralen som endast säljs till de som bygger minst 25 våningar högt så blir det storstad av Gbg. Man kan ju börja med regionens hus
Senast ändrad 11 november 2009 15:53
Petter A.
111 Inlägg
Lite oroväckande uttalande från Cecilia Strömer, Älvstranden. Eller?

"Jag håller med!!!

Arbetet med Frihamnen är ännu i en förstudie så allt kan hända. Samtidigt tycker jag att hela staden ska kunna vara värd att visas upp och marknadsföra och inte bara en enskild byggnad eller ett evenemangsstråk eller liknande.

Tack för inlägget.

Cecilia"
http://www.alvstranden.com/dialog.aspx?articleId=1085&navId=33#kommentarer
Senast ändrad 12 november 2009 15:40
Matthias H.
668 Inlägg
Ja, jag sa just det i kommentaren efter och hon svarade väl egentligen likadant igen.
Senast ändrad 12 november 2009 16:55
Niklas S
203 Inlägg
I dagens GP (14/11-09) skrivs att det inte lär bli några skyskrapor på frihamnsområdet.

Skälet är att risken för att byggnaderna sjunker och får sättningsskador ökar med våningsantalet (ökad belastning).

Replik?

Själv tycker jag mer det ser ut som en utmaning för diverse arkitekter och ingenjörer. Att lyckas bygga högt trots förutsättningarna vore väl en fjäder i hatten!
498 Inlägg
Vad sägs om en internationell arkitekttävling? Annars känns det som om man kommer bli väldigt besviken när man får se de första skisserna om några år...
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Läppstiftet var kanske så högt som man klarade bygga på ett 100 meters lerskikt då? Eller var det andra faktorer som höll nere våningsantalet? Arkitektens första skiss var ju bra mycket högre.

Annars tycker jag att den höjden funkar för en Göteborgsk "skyline". Bevisligen går det ju att bygga så högt.
Niklas S
203 Inlägg
Är inte New York till stora delar byggt på utfyllnadsmaterial i vattnet?

Internationell arkitekttävling är kanske precis vad som behövs!

Historiskt sett har vi ju tagit hjälp utifrån för att lösa diverse byggprojekt (Göta kanal mfl.) så varför inte.
Daniel Augustsson
94 Inlägg

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

En liten (tiny) del av Burj Khalifa, Dubai. Bara den delen skulle vara en snygg ikon byggnad (Inte i detta utförandet dock). Arkitektur som står ut är vad som behövs i göteborg bland "höghusen" på 16 våningar som ser ut som skokartonger. Låt arkitekterna göra sitt jobb och rita djärva idéer och få tänka "utanför kartongen"... Vem som helst kan hitta på en fyrkantig byggnad på 16 vångar >.<

Finns det ngt svar på vem det är som hela tiden kommer ursäkter till att bygga lite högre? Kan ngn ta denna människan och gömma denna ngnstans?

Vågar man inte satsa det lilla extra och ta risker så blir inte heller avkastningen lika hög, eller?

end of rambling
A B
30 Inlägg
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Ärligt talat så fattar jag faktiskt inte varför dom är så fega med arkitekturen här i gbg. Inte bara det utan det är sådana utdragna processer och överklaganden

Älskar hur dom förändrat Melbourne och samma chanser finns i här, I GÖTEBORG. Finns det något vi kan göra så att det inte blir fler tråkiga lådor som byggs överallt?
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Någon som vet något om förslaget?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.347487-frihamn-kan-bli-viking-green-city
Hehehe ja Michael, Håkan har ju varit inne här idag och skrivit i Moskétråden. Skulle tro att det är samma Håkan som står bakom Viking-green-city.

Håkan, om du läser detta, varför stämde du inte av lite härinne i forumet innan ni döpte detta till Viking-green-city. Du hade inte behövt ställa frågan rakt ut men kanske hört dig för vad som tycks om engelska namn i stan, ja jag vet inte. Kollat läget lite. Jag tycker inte det låter bra. Frihamnen är ett mycket kraftfullare namn och begrepp som sitte innitat i oss. Sen måste jag uttrycka min oro lite grand med tanke på namnet ni valt, jag har ju ingen aning om förslaget som ni offentliggör på måndag men det känns som det blir mycket grönt och lite stad. Precis det som inte behövs. Men du får ju gärna kommentera här och lugna mig...
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Kollade lite på GP-sidan, alla hakade upp sig på det, ungefär 150 replies med exakt samma farhågor (folk som inte orkar läsa andras kommentarer).
Det känns ju som att det genererar ett intresse/engagemang i alla fall. Jag har sett ett examensarbete som handlade om Bananpiren som en student som praktiserade hos Cullberg har gjort. Det var ett tag sen nu, ska försöka hitta den PDFen.

edit: här finns den http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:113860/..
Senast ändrad 11 april 2010 00:06
Profilbild
Håkan Cullberg
29 Inlägg
Matthias H. skrev:

Hehehe ja Michael, Håkan har ju varit inne här idag och skrivit i Moskétråden. Skulle tro att det är samma Håkan som står bakom Viking-green-city.

Håkan, om du läser detta, varför stämde du inte av lite härinne i forumet innan ni döpte detta till Viking-green-city. Du hade inte behövt ställa frågan rakt ut men kanske hört dig för vad som tycks om engelska namn i stan, ja jag vet inte. Kollat läget lite. Jag tycker inte det låter bra. Frihamnen är ett mycket kraftfullare namn och begrepp som sitte innitat i oss. Sen måste jag uttrycka min oro lite grand med tanke på namnet ni valt, jag har ju ingen aning om förslaget som ni offentliggör på måndag men det känns som det blir mycket grönt och lite stad. Precis det som inte behövs. Men du får ju gärna kommentera här och lugna mig...

viking green city är bara ett konceptnamn eller arbetsnamn. Klart att det skall heta frihamnen.

Naturligtvis tar jag gärna en dialog med er alla när jag väl kommit ut
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Jag tror det kan bli hur bra som helst. Det är en magnifik plats, som kommer vara precis mitt i stan.
Sida 7 av 28

> Städer
 > Lundby
Frihamnen, Göteborgs Manhattan?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.