Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Västlänken

Sida 52 av 79
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Intervju i GP, i måndags tror jag det var.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Michael Hjortstierna skrev:

Har för mig att jag läste någonstans att kostnaderna för västlänken blir 2-3 mdr lägre, men nu hittar jag inte det, någon som vet?

Det stod i GP den 8maj, se min postning om det lite längre upp här. Artikeln kan läsas i eGP.
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
John Johansson
129 Inlägg
Mattias Bolander skrev:

Trafikverket informerar om Västlänken i Nordstan i slutet av maj:
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Vastra-..

Även nytt dokument (skriftlig lägesrapport). Jag skummade det lite snabbt men hittade inte så mycket nytt. Lite trevliga bilder var den största behållningen. Den här t.ex.

Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
John Johansson skrev:

Mattias Bolander skrev:

Trafikverket informerar om Västlänken i Nordstan i slutet av maj:
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Vastra-..

Även nytt dokument (skriftlig lägesrapport). Jag skummade det lite snabbt men hittade inte så mycket nytt. Lite trevliga bilder var den största behållningen. Den här t.ex.

Spännande! Men, jag får inte upp dokumentet. Webläsaren tror inte det finns. Du får upp det??
Senast ändrad 13 maj 2013 13:26
John Johansson
129 Inlägg
Signatur: Hansson skrev:

Spännande! Men, jag får inte upp dokumentet. Webläsaren tror inte det finns. Du får upp det??

Det verkar vara lite strul med den länken. Nu fick jag också problem med att få upp den. Efter några försök gick det dock bra. Jag sparade ner dokumentet för säkerhets skull. Om du inte får det att fungera med den där länken så kan du prova att ladda ner det från min dropbox.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
John Johansson skrev:

Det verkar vara lite strul med den länken. Nu fick jag också problem med att få upp den. Efter några försök gick det dock bra. Jag sparade ner dokumentet för säkerhets skull. Om du inte får det att fungera med den där länken så kan du prova att ladda ner det från min dropbox.

Stort tack! Fick inte Trafikverkets länk att fungera men kunde ta det vi din länk.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Mattias Bolander skrev:

Så här kanske....?

Dokumentlänk (Den fr. Johanssons dropbox)
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Kan inte först att man inte projekterar för fyrspår direkt, vi pratar om att bygga kapacitet och gräva upp stan. Gör det riktigt från början så det finns att växa i. Kapaciteten nås ju nästan omedelbart, kostnaden absolut, men om krampen, oförmågan hos våra politiker, överklaganden mm, gör ju det mycket mer kostnadseffektivare
1370 Inlägg

Kan inte först att man inte projekterar för fyrspår direkt, vi pratar om att bygga kapacitet och gräva upp stan. Gör det riktigt från början så det finns att växa i. Kapaciteten nås ju nästan omedelbart, kostnaden absolut, men om krampen, oförmågan hos våra politiker, överklaganden mm, gör ju det mycket mer kostnadseffektivare

Fyrspår dubblerar kostnaden direkt. Banan skall ha fyrspårstationer vilket praktiskt taget ger samma kapacitet som en fyrspårsbana. Skall fyrspårbana vara värt kostnaden så krävs 8-spårsstationer. Det ger en oerhörd kapacitet, som knappast går att fylla på rimlig tid. Inte ens Stockholm bygger fyrspårbana och 8-spårsstationer i sin nya pendeltågstunnel! Den påminner faktiskt väldigt mycket om Västlänken i sin uppbyggnad av bana och stationer.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
John Johansson skrev:

Den här t.ex.

Hu vad djupt! Det känns som åtminstone en våning onödigt djupt, men kan vi kanske få allélänken paralell med byta-färdriktnings-planet?
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
@Hansson, det blir väl bara Centralen som byggs med 4-spår, Haga- och Korsvägen byggs ju med 2-spår, däremot ska man se hur man kan förbereda dom för 4-spår.
1370 Inlägg

@Hansson, det blir väl bara Centralen som byggs med 4-spår, Haga- och Korsvägen byggs ju med 2-spår, däremot ska man se hur man kan förbereda dom för 4-spår.

Helt riktigt avseende byggnationen. Haga och Korsvägen däremot förberds för fyrspår genom att stationsrummet byggs sstort nog för fyra spår men att man bara lägger in två spår vid byggnationen. Stationerna måste vara stora nog för fyra spår med en gång. Det är för svårt och dyrt att bredda till fyra spår i efterhand.
John Johansson
129 Inlägg
Signatur: Hansson skrev:

Helt riktigt avseende byggnationen. Haga och Korsvägen däremot förberds för fyrspår genom att stationsrummet byggs sstort nog för fyra spår men att man bara lägger in två spår vid byggnationen. Stationerna måste vara stora nog för fyra spår med en gång. Det är för svårt och dyrt att bredda till fyra spår i efterhand.

Det här har jag funderat en del på. Betyder "förbereda för fyra spår" verkligen som du säger att man faktiskt skapar rummet för de två extra spåren och plattformen, men väntar med att dra spåren och bygga plattformen och övriga installationer? När jag läser det senaste dokumentet får jag snarare intrycket av att förberedelserna bara innebär att man väljer ett läge som inte gör utbyggnaden onödigt svår. Jag hoppas dock att du har rätt.
Sven R
529 Inlägg
Jag förmodar att dom förbereder tillräckligt mycket så att de slipper stänga av trafiken vid en expansion till fyra spår. Om det sedan innebär att hela bergrummet sprängs ur nu eller senare kanske kvittar.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
John Johansson skrev:

Det här har jag funderat en del på. Betyder "förbereda för fyra spår" verkligen som du säger att man faktiskt skapar rummet för de två extra spåren och plattformen, men väntar med att dra spåren och bygga plattformen och övriga installationer? När jag läser det senaste dokumentet får jag snarare intrycket av att förberedelserna bara innebär att man väljer ett läge som inte gör utbyggnaden onödigt svår. Jag hoppas dock att du har rätt.

Ja, det betyder det. Att spränga ut eller gjuta ett större rum i efterhand är som att bygga en helt ny station. Det blir (mycket) dyrt svårt samt katastrofala (trafikavbrott) konsekvenser för trafiken.

Inledningsvis blir det då väldigt rymliga perronger.
Senast ändrad 15 maj 2013 13:51
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Hej!
Angående vad som ingick i Västlänkenprojektet och att den totala kostnaden landade på 23 miljarder.

Se nedan utdrag ur "Kostnadsanalys med Sussessivprincipen" från dec 2009.

Angående 500 miljoner för att vända tåg i Mölndal
se sid 23 i:
http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/16599/Bila..

forts följer...

/ Mikael

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 16 maj 2013 11:10
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Mikael Bigert skrev:

Hej!
Angående vad som ingick i Västlänkenprojektet och att den totala kostnaden landade på 23 miljarder.

Se nedan utdrag ur "Kostnadsanalys med Sussessivprincipen" från dec 2009.

Angående 500 miljoner för att vända tåg i Mölndal
se sid 23 i:
http://www.riksrevisionen.se/PageFiles/16599/Bila..

forts följer...

/ Mikael

Rapporterna RRV pekar på som källor är så klent refererade att de är svåra att hitta. Men, allt tyder på att det för Mölndals del handlar om att det skall dras fyrspår från Almedal och söderut. De är strikt taget inte nödvändiga för att vända tåget. För det krävs bara några växlar för en struntsumma. Fyrspåren krävs när trafiken går upp och även fjärrtågen ökar sin trafikering. Men, då hör den investeringen inte till Västlänken. Lika lite som den planskilda korsningen i Olskroken gör det.

Referens till arbetsmaterial från 2009. Tungt argument... NOT. Senare dokument anger 20miljarder och det är också vad som gäller fortfarande. Marginalen i kostnadsuppskattningen har ökat från 2 till 3miljarder. Priset ligger alltså inom spannet 17-20miljarder. Där har du de kostnader som gäller!
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
ca 23 miljarder inkl planskilda förbindelser i Olskroken är i nivå med dagens bedömningar. I siffran 20 miljarder har det alltid funnits hängsle och livrem, vilket även påpekades i GP nyligen. Sen har man bl a lyckats minska kostnaden genom att planera smarta integrerade evakueringsgångar istället för en parallell evakueringstunnel.

Kapaciteten kommenterades tidigare och beror på en rad faktorer så som rättidighet, signalplaceringar, signalsystem (även om det är givet), tågprestanda, tåglängd, dörrkapacitet, resandevolym, uppehållstid, tid att stänga/öppna dörrar m.m.

En sak som ökar kapaciteten betänkligt är fyrspåriga stationer. Det ger möjlighet att tåg kan ankomma plattformen före föregående tåg avgått, och då tiden vid station är högre än på linjen mellan möjliggör det totalt fler tåg. I runda slängar upp mot 50% fler. Sen om det är typ 16/24 eller 20/30 tåg per timme och riktning beror på ovanstående faktorer.

En brasklapp är att tåg ofta har längre uppehållstid på centralen, framförallt om det går fjärrtåg i tunneln (oklart om det blir några, men jag tror det är mindre sannolikt nu än tidigare då plattformarna där inte blir längre än övriga stationers vilket även ökar den totala kapaciteten). Vanligt är även att man har återställningstid nånstans, ofta på centralen. Det är därför gbg c får 4 spår oavsett hur man gör med haga/korsvägen. Det bästa skulle vara om man kunde få 6/4/4 i tunneln, men det är osannolikt. Med en 4/2/2 lösning blir det viktigt med snabba uppehåll på haga/korsvägen. Med en 4/4/4 lösning bör man försöka minska och sprida ställtiden i systemet som helhet.
Senast ändrad 17 maj 2013 23:22
Sida 52 av 79

> Infrastruktur
 > Övrigt
Västlänken

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6721 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
20 Augusti 08:39 av Matthias H.
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert