Patrik Sterky skrev:
En del snabba felaktigheter:
Regionaltåg kommer också gå i tunneln. Troligen även ett mindre antal fjärrtåg.
Linjerna kommer troligen ligga saxade:
Pendeltåg Älvängen - Kungsbacka och Alingsås - Mölnlycke eller Landvetter eller Borås
Regionaltåg Vänersborg - Borås och Skövde - Halmstad, samt Uddevalla/Strömstad - Mölndal
Därtill kan ytterligare och mer trafik köras till säcken, och godståg genom Göteborg.
Målsättningen är inte att öka från 84000-96000, målet är K2020 baserat och är snarare ca 130 000. 84000/96000 är Trafikverkets Sampersprognos, givet de förutsättningar man hade i prognosen (att det blir mycket billigare att köra bil och oförändrat pris på tåg fr o m nu till 2030). Generellt är det väldigt få som tror på prognoserna som kommit ut från det nationella planarbetet.
Vändstation i Mölndal är inte planerad i nuläget, kommer troligen när man bygger Gbg-Almedal i framtiden. I nuläget är det troliga att tågen kommer vända på Korsvägen, och att man kommer klara att bygga den fyrspårig inom befintlig budget. Sen borde man självklart inte göra om Citytunnelmisstaget och inte bygga även Haga fyrspårig, vilket vi annars kommer ångra i framtiden.
Att nå målnivån med trafikeringen behöver inte alls innebära så stora infrastrukturprojekt som anges. Just nu kommer vi trycka in mer tåg på västra stambanan med punktåtgärder i kommande plan. För att fylla en tvåspårig Västlänk krävs inte mycket mer än att bygga även Almedal - Mölnlycke utöver det som ligger i plan. Med fyrspåriga stationer rymmer den mer, men att vi behöver bygga ut extra överallt är en överdrift.
Ditt resonemang om kapacitet över dygnet är väldigt märkligt, det är dimensionerande riktning i högtrafik som ger kapacitetsbehovet. Sen kan man tycka att folk skall åka på annat sätt än med tåg i högtrafik, men problemen är desamma tidsmässigt i vägnätet. Skall man prata dygnskapacitet så föreslog jag att man skulle göra detta även för väg, men det ville inte vägutredare då detta skulle visa att alla vägar i Sverige är överdimensionerade (även i högtrafik är det typ bara E6 i Göteborg och E4 i Stockholm som inte är överdimensionerade). Se slutet av bristanalys i kapacitetsutredningen på TrVs hemsida.
Tätare turer och mer kapacitet ger vid högt belastade sträckor mycket stora nyttor, och är ett stort skäl för folk att välja andra transportsätt. Tyvärr har dessa nyttor, som det i ASEK 5 finns beskrivet nyttor för, aldrig beräknats för Västlänken (ingår inte i värderade effekter i Västlänkskalkylen).
Hur resandet till Gbg C påverkas av det nya stationsläget under de kommande 60 åren (eller 120 år som livslängden beräknas till) är nog tveksamt en försämring. Vet att Göteborg har för avsikt att bebygga Gullbergsvass och överdäcka leden med bebyggelse som är betydligt högre och rymmer mer bostäder/målpunkter än dagens centrum. Lite perspektiv.
Det du helt saknar i dina grova och negativt (ej objektivt) formulerade skrivningar är att de kapacitetsproblem vi redan idag har på Gbg C och de problem detta ger på järnvägarna in mot Göteborg ger stora gångtidstillägg. Därför kommer vi i praktiken få kortare restider i nästan alla realtioner, utom möjligen söderifrån till Gbg C där skillnaden kommer vara liten.
Tröttnade efter sid 7, och har sagt det förut. Det finns väldigt mycket som saknas, och saker som inte beskrivs objektivt. Att du dessutom helt saknar alla perspektiv om stadens utveckling så som stadsutveckling (Gullbergsvass, Stenakajen etc), nya kollektivtrafikkopplingar (tex möjlig linbana Haga-Lindholmen eller spårväg samma sträcka) gör att det är intressant att du missar detta på Yimbys forum.
Hej Patrik!
Dokumentet är fortfarande under uppdatering, så det finns möjlighet att komplettera:
Regiontåg ska mycket riktigt också gå i tunneln, detta skriver jag om redan på sidan 2.
Uppgift om vändstation har jag tagit från Trafikverkets ”Trafikering Västlänken” ref /35/. Info om vad som gäller för att nå trafikeringsmålen från samma ställe. Har du senare, vänligen skicka referens.
”Målsättningen” 96000 skulle jag kunna ändra till ”Trafikverkets prognos”.
Gällande dimensionerande riktning i högtrafik är det just det jag resonerar om, se sid 7 överst. Ska kolla om avsnittet kan göras tydligare.
Nyttorna med tätare turer och högre kapacitet som inte beräknats får du också gärna ge en referens om, så kan jag ta med den i ett resonemang.
De stora gångtidstilläggen har ju du och jag diskuterat per mejl. Den räkning jag gjorde baserat på siffrorna i det dokument du skickade ” Tidtabeller för persontågstrafiken i prognoser och samhällsekonomiska kalkyler” gav inte så stora tider att det ändrar tidrelationerna märkbart, eftersom det ju är fråga om relativt korta sträckor med olika kapacitetsutnyttjande, t ex Sävenäs-Gbg C där man har 34 sek idag. Med VL blir en del av denna( 60 %?) något mindre utnyttjad, borde kunna ge kanske 15-20 sek vinst. Tdt-tillägget är tydligen bara 2 sek.
Med en begränsad tid och målsättningen att inte svämma över massor av sidor blir det självklart en viss begränsning av ”scopet”. Notera dock att jag har med ett resonemang om "Allélänken" och Höghastighetsbana. Linbanor över Älven, Bangårdsviadukt eller tunnel, Skyskrapa på Hisingen etc får nog tas upp i annat sammanhang.
/ Mikael