Oj, nu blev det så mycket svar om detta med Engelbrektsgatan, Bergakungen och Burgårdsparken att vi nästan får börja en ny tråd om vi skall fortsätta diskussionen.
Johannes Westlund skrev:
Usch, jag brukar inte hamna på den här sidan om staketet när det gäller parker.
Men släpp taget då!
Hur som helst så är parker i sig inte ett brott mot urbaniteten utan en del av den. Även stadsparkerna har givetvis en plats i staden. Jag vill understryka att jag inte tycker att hela planen ska fimpas till förmån för park. Däremot tycker jag det är nödvändigt att skapa en park som inte är kopplad till landeriet då den parken kan upplevas som privat snarare än offentlig samt att dess karaktär medger ett mindre flexibelt nyttjande. Jag föreslår att kvarteret öster om Munkebäcksgymnasiet ändras till park.
Nej, men ärligt talat så förstår jag din ståndpunkt. Lägger man på en total urbanisering av Heden genom utdragning av rutnätet, utan parker på Heden alltså, så blir det faktiskt ont om grönytor i denna del av staden om man skulle följa mitt förslag. En liten kvarterspark på just den platsen skulle med andra ord sitta fint.
Å andra sidan, just det kvarteret gör att gatorna inne i Burgårdsområdet blir mer urbana. Med park där blir det på skissen brist på gatusträckningar utan en död sida, vilket är av stor betydelse för stadsliv och blandstadskaraktär. Från Skånegatan betraktat skulle den blivande snedställda husraden längs Engelbrektsgatan dessutom tillföra ett välbehövligt (och potentiellt betagande) perspektivbrott.
Är inte helt avgjord i frågan.
Landeriet utgör mycket riktigt däremot ett brott mot urbaniteten. Mitt intryck är att få hittar dit och att den bidrar till att det hörnet av Ullevi är särskilt dött. Det är viktigt att hitta en strategi för hur denna fastighet kan vara en del i en levande stadsmiljö istället för att sprida otrygghet och folktomhet. Om det inte är möjligt bör även flytt utredas. Kanske kan byggnaderna komma mer till sin rätt i en annan miljö.
Är av princip emot flytt av äldre bebyggelse eftersom det river upp det identitära kulturhistoriska sammanhanget, så nej, helst inte. Däremot skulle väl landeriet kunna användas som servering m.m. och parken vara publik? Med ny tät bebyggelse runt omkring ökar också landeriets synbarhet och människors möjlighet att hitta dit.
Beträffande urbanitet längs Skånegatan finns andra viktiga möjligheter. Framför allt är omvandlingen som sker i norra änden något som kommer höja gatans urbana status.
Just nu känns det dock som att man bygger fel saker, kontorskomplex istället för hyreshus i flertomtssystem. Inget dödar en gata som det. Hoppas verkligen att kvarteret i hörnet Skånegatan-Bohusgatan inte hinner bebyggas innan 'vi' har hunnit stämma i bäcken.
Vidare finns ett parkeringsdäck som borde kunna utrustas med verksamhetslokaler i bottenplanet. Det finns även möjligheter till små infills. Sjömanskyrkan bör integreras, den är en del i den för urbaniteten och stadslivet viktiga blandningen.
Nej, det håller jag faktiskt inte med om. Den fristående kyrkan är lantlig till sin karaktär och församlingshemmet fult. Kyrkan hyser inte längre någon församling och bidrar nada till urbaniteten, tvärtom. Kvartersintegrering går inte att genomföra bra.
Bättre vore i så fall att öronmärka en tomt för kyrkobygge. Exempelvis kunde en tomt i mitten av det stora kvarteret mot Skånegatan användas. Dessa kommer att ha ett betydande djup (om flerbostadshus dubbla innergårdar) och där kunde anläggas en klosterkyrka komplett med peristyl och klostergång för någon av de stora ordnarna såsom benediktiner, franciskaner eller dominikaner. Tänk Linnéakyrkan på Linnégatan för en lämplig bild av bygget. Jag råkar rentav känna till att franciskanerna tidigare varit intresserade av att ta över just den kyrkan. Med en motsvarande på Skånegatan skulle ges ett tillskott till vad som numera är Sveriges de facto folkkyrka, den katolska kyrkan, inte den politiskt korrekta residualen av Svenska statskyrkan eller motsvarande protestantiskt utdöende samfund. Nåja, nu fantastiserar jag lite, men i alla fall.
Parkeringsdäcket som är en del av "Öster om Heden", i sig ett rutnäts- och gatubrottsproblem, är ju rent förskräckligt. Ofattbart hur det kunde läggas längs Skånegatan till att börja med. Det måste nog helt enkelt bort och ersättas med ny bebyggelse om Skånegatan skall ha en chans.
Senast ändrad 6 juni 2014 13:59