Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Läge för skönhetsråd?

Sida 1 av 2
12>
Christoffer M
9 Inlägg
Det räcker med ett exempel för att de flesta skall förstå att Göteborg behöver ett samordnande skönhetsråd. Jag säger bara Jonsborgs Gatukök mitt på "paradgatan" Kungsportsavenyn. Hur i hela friden kan någon försvara SBK och Byggnadsnämndens avsaknad av självkritik och förstånd när övertrampen på vår stads skönhet sker på löpande band? Vad skulle skada att ha estetiskt utbildade människor på SBK som med självinsikt och internationell blick stödde processen oavsett det handlar om fasadskyltar eller byggnationer?

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Jesper Hallén
348 Inlägg
Är den verkligen så hemsk? Jag gillar Poseidon på taket Kreativt värre, möjligen är det lite väl många och fula dekaler om gôtt mos, även om moset är rätt gôtt där. Men kanske platsen skulle lämpa sig bättre för en fontän eller nåt, Ingostatyn kanske
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Just mini-poseidon gillar jag. Så länge det är fantasi och kreativitet med så är det bra. Värre var det med Vasaplatsen-kiosken som fick en jättesnygg neonbelysning - röd "grill" och grön "kiosk". Sedan kom onda kedjan och satte upp sin fula ljusskylt "snabbt och gott" istället. Men rörighet och en viss dos smaklöshet hör till en levande storstads kännetecken.

Senast ändrad 18 februari 2009 18:20
Christoffer M
9 Inlägg
Ja, smaken är som baken. Det står ju helt klart. Men inte kan anhängarna av Jonsborgs Gatukök väl mena att denna missbildning förskönar eller karaktäriserar Avenyn? Utgör den ett mervärde som vi skulle sakna om de fick förhållningsreglerna att hålla det lika rent och snyggt som Lasse på Heden?

Och vari ligger hotet med ett skönhetsråd som håller ihop de små detaljerna som skyltar, utsmyckning, färger och materialval i vår spretiga stad? Tror ni verkligen att inrättandet av denna funktion skulle hämma arkitekters och formgivares chans att uttrycka sig? Det är ju alldeles uppenbart att avsaknaden av en röd tråd gör sig påmind allt oftare och att SBK skulle må bra av att antingen läsa denna kurs igen eller lära sig samarbeta med dem som förstår sig på att hålla ihop projekten och bygga ett varumärke av staden.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ christoffer: Jag är definitivt för ett skönhetsråd, under en förutsättning - att jag är ordförande.
1635 Inlägg
@ christoffer: But seriously, jag tror inte på ett skönhetsråd. Eftersom jag inte tror att skönhet är en objektiv egenskap. Vad vi behöver är engagerade medborgare som gör sina röster hörda och kräver snyggare (vad det nu betyder för dem) stadsbyggnad av politiker, byggare och arkitekter.

Problemet är att den allmänna smaken under lång tid kraftigt avvikit från den professionella smaken (som av en slump sammanfallit med det företagsekonomiskt lönsamma...). Det kan man lösa på två sätt, antingen förändra den allmänna smaken (hej coffeetable-bok om funktionalism och skönhetsråd) eller genom att förändra den professionella smaken (hej opinionsbildande medborgare). Det senare skulle förstås underlättas om man lyckades göra den allmänna smaken företagsekonomiskt lönsam.
Därför jag äger Jonsborgs så anser jag själv kunna svara bäst av alla!

Visst kiosken är risig detta är vare sig vårt eller sbk fel, utan beror på att vår nya detaljplan blev överklagad!

Inte fan vill vi lägga pengar på något som ska rivas, det är förslag ang en ny kiosk,men tillsdess så håller vi & kommunen
i plånboken. Någon klagade över dekaler! bygglov för klister
affisher eller klistermärken är inget Byggnadsnämden kan ha
åsikter om.

Övrigt så håller jag med, poseidon är min idè.

GÖTT MOS, JONSBORG
Jesper Hallén
348 Inlägg
hur gjorde ni Poseidonstatyn, vad är den gjord av?
MAGNUS JONSBORG
4 Inlägg
Vill oxå påpeka att jag ERHÅLLER RÄTTEN TILL MINA VERK.

Posedion,skyltar & kiosken är ett konstverk som vi har rätten
till, sen kan man förstås tycka vad man vill.

En upphovsrättsfråga,inte för att jag nånsin kommer köra detta
i tinget, men lite kul ändå!

Jag bjuder på körv med mos till alla som skickar pm till mig,
gäller enbart torsdag den 5 mars.

GÖTT MOS
MAGNUS JONSBORG
4 Inlägg
Jävlar vad snabbt du svarade!

Innanmättet är faktisk skuren frigolit, därefter primade och våtsäkrade vi statyn, detta gjordes enbart för att vi skulle
gå på med glasfiber, glasfiber härdare löser upp frigolit,men
med en våtsäkring så möjliggörs glasfiber applicering utan att
frigoliten tar skada, Nu borde den tåla en Atombomb, glasfibret
ökande vikten till 85kg.

JONSBORG
Jesper Hallén
348 Inlägg
Ja här är vi snabba vettu! Intressant med tillverkningen där, jag gillar den!

Just poseidon hade nog Milles upphovsrätten till men resten har du nog rätt till :P

Hur ser er detaljplan ut som överklagas? Hur ser er nya kiosk ut som ni vill bygga?
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Välkommen till Yimby! Poseidon på taket är grym, och jag har absolut inget emot varken klisterlappar eller design på ert gatukök!
MAGNUS JONSBORG
4 Inlägg
Gjorde en efterforskning ang bilden på sidan, den är stulen från gp, det är bengt christian som äger upphovsrätten.
sluta själa!!! he he

Min posedion är faktiskt inte lik orginalet om man granskar den,
frågan ställs är detta en lobbykampanj mot oss? då detta märkligt faller in i ett samanträffande i vår vardag just nu!!!

länk till nya kiosken,,,backar ni 2 steg så ser ni vem som tog orginalbilden.

Här är en data bild av nya kiosken!

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=427&a=458478&img=2
Daniel Sjölund
292 Inlägg
@Magnus Jonsborg: Men det är ju ingen Poseidon på den nya kiosken. Ska ni rata honom?
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Jag måste hålla med Johannes. Jag gillar när det inte är alltför tillrättalagt i en stad. På sätt och viss gillar jag därför den nuvarande kiosken mer än den föreslagna. Rent "objektivt" är den nya kiosken renare, stramare och "snyggare" i utformningen. Men det blir lite standardiserat över den. Var finns personligheten.
Jag tycker att poseidon ska upp på den nya kiosken, så att den får lite personlighet!

Ett skönhetsråd har vi i Stockholm. Det är inte odelat positivit, men inte heller odelat negativt från YIMBY-synvinkel. Vi är ibland överens, medan vi ibland har rakt motsatta åsikter. Men ett skönhetsråd blir alltid en liten grupp av subjektiva proffstyckare, och det är inget som nödvändigtvis gynnar den dynamiska storstaden.
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ magnus jonsborg: Välkommen hit! Och som sagt, jag och många med mig gillar er mini-poseidon. Kul att ni håller hårt i upphovsrätten också - jag kan lugna dig med att det är en bildlänk till fotot, det är alltså ingen som "snott" bilden av GP.

Förresten, du är medveten om att någon "snott" din gröna gubbe och gjort en gigantisk kopia längre upp på Avenyn va?

Anyway, kul att ni jobbar på trots överklaganden och annat tråkigt! Lycka till!
Jag har inte heller något emot om kiosken behåller sitt nuvarande utseende.

Det finns säkert otalig förslag på förändringar. För egen del tycker jag att drottningtorget kan ändras. Är det inte lite tråkigt med Pressbyrån mitt på torget? Skulle även tycka det vore trevligt om man kunde göra alla småbroar i centrum lite snyggare. Ni som varit i Amsterdam vet vilken kreativitet man har där när det gäller broar.
Barbro Hartvig
1 Inlägg
Korvmojar har alltid varit estetiska fläckar i stadsbilden, men självklart måste det synas på långt håll, för alla presumtiva kunder, att det finns ett geschäft för mättande, fet, smaklös och billig mat. Hungriga fattiga svenner och sveor måste blixtsnabbt kunna orientera sig. Speciellt om de är litet påstrukna. Så länge den fula ytan stämmer överens med det smaklösa innehållet finner jag ingen anledning till att "putsa fasaden".
Fredrik R
21 Inlägg
Här kommer ett sent inlägg i debatten. Jag håller helt och hållet med Christoffer i den här frågan. Det borde finnas tydliga regler för hur skyltar och dekaler får användas.

En av tankarna med Yimby Gbg är ju att få Göteborg att kännas som den halvmiljonstad det faktiskt är. Då håller det inte att på en av stadens mest centrala platser ha en korvkiosk som hade passat bättre i ett industriområde i Eslöv.

Missförstå mig rätt nu. Självklart ska Jonsborg få finnas kvar på Avenyn, och det behöver inte nödvändigtvis se ut som på bilden i GP. Men att alla fastighetsägare i Göteborg fritt ska kunna "smycka" sina fasader med precis vad som helst, nej, det håller jag inte med om. Visst är skönhet ett subjektivt begrepp, men inte riktigt så subjektivt som en del av er vill göra gällande.
Senast ändrad 23 september 2009 10:43
Niklas S
203 Inlägg
Fredrik R skrev:

...En av tankarna med Yimby Gbg är ju att få Göteborg att kännas som den halvmiljonstad det faktiskt är. Då håller det inte att på en av stadens mest centrala platser ha en korvkiosk som hade passat bättre i ett industriområde i Eslöv...

Är just den typen av kontraster som gör att det känns som en storstad. Mer sånt! Mer myller!

Hade ni tänkt städa avenyn på sånt som ger den liv? Känns som om folk är mer ute efter en städfirma snarare än ett skönhetsråd. Sen när allt liv är bortstädat ur staden och pengarna kommer åter på skatten kan dessa investeras i att städa ytterområdena. När vi sedan hungrandes efter en runda vill få i oss nåt att äta är vi hänvisade till guide michelin och fiskekrogar.

Vill vi inte ha en levande stad med myller? Kontraster? Skavanker att förälska oss i?

En stad för människor att verka och leva i snarare än en stad som ser bra ut på vykort.
12>

> Allmänt
Läge för skönhetsråd?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter