Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Pariserhjul vid Lilla Bommen

Sida 3 av 3
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Personligen tycker jag att det är ännu mindre tilltalande rent estetiskt, och gör således ett större ingrepp i stadsbilden. Sen tycker jag väl att hela idén med hjulet är lite av ett slag i luften och missriktad satsning, men det är en annan fråga.
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Johannes: Poängen i artikeln var väl ändå att den skulle stå framför götatunnelns öppning på nått sätt? Eller missuppfattade jag artikeln? Aja.. lär ju inte bli av ändå...
Petter A.
111 Inlägg
Att sätta det framför öppningen till Götatunneln (där älvrummet är nu) som någon sa tycker jag låter väldigt bra. Då skulle man inte se det alls från Brunnsparken och det skulle inte hindra gångstråket ner mot älven.
Senast ändrad 25 april 2009 17:07
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ja till hjulbygget - med reservationer, GP, 2009-05-01 15:17.
Pariserhjulet vid Operan får klartecken från alla tekniska instanser. Men kringboende befarar buller och köer - och politiker tvekar.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Daniel Andersson skrev:

Ja till hjulbygget - med reservationer, GP, 2009-05-01 15:17.
Pariserhjulet vid Operan får klartecken från alla tekniska instanser. Men kringboende befarar buller och köer - och politiker tvekar.

Bor ju inte en människa inom 100 meter från där de vill bygga hjulet, och bor man i en stad så får man acceptera buller.
Tycka vad man vill om hjulet som sådant, men kommer inte ifrån en allmän känsla av att Göteborg är trött och segt medans "konkurrenterna" pinnar på...

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.237275-snurr-p..
Senast ändrad 28 oktober 2009 19:08
Stefan L
29 Inlägg
Jag håller med dig Niklas. Tyvärr blir det väl inte bättre, så länge vi har en massa nej-sägare till politiker som bara värnar om så många grönområden som möjligt i stan.
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
GT skriver då och då om stadsplanering i vår stad på länkad sida, och har ibland egna konkreta idéer.
Här är det om "kanaltorget" mellan Nordstan och Lilla Bommen.

http://www.gt.se/nyheter/2.1616/1.1829792/gor-bos..

Nordstan förresten, inte så dumt ändå med en inomhusstadsdel så här i vinterkylan, för vistelse i timmar eller bara en uppvärmd passage på väg från t ex centralen.
Nordstan behöver blandas upp med andra funktioner än handel förstås.
Bostäder ligger väl nära till hands.
På annat håll har det också diskuterats om stadsbibblan eller ett nytt kulturhus borde förläggas i norra delen mot Lilla Bommen.
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Intressant GT-artikel där.

Apropå Nordstan: det ingen vidare rolig entré till staden om man kommer ut från centralen/bussterminalen; det är inget gott första intryck direkt.
Jag tror de flesta göteborgare skulle hålla med om att det är en anskrämlig plats. Jag har därför ett litet förslag:

Man placerar ut stoder av människor i olika förtvivlade kroppsställningar runt omkring det lilla torget, framför centralhuset. De stackars satarna har blivit förstelnade av den anskrämliga Meduza, i förklädnad av Nordstan!
Senast ändrad 7 januari 2010 20:51
Sida 3 av 3

> Städer
 > Centrum
Pariserhjul vid Lilla Bommen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.