Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Pariserhjul vid Lilla Bommen

Sida 1 av 3
Jesper Hallén
348 Inlägg

(Bildmontage: Arkitektbyrån AB)

GPs aprilskämt har redan läckt ut, nej men tydligen skall ett 60 meter högt pariserhjul upp vid Lilla Bommen. Ja, varför inte, det lockar kanske folk ner till kajen? 80 spänna för biljetten förresten
Läs GPs rapportering i ämnet eller
Läs GTs rapportering
Senast ändrad 4 mars 2009 11:47
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Det är rimligtvis en tillfällig grej tills den dagen de börjar gräva upp allt igen när de drar Västlänken. Självklart är ett "stadshjul" roligare än inget stadshjul eller öde gräsmatta, om det sedan är väl investerade pengar är en annan fråga.
Ja, varför inte. Man får väl iofs vara glad för vad som helst som tillåts sticka upp lite, och lysa upp siluetten av den här stan och ge den lite nya drag, men tror nog det kan bli ganska bra. Och drar det bra med folk, vilket ju återstå att se, så destu bättre. Gillar under alla omständigheter inställningen att tänka offensivt i dåliga tider isf att gå på defensiven och hålla tillbaka. Man kan som sagt inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Ur GTs artikel: "Nu ska vi bara söka bygglov också. Men det hoppas jag att vi får, säger Göran Johansson". Tydligen är grejen redan på väg hit från Australien, men med tanke på Gbgs track record beträffande allt som på något vis kan uppfattas som spektakulärt vill jag nog avvakta tills det är på plats innan jag verkligen tror på det.
Jesper Hallén
348 Inlägg
Älvrummet lär ju i alla fall dubbla sina besökssiffror
Martin C
114 Inlägg
Kopierar in min, (huhum Johns) kommentar från GP kommentarerna:

Själva iden är inte katastrofal, det är inte det som lockar turister hit men dom som är här lär utnyttja hjulet. Sen måste ju folk sluta föreslå dumma namn till precis ALLT som skall till i Gbg. Alla förslag är lika dumma som att tävlingen. Gbg behöver förtäta staden med kvartersbebyggelse på alla döda ytor (runt hamnen, heden, dhl osv) så att man har något att titta på från hjulet också. Upp med skyskrapor på Frihamnen. Idag tittar man ner på ett par hus i ett asfaltshav som utgör centrala Gbg.

Ja vafan, jag tar varje tillfälle i akt att sprida Yimbyismen
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Det som är mer irriterande än själva hjulet är ju hur förbannat enkelt det är för Göran Johansson & Co att bara beställa ett hjul och ha de halvvägs framme innan någon överhuvudtaget blir informerad. Bygglov ses bara som en formalitet. Samtidigt är det fruktansvärt och ett hot mot ett riksintresse att ev. höghus vid Centralposthuset skulle kunna ses från Brunnsparken. Göteborgsanda och demokratiskt underskott?
Martin C
114 Inlägg
Olle Jansson skrev:

Det som är mer irriterande än själva hjulet är ju hur förbannat enkelt det är för Göran Johansson & Co att bara beställa ett hjul och ha de halvvägs framme innan någon överhuvudtaget blir informerad. Bygglov ses bara som en formalitet. Samtidigt är det fruktansvärt och ett hot mot ett riksintresse att ev. höghus vid Centralposthuset skulle kunna ses från Brunnsparken. Göteborgsanda och demokratiskt underskott?

Håller helt med. Vill Göran bygga något är det bara hans egen kalender som bestämmer när det ska stå färdigt.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Martin C skrev:

Håller helt med. Vill Göran bygga något är det bara hans egen kalender som bestämmer när det ska stå färdigt.

Bra, då måste bara någon av oss bli bästis med Göran, så kan vi börja bygga stad. =)
Att världen är ond är bara ett problem om man är med i fel lag...
Senast ändrad 4 mars 2009 20:49
Jesper Hallén
348 Inlägg
Om de ändå kunde beställa några skyskrapor till Frihamnen när man ändå är igång. Jag kan gilla att det händer saker och att det går fort och att det finns en handlingskraft. Om man bara kunde rikta in denna handlingskraft och Görans bestämdhet åt rätt håll.
Matthias H.
668 Inlägg
Ja herregud vilket stolligt förslag detta är och odemokratiskt.
Det är ju viss skillnad på en tillfälligt konstruktion och en permanent, men jo, man undrar ju hur det gått till egentligen. Hjulet i sig tycker jag inte är tokigt per default, det kan funka. Men visst, hur demokratiskt det gått till och hur pengar hanterats osv är väl lite suspekt. Men liksom Jesper kan jag på ett sätt också uppskatta att det går snabbt och att man helt enkelt bara dunkar upp något som i vanliga fall hade diskuterats och överklagats i en halv oändlighet.

20 år för att komma på att man nog ska behålla Elverket och lämna öppningar i kvarteren på Skeppsbron. En ide från Göran&Co och det är klappat och klart på nolltid. Kunde man möjligtvis tänka sig att det vore vettigt med något mellanting...
Matthias H.
668 Inlägg
Ja eller snarare om det är en utsikt Göran är ute efter så borde det ju gå att smälla upp ett antal 3-4 gånger så höga hus med restaurang längst upp eller nåt sånt. I Göteborg blir det ofta halvmesyrer. Lisebergstornet var väl tänkt från början som ett 250 meter högt torn med restaurang längst upp men det bidde bara en tandpetare av det. Men eftersom vi i Yimby nu finns så kommer förhoppningsvis de knasigaste/kålligaste förslagen att hamna där de hör hemma, i papperskorgen.
Matthias H.
668 Inlägg
Matthias H. skrev:

Ja eller snarare om det är en utsikt Göran är ute efter så borde det ju gå att smälla upp ett antal 3-4 gånger så höga hus med restaurang längst upp eller nåt sånt. I Göteborg blir det ofta halvmesyrer. Lisebergstornet var väl tänkt från början som ett 250 meter högt torn med restaurang längst upp men det bidde bara en tandpetare av det. Men eftersom vi i Yimby nu finns så kommer förhoppningsvis de knasigaste/kålligaste förslagen att hamna där de hör hemma, i papperskorgen.

Hehehehe det här pariserhjulet verkar vi dock inte kunna göra något åt...
Jesper Hallén
348 Inlägg
Just pariserhjulet är det väl inget fel på, vi säger ju ogärna nej i yimby
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Officiellt är det ju inte en permanent byggnad men vi kan la gissa oss till hur länge den kommer att stå kvar med tanke på hur lång tid det kommer att ta för övriga beslutsfattare att fatta något beslut överhuvudtaget som berör samma plats. 10-15 år?

Efter att Göran Johansson död kommer Götatunneln att förseglas som hans krypta och hjulet kommer att modifieras till en gigantisk gravsten - mindre än ett år senare blir platsen byggnadsminnesmärke med riksintresse.
Visst förtydligande i GP (papperstidningen samt http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=480..). Tydligen är grejen är på väg till leverantören i Holland, och G&Co har "första tjing" på den om bygglov etc går igenom. Altså inte så att den redan är inhyrd/köpt och på väg till Gbg som rubrikerna igår kunde ge intryck av.

Som jag nämnde tidigare får man nog avvakta tills det är på plats. Eller om man så vill, de som inte gillar iden kan nog ha hopp om att det inte blir något. Men kommentarer från politiskt håll med nimbyistiska undertoner såsom de nedan vinner åtminstone definitivt över mig till sidan som hoppas det blir av.

"Vad ska vi med den till? Det tillför inte stadsbilden någonting"

"Spontant är det ingen bra idé. Platsen framför Operan är för vacker för att göra till ett tivoliområde"
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Ja, jag undrar om människan som tycker att platsen vid Operan är vacker faktiskt är där. Jag cyklar förbi varje dag och kan inte säga att jag blir direkt varm av götelaborgspatriotism och skönhetsupplevelser - Operan upplevs bäst från Hisingen!

Lite mer seriöst är platsen fortfarande något av en död yta, ävenom Älvrummet och konstgräsytan framför, där barn emellanåt leker, förbättrat den. Bortsett från att konsgräsytan försvinner så finns det faktiskt inte så värst mycket att förlora på förslaget (utom ekonomiskt för Göteborg & Co, men med lite ryggdunkande på en middag så tillkommer la täckning från den offentliga kassans ymnighetshorn att lösa det problemet - hoppas ingen här hoppas på en dagisplats för sina ungar för det kan de glömma i så fall; barnen kan ju åka i en Gondol i väntan på Godot (aka dagisplats). Oj parantesen börjar bli rätt lång nu va? Kanske dags att jag avslutar den..... nu... ja, nu).
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Det kan väl såklart bli bra. Men känslan är ändå att man börjat bli rastlös över den öppna ytan och vill stilla göteborgarnas förväntan över områdets möjligheter. Ett hjul som redan finns i andra städer, inget unikt i det. En Gång/cykelbro över älven är inte heller unikt men definitvt vettigare ur många aspekter. Den skulle väl också kunna byggas utan väntan på Västlänk mm, mellan Stenpiren och Lundbystrand. Den kostar tydligen mycket mer men är å andra sidan permanent.
Martin C
114 Inlägg
Alltså jag tycker inte vi förlorar någonting på att ha ett hjul där som det är idag. Att säga nej bara för sakens skull är jag emot. Vad ska vara där om inte hjulet? Förmodligen ingenting. Bara för att man stället upp hjulet där betyder inte att man inte behöver bygga broar, bostäder och annat. Området blir kanske lite mer levande nu till sommaren än det hade varit annars vilket är bra. När området är klart att planeras så tror jag hjulet blir kvar i Gbg, men på en annan plats.
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Visst kan man också se detta positivt: att det ibland går att få nya byggen bestämda på kortare tid och utan "tjafs" (överdrivet överklagande, debatterande, diskuterande).
Men det visar kanske också att godis till folket är mer genomförbart än långsiktiga lösningar för stadsbebyggelse och infrastruktur.
Sida 1 av 3

> Städer
 > Centrum
Pariserhjul vid Lilla Bommen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.