Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Mats Arnsmar, vår ordförande i byggnadsnämnden

Johan Carstens
8 Inlägg
Är det acceptabelt att ha en som inte speglar folkopinionen i stadsbyggnad som ordförande i byggnadsnämnden? Artikeln i GP lör 11/4-09 visar tydligt att Mats A. kommer att styra utvecklingen åt fel håll. Man borde ställa sig på torget och göra en öppen demonstration om att han borde bytas ut!

Följande åsikter är hans
1. Han försvarar miljon programmet. Jag trodde faktiskt inte att man fick tycka så när det faktiskt finns hundratusentals människor i vårt land som faktiskt mår psykiskt dåligt av att se hur betonggetton har ersatt tidigare smakfull och fullt funktionell arkitektur i stället för upprustning och regelbundet underhåll.

2. Helheten är ett livsfarigt begrepp, som just Mats slänger sig med, när det kommer från politiker i stadsbyggnadsfrågor. Just med det ordet förlorade vi några av våra vackraste områden i Göteborg som Landala, Masthugget, Oliveda, Olskroken m.fl. Det var ju faktiskt en gång i flera stadsdelar just så som denna grupp strävar åt..

3. I nästa andetag säger han sig inte tycka en stadsarkitekt är nödvändig. Han förstår ingenting! HANS lön betalar vi genom våra skattemedel

4 Segregation tycker han också är viktig att bekämpa. Men att just miljonprogrammet är en stor orsak till segregationen det har han inte greppat. Segregationen kommer troligen bli vårt största problem framöver och det vill han motverka genom att fortsätta med samma stadsbyggnads filosofi som skapade den.

5. Att han sen gillar att resa det förstår man, för inte ens han själv orkar stå ut i våra betonggetton utan måste som själavård åka till städer som Paris, Rom, Amsterdam mfl. Inget vidare för miljön att flyga runt i världen för att uppleva det vi lika gärna kunde ha haft här hemma.

Tyvärr hittar jag inte länken till artikeln på GP:s hemsida. Läggs kanske upp senare
Senast ändrad 12 april 2009 13:30
Försvarar han miljonprogrammet?

Tja, kanske menar Mats Arnsmar (S) att programmet fyllde en funktion en gång i tiden(?) Men försvarar han miljonprogrammet, så som det ser ut/är konstruerat IDAG, ja då är han en uppenbar samhällsfara.

Miljonprogrammet indirekta huvuduppgift var att bygga bort gamla fattigsverige (en gång för alla!). I dessa dagar är många av miljonprogrammens förorter istället ett hinder för "fattigdomsbekämpning" och för att motarbeta utanförskap. De positiva effekterna har förbytts till negativa. Så långt borde väll alla vara överrens? Eller?

Nej, RIV därför Angered/Bersjön mfl efter att nya kvartersstäder uppförts längs norra och södra älvstränderna. Betongförorterna sakanr funktion och det finns en mycket liten efterfrågan på den typen av boende! Förtäta på så många platser som möjligt. Erbjud de boende i förorterna nya lägenheter till vettiga priser i centrum!
Kanske ett lika orealistiskt förslag som det som kom från en arkitekt på SBK: han ville minska trafikflödet på Friggagatan genom att sätta upp "bommar" så att inga bilar skulle kunna passera på denna stadsgata öht, bommarna skulle öppnas/stängas för bussar. Syftet var att minska trafiken med 50%, inte ta bort alla bilar! Det finns många pack som planerar denna stad

Otroligt vilken efterfrågan som kommer finnas på äldre fastigheter i slutna kvarter, kommande 50 år. Kanske inte så konstigt att vi sett en så stor omvandling till bostadsrätter i innerstaden? Där efterfrågan är som störst finns pengar att tjäna.

I Stockholm vill moderaterna införa "punkthusstopp"
http://www.yimby.se/2009/04/moderaterna-vill-ha-s..

Vad vill det politiska etablissemanget göra i Götet?
Senast ändrad 12 april 2009 20:35
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ johan/daniel: Ja, det är lätt att bli frustrerad. Men att bara spy galla över saker (eller personer) man inte gillar hjälper knappast. Då är det bättre att vara konstruktiva - alltså, hur ska vi göra för att skapa en större medvetenhet hos våra ledande politiker?

I YimbySTHLM planerar man att uppvakta ledande politiker med böcker om stadsplanering och info-broschyrer - http://www.yimby.se/forum/threadlogin.aspx?id=402

Kanske en idé? Jag tror att det är jätteviktigt att få igång en dialog med våra politiker om de här frågorna.

Senast ändrad 12 april 2009 19:46
#johannes,
Det ena utesluter inte det andra!
Att arbeta konstruktivt på bred front och försöka lokalisera lämpliga informationsvägar i syfte att skapa medvetenhet hos våra politiker är självklart! Men när en politiker på en sådan central och viktig post uttrycker sig på ett sådant sätt är det för mig uppenbart att uppdraget inte innehas av rätt gubbe! Man måste som ordförande i b.nämnden inneha en någotsånär allmän åsikt vad gäller miljonprogrammet och hur vi skall hantera dess framtid - ett sådant intryck får jag icke av Mats A.
Det enda i fråga som kan försvara honom är att han vill skapa en positiv stämning och framtidstro hos de människor som bor i de opersonliga och nergångna förorterna.
Hoppas att YimbySTHLM lyckas nå fram till viktiga politiker i Stockholm. Grundförutsättningarna är betydligt bättre där än här, eftersom bland annat moderaterna redan lagt ett eget förslag om punkthusstopp osv... ...(imponerad att man går in och lägger upp en så tydlig strategi på förslag!) Jag hoppas att fler partier följer efter och där kan vi naturligtvis vara till stor hjälp. I veckan sätter jag upp stora plakat och pedagogiska affischer på Stadskansliets alla våningar så får vi se vad som händer....
Senast ändrad 12 april 2009 21:08
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Daniel Bergqvist skrev:

#johannes,
Det ena utesluter inte det andra!
/.../ I veckan sätter jag upp stora plakat och pedagogiska affischer på Stadskansliets alla våningar så får vi se vad som händer....

Det låter bra det! Men det ena kan faktiskt utesluta det andra, spyr man galla över folk tenderar de att inte lyssna på det man säger (och så ger det en sur smak i munnen...).

Eftersom vi inte styr nomineringsprocessen (det gör partierna) gäller det att lobba effektivt mot dem som innehar strategiska positioner. Det görs bäst med en glad och konstruktiv dialog. Ja, och så stora plakat i Stadshuset förstås...

Senast ändrad 12 april 2009 22:41
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Inga jäkla rivningar av Angered och Bergsjön.
Jag skulle vilja hävda att husen (invändigt) generellt håller en rätt hög kvalité.
Det som behövs är att man kompletterar och bygger om, förtätar och förfinar samt skapa underlag (ett riktigt underlag) för fungerande handel och kontorsverksamhet.
Då kan det bli väl fungerande stadsdelar. Det är ingen extrem skillnad mellan husen ovanför Mossen och en massa hus i Angered men likväl vill folk hellre bo vid Mossen!

Något skiljer sig åt och det är knappast bara restider! Sen vill jag bara instämma i kören som säger att det knappast är någon idé att skälla ut en person i ledande position för att man inte håller med. Förklara istället varför en tätare stad är bättre och hur man kan utveckla och förbättra förorterna.

Om han nu anser att exempelvis Bergsjön är en fungerande del av staden så behöver han snarare mer information än skäll.
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
jodå, läste också artikeln i den större lokalblaskan. Kan ju hända att Arnsmar försökte utveckla mer än vad som framkom i artikeln, till exempel om så kallade miljonprogramsområden.
Men det jag reagerade mest på var ett citat av typ "tycker vi har lyckats få till blandstad på Norra Älvstranden".
Alltså inte att vi försökt men int nått ända fram eller att det kommer tids nog, utan att det är bra blandstad nu och inget mer att sträva efter där.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ patrik: Jag tror också mer på urbanisering än rivning när det gäller våra funkis-förorter. Men vad jag hört av fackfolk så är kvaliteten inte särskilt hög, det var en snabb lösning på akut bostadsbrist. Det kommer därför att krävas stora och kostsamma renoveringar nu, det är därför vikigt att vi ser till att bygga rätt den här gången.

@ hans: Ja, jag reagerade mest på det också. Speciellt eftersom förra ordföranden (Hulthén) har erkänt att man missat funktionsblandningen på NA och lovat bättring. Men i det här fallet använder nog Arnsmar "blandstad" för att beteckna blandning av upplåtelseformer. Det är en vanlig, och olycklig, inskränkning av begreppet som många politiker gör. Jfr: http://gbg.yimby.se/2008/10/byggnadsnamndens-svar..

Senast ändrad 13 april 2009 00:50
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

@ patrik: Jag tror också mer på urbanisering än rivning när det gäller våra funkis-förorter. Men vad jag hört av fackfolk så är kvaliteten inte särskilt hög, det var en snabb lösning på akut bostadsbrist. Det kommer därför att krävas stora och kostsamma renoveringar nu, det är därför vikigt att vi ser till att bygga rätt den här gången.

Jag har hört det förr också, och det är säkert sant, fast det var väl knappast gratis att renovera upp Haga heller?
Min bedömning syftade på egna erfarenheter.. d.v.s. att de flesta husen från den perioden faktiskt är ganska trivsamma, inuti.
Givetvis måste man göra rätt den här gången och jag känner att det är där fokus måste läggas. Hur ska det genomföras? vad ska prioriteras? Hur får man det ekonomiskt genomförbart? med mera, istället för politisk pajkastning. Ger man sig in i det så är det ändå ingen som lyssnar på en i slutändan.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Patrik Kjällgren skrev:

Jag har hört det förr också, och det är säkert sant, fast det var väl knappast gratis att renovera upp Haga heller?
Min bedömning syftade på egna erfarenheter.. d.v.s. att de flesta husen från den perioden faktiskt är ganska trivsamma, inuti.
Givetvis måste man göra rätt den här gången och jag känner att det är där fokus måste läggas. Hur ska det genomföras? vad ska prioriteras? Hur får man det ekonomiskt genomförbart? med mera, istället för politisk pajkastning. Ger man sig in i det så är det ändå ingen som lyssnar på en i slutändan.

Word på det!
155 Inlägg
Övervägde ett tag att skriva ett inlägg om det men när jag hade tid så var tidningen slängd och gepeartikeln omöjlig att hitta på internet (den kanske finns där men att använda gepes sökmotor...).

Det som var mest frapperande i mina ögon var hans visionslöshet. Han tycktes mest rycka på axlarna och säga att allt är typ bra, vi kör på som vanligt. Vi har la gnällt en del här på Yimby om att det är mycket visioner och lite konkret handlande. En ledande politiker som verkar sakna vilja att förändra och förbättra inom sitt ansvarsområde kan dock vara värre, speciellt då jag i mycket delar den officiella visionen i nya ÖP.

Politik handlar om att vilja men Arnsmar är viljelös.

---
P.S: Om det blir riktigt illa kan vi la börja kalla honom Häxmästaren av Arnsmar?
Senast ändrad 13 april 2009 10:31
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ olle: Något säger mig att vi kommer att få svårt att hitta en konstruktiv dialog med någon som vi kallar häxmästare...

Instämmer efter att jag läst artikeln både fram och baklänges. Det finns en gråskala mellan att spy gala på en makthavare och utbyta erfarenheter och åsikter. Men att bara diskuterade "sakligt" med en betongvägg ger i fallet Mats A sken utav en förlamad vilja att förändra vilken Yimby inte skall förknippas med Att han uttrycker sig så som han gör om Norra Älvstranden tycker jag är trist, men förhoppningsvis finns det marginaler som gör att han lyckas utvidga begreppet "blandstad" inom sig ;)

Vad gäller betongförorter: givetvis är det mest realistiskt att förbättra det som redan finns; förtäta, mer kommersiella lokaler, företagande, blandade upplåtelseformer etc... En stor och spännande utmaning väntar!

Det kostar mer att renovera/integrera/förbättra hela miljonprogrammet än att riva och bygga nytt. Det är en central förutsättning som alla bör känna till när man diskuterar hur vi skall gå till väga med miljonprogrammets förorter. Det är alltså inte en direkt kapitalförstöring att riva och bygga nytt. Det var den främsta anledningen till varför jag skrev att jag gärna ser att delar av miljonprogrammet rivs. Sedan följer alla sekundära fördelar i form av att staden blir mindre utspridd, kulturer blandas och vi ser ett minskat utanförskap, restiderna kan förkortas...bla..bla... "Filosofisk stadsplanering"; kanske inte genomförbart i större skala.
Byggkvalitén är INTE bra, däremot är byggkonceptet så standardiserat att det är betydligt enklare att renovera ett stort betonghus än ett landshövdingehus (med hänsyn till kostnaden då såklart). Invändigt kan betonghusen däremot vara trivsamma på så sätt att de är optimalt anpassade efter standardfamiljen och dess behov. Materialvalen under miljonprogrammet har svårt att åldras på ett vackert sätt, samtidigt som tekniska aspekter signalerar om att sprickbildning i betongen kan få ytterfasader och balkonger att åka i backen.
Senast ändrad 13 april 2009 17:34
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ daniel: Absolut, berättigad kritik har definitivt sin plats. Vad jag vill slippa är rena invektiv. Bortsett från att det inte fyller någon funktion, mer än att någon får släppa på trycket och avreagera sig, har det en tendens att förgifta samtalsklimatet - det blir mer av "kräkklubb" än samtalsgemenskap. Vill man avreagera sig och spy galla på folk så finns det gott om sådana forum på nätet man kan besöka istället för Yimby.

Diskussionen om miljonprogrammet är mycket intressant, vi får lägga upp en ny tråd om det tycker jag.
1635 Inlägg
Här är tråden om miljonprogrammet: http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2065

Senast ändrad 17 februari 2013 02:49
Johan Carstens
8 Inlägg
Tack Maria Hallberg för ett mer nyanserat svar än mitt som publicerades i GP under Fria Ord igår 17/4!

Tyvärr kan jag inte hitta detta inlägget hos GP heller
Matthias H.
662 Inlägg
Ja Johan, det är bra att han ifrågasätts men jag är inte säker på att jag hellre vill se hennes stad än hans. För trots allt så misslyckas alla arkitektbyråer och stadsbyggnadskontoret gång på gång på gång med att skapa den stad som vi på yimby vill se.

> Allmänt
Mats Arnsmar, vår ordförande i byggnadsnämnden

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter