Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Götaplatsen

Sida 2 av 3
Martin C
114 Inlägg
Jag tycker något i stil med byggnaden på Piazza Venezia i Rom skulle vara ball som avslutning på Avenyn och Götaplatsen. Någon riktigt enorm marmorbyggnad (notera hur små människorna är i jämförelse på bilden). Ska det va så ska det va

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Mikael Kreutz
498 Inlägg
Martin C: Har vi inte redan en pampig fondbyggnad på Götaplatsen?

Senast ändrad 11 maj 2009 22:57
Martin C
114 Inlägg
Mikael: Näe, den är en medelmåtta som allt annat i stan. Vacker är den inte, men visst har den potential om man fick pimpa upp den lite.
Matthias H.
668 Inlägg
Jag tycker att Götaplatsens omgivande byggnader är pampiga nog.
Sven R
529 Inlägg
Lite märkligt att säga att konstmuséet är en medelmåtta, få byggnader i Sverige är byggda så oblygt bara för att vara ett monument, en kuliss. Det är ingen jättebyggnad men den nästan fönsterlösa och odekorerade fasaden gör huset skallöst. Man kan inte riktigt säga hur stort det är, men det ter sig stort eftersom ögat jämför höjden med de omgivande husen. Så därför får man vara försiktig med att göra allt för höga påbyggnader på bibliotektet.

Huset kommer naturligtvis aldrig att "pimpas till". Om det skulle ha skett genom marmorkolonner, listverk osv så skulle det ju bara förvandlas till ett av många palats i beaux art-stil som finns i Europa. Vårt konstmuseum är mycket bättre som monument eftersom det är mer unikt. Och dom sju valven är nästan grafiskt tydliga, funkar perfekt som stadsikon.
Martin C
114 Inlägg
Märkligt och märkligt, jag tycker inte det räcker med stort för att det ska va pampigt. En tegelbox är inte pampig imo. Valven är okej men byggnaden saknar nästan helt utsmyckning och är därför bara stel och tråkig.
Matthias H.
668 Inlägg
Jag känner så här, Corbusier o hans efterföljare byggde futuristiska saker för 70-80 år sen d v s så som dom såg på framtiden. En framtid som jag tycker måste tett sig lite grotesk och ödesmättad. Människan krymptes i takt med storslagenheten, ödsligheten och mycket av det är väl vi i Yimby ett motstånd till. Jag läste rätt nyligen Karin Boyes Kallocain och där fick jag sådana känslor som jag tycker att Corbusier o hans efterföljare skapade. Som tur var har dom ju inte fått helt rätt.

Men, i något fall tycker jag alltså att det monumentala är lockande och häftigt som t ex vid Götaplatsen eller Posthuset vid Drottningtorget. Att det inte är så utsmyckat ger det bara en ännu mer monumental känsla som jag tycker vi kan värna om.
Tycker också Konstmuseet har ett relativt tilltalande monumentalt utseende trots min allmänna aversion mot gul-tegel. Det är för att man gjort något med teglet och använt det till en tydlig utformning av fasaden (de stora blickfångande valven). Skalan på byggnaden i förhållande till valven, vilka är det absolut mest påtagliga i fasaden, gör nog också att själva materialet blir lite sekundärt.

Det finns äldre tegelbyggnader som är tilltalande där man använt teglet på ett bra sätt (runt exempelvis Södra V finns en hel del där teglet ingår i själva utsmyckningen, många gamla industrifastigheter likaså). Det är anonyma tegelfasader, primärt i post-40talstil och speciellt gult tegel, som nästan får mig att vomera. Stadsbiblio är ett exempel imo, här är bild på ett annat; Katrinelundsgymnasiet.

-Slät anonym smutsgul tegelfasad i kombination med Göteborgsgrå himmel, inte särskillt upplyftande i mitt tycke
Jesper Hallén
348 Inlägg
Du verkar helt enkelt inte vara så överförtjust i gult tegel Niklas
Jag tyckte länge inte heller om det gula teglet, det gav mig en känsla av måndag och vardag. Men det kan ju ha berott på att jag gick i skolan i det där gula göteborgsteglet i många år. Dock inte katrinelund men ett par av dess liknande systrar på Hisingen. Men nu några år efter skolan så uppskattar jag dessa byggnader, för titta närmre...det är ju vackra kvalitetsbyggen vi bör vara stolta över. Jag tycker även att det gula teglet är vackert, se bara på konstmuseet, ett av stans finaste hus. Tänk er konstmuseet i rött tegel, hade inte funkat lika bra. Det hade varit mörkt, svårt att ljussätta och inte lika hoppingivande. Konstmuseet tycker jag är vackert för att det just saknar smådetaljer och i sin enkla och monumentala stil blir så mycket mer.

Stadsbiblioteket däremot är ju inte byggt i det klassiska göteborgsteglet utan tegel av senare modell, ett gulare tegel med mindre variation stenarna emellan. Därmed står det ut från övriga Götaplatsen och det kan ju vara ett argument för att glasa in, eller ett argument för att inte glasa in, jag vet inte. Har alltid haft svårt att förstå kombinationen glas+hus.
Martin C
114 Inlägg
Jaja behåll er gamla tegelkloss då. Jag kunde gett er piazza venezia!
Matthias H.
668 Inlägg
Mikael Andersson
200 Inlägg
Fast numer när Konsmuséet ej längre har sina bokstäver ovan
de 7 "gäspningarna" och när man nu har Konstmuséets entréfasad som bakgrund för Julspelet i December varje år.Så anser jag att om man glasande in valvbågarna så skulle "rummet" närmast den gamla entrén till Konstmuséet kunna bli ett enda jättestort och högt och avlångt rum inne i själva Konstmuséet.
Med glasfasad mellan valvbågarna så skulle det också kunna spelas Julspel inifrån glaset sett.
@Jesper: What gave it away?

Fast altså jag får inte konvulsioner av allt i gult tegel, det beror på hur man använder det (Konstmuseet tycker jag som sagt om, liksom Posthuset, Ostindiska huset, mfl), men tycker det rejält förstärker tråkigheten i en fasad som redan i övrigt är tråkig, dvs blir det trist blir det riktigt jäkla trist.

Katrinelundsgymnasiet och dess dylikar från cirkus 50-tal är säkert av gedigen hantverkarkvalitet jämfört med senare epoker men nog inte jämfört med den äldre stenstaden. De kom väl till motsvarande som dagens nyfunkis; man skulle vara modern på ett sätt som bara råkade sammanfalla med att det blev mer rationellt, således billigare, att få upp fasaden - bara stapla tegel rakt av. Men nu ska jag sluta spy galla över det stackars teglet i den här tråden...
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Niklas, men vore inte Göteborg än mer tungsint i sina byggnaders fasader om Kulturinstitutionerna vid Götaplatsen och byggnader som gamla Posthuset istället för gult tegel hade mörkrött tegel som de gamla anrika fastigheterna bokom Konstmuséet från Ekmansgatan som övergår i Dickson gatan och Lyckans väg samt Viktor Rydbergsgatans första del.
Gamla anrika Hvitfeldtska högre Allmänna läroverket är en annan sådan bastion till fastighet där dess mörkröda tegel andas tungsinne snarare än lätt sinnelag (om det hade varit i ljusgult tegel).

Fastigheters fasader signalerar olika budskap eller avsaknad av identitet (som min aversion mot fastigheter där hela fasader består av glas).
Senast ändrad 15 maj 2009 18:26
@Mikael: Nu vet jag inte hur jag blev sammankopplad med något förespråkande av röda tegelfasader på de gula byggnader du nämner? Tror inte jag ens nämnt rött tegel överhuvudtaget. Nu lovade jag att inte spy mer galla över det stackars teglet (i den här tråden that is!) så ska inte dra en ny harang utan bara tillägga att om du läst igenom mina försök till förtydligande ovan så gäller de även för rött tegel, bara i lite mindre grad.
Senast ändrad 18 maj 2009 03:11

B-verket tillhandahåller bara en mkt dålig bild över hur man tänker sig nedgången till "Station Korsvägen".
Enligt mitt tycke skulle man koncentrerat sig på att göra en nedgång i muren likt entrén till museet, eller varför inte en lite mer diskret glaskropp mellan Fond och Stadsteatern som inte tar bort hela sikten österut. Visst, det är bara en illustration - men det ser för jävligt ut!
Senast ändrad 2 juni 2009 22:44
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Håller med, uruselt förslag som inte är anpassat till platsens karaktär. Mitt önskemål passar heller inte in vid Götaplatsen men kanske vid Korsvägen, en stationsentré liknande Canary Wharf.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Kan man inte helt enkelt göra en värdig pendang till Konsthallen? Det var väl så det var tänkt från början anyway?
Ja det ser ju inte riktigt klokt ut. Vad är grejen med den stora klumpen? Skymmer ju konstmuseet. Håller med Daniel, en uppgång i muren vore att föredra.

Ja det var tänkt en pendang till konsthallen om jag inte minns fel. Det skulle vara grymt mycket snyggare.
Senast ändrad 2 juni 2009 23:02
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Både den här klossen och en Konsthallspendang har ju funktionen att sluta rummet runt Götaplatsen. Orienteringen av öppningen i klossen ökar den effekten. Tidigare i tråden fanns ju idén att få ett mer naturligt flöde över Götaplatsen. Då kanske man skulle tillåta en öppning som lite lätt markerar stråket via Fågelsången mot humanisten-Eklandagatan?
Sida 2 av 3

> Städer
 > Centrum
Götaplatsen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.