Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Götaplatsen

Sida 1 av 3
Mats .
36 Inlägg
, Gick med: April 2009
Hallå!

Är intresserad av era tankar om Götaplatsen. Som jag ser det i dagsläget så är den södra delen av Avenyn, den som man kan skulle kunna kalla "kulturdelen", alldeles för död för att vara en del av Göteborgs främsta sk paradgata. Vad vill politikerna/stadsbyggarna att Götaplatsen ska vara? Som det är nu är det ju ingen som hänger söder om Stadsbiblioteket, förutom vid speciella evenemang. Min tanke är att detta beror på att Götaplatsen är helt avskuren söderut, jag skulle vilja släppa igenom människor/trafik söderut från Götaplatsen, vid sidan om Konstmuséet eller liknande, även om det känns svårt i denna förtätade miljö. På detta sätt skulle Götaplatsen bli en central punkt istället för en bromskloss. Men politikerna kanske vill att Götaplatsen snarare ska vara en kulturell oas, en plats för komplentation? Känns i så fall minst sagt malplacerat...
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Välkommen Mats! Jag håller verkligen med om att G-platsen skulle behöva mer liv. Redan idag finns mycket genomfartstrafik, ffa studenter som går, cyklar eller åker moped. Problemet är nog snarare att platsen mest används som bussuppställning, istället för att vara en pampig plats. Asfalterar man den främsta monumentala platsen i en stad har man problem.
Tack så mycket Johannes! Har bott i Gbg så pass länge nu att det känns som en av "mina" städer, även om jag inte är uppvuxen här. Göteborg är en väldigt välkomnande stad och göteborgarna är precis så trevliga som ryktet säger, däremot lämnar stadsplaneringen och arkitekturen en hel del att önska. Därför ser jag Yimby Gbg som ett mycket bra initiativ

Johannes, vilka konkreta förändringar skulle du vilja se på Götaplatsen?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ mats: Visst är göteborgare goa! Själv kom jag hit 96, men det är som GJ brukar säga: "Göteborgare är man om man är född här, eller om man flyttat hit."

G-platsen tycker jag borde få vara den pampiga monumentala plats den är tänkt som - dvs. ingen asfalt. Bort med bussarna - tillbaka med stenen, in med större uteserveringar på sommaren. Minska barriäreffekten av ViktorRydbergsgatan - gärna trafik men inte den tunga sorten. Kanske en pendang till Konsthallen (som det var tänkt från början), det skulle rama in platsen bättre.
Det är inte asfalt på Götaplatsen (om man får tro förlagan inför de justeringar som gjordes för några år sedan). Kommer icke ihåg vad det heter bara för det men det är en olje- och betongblandning med en "färgglad" mineral. Detta för att platsen skall upplevas som "vacker" och inte som en asfaltsplan. Tyvärr har sot och skit nu grott in sig så den ljusa beläggningen är inte så mycket att ha längre ;(
Men bäst vore väll om den skiffer som ligger runt C.Milles staty även låg på hela ytan. Eller vill du ha gräsmattor?

Vad som är A och O vad gäller Götaplatsen: BETLYS platsen och fasaderna maximalt! Och låt vinet klä hela stadsteaterns fasad som den en gång gjorde. Skitsnyggt!

Stadsteaterns servering med tillhörande teaterfoajé är trots allt ett lyft. Likväl Fond som ligger lite i skymundan. Den "nya" entrén till museet var verkligen nödvändig för att någon öht skulle välkomnas in i byggnaden. Hur stora är möjligheterna att på ett snyggt sätt få till fler uteserveringar? På vintern kan det räcka långt med bättre belysning och förhoppningsvis kulturellt besinnade medborgare
Senast ändrad 14 april 2009 16:44
Mats .
36 Inlägg
Frågan är om inte det som verkligen måste åtgärdas är Konserthuset. Kan ju mycket väl vara Göteborgs fulaste byggnad. Sen har jag också förtvivlat svårt att förstå vad som är grejen med allt gult tegel. Stadsteatern, konsthallen, konstmuseet, stadsbiblioteket, konserthuset, kan någon förklara varför gult tegel var grejen med stort G ?
Matthias H.
668 Inlägg
Håller nog inte riktigt med dig Mats, byggnaderna som omgärdar Götaplatsen tycker jag är monumentala och snygga och strama. De enda vi har av den varan i göteborg förutom det gamla Posthuset vid Drottningtorget.

Mig gör det inget att det är en stor öppen plats eftersom det framhäver byggnaderna bättre. Hade däremot staden haft mycket av detta hade jag nog varit mer skeptisk.
Mats .
36 Inlägg
Matthias: Givetvis ska Götaplatsen vara stor och öppen, det motsätter jag mig inte alls. Det jag funderade lite kring var att öppna platsen för människor/trafik söderifrån för att skapa mer liv på platsen.

Smaken är som baken, jag är helt enkelt inget större fan av gula tegelfasader. Konstmuséet köper jag, det är en mäktig "fond" eller vad man nu vill kalla det, i slutet av Kungsportsavenyn. Men att alla byggnader på platsen ska se ungefär likadana ut tycker jag helt enkelt är trist. Konserthuset och Stadsteatern tycker jag dessutom är fula byggnader.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Gult holländskt tegel är ett typiskt Göteborgs byggmaterial sedan länge, sedan i stort sett alltid faktiskt. Att bygga i gult tegel är troligen således ett sätt för arkitekter att blanda samman den nya byggstilen med det gamla i närområdet.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Jag har inga större problem med Götaplatsen, som jag tycker fyller sitt syfte att vara glamoröst och svulstigt paradtorg. (Ja, inga problem annat än att det storslagna och pompösa bara är kulliser i princip. Det som ser ut som ett akropolistempel på håll är ju en fläskig fasad på ett lamellhus, men det är å andra sidan passande på ett poetiskt plan att den putsade pompösa ytan inte är mer än bara yta).

Men att det skulle gå att bygga vidare och göra något som uppfyller syftet ännu bättre tror jag definitivt skulle kunna vara möjligt (att förbättra något är ju alltid möjligt), men personligen har jag inte någon inre bild av hur det skulle se ut...vilket kanske du Mats har? Kan du visualisera din förbättrade Götaplats? Kanske med exempel eller eget skissande?
Senast ändrad 20 april 2009 16:39
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Jag gillar också Götaplatsen skarpt. Fantastiska byggnader med en otroligt karaktäristisk fond för stadens paradgata.

Inte för att jag har utgett mig för att vara FÖR en järnvägstunnel under centrala Göteborg direkt, men en fördel med Västlänken skulle vara station Korsvägen som skulle/borde få en entré på Götaplatsen (någonstans bredvid restaurang Fond).

Bättre entré som turisttågresenär till Göteborg tror jag inte man kan få!

Entrén skulle ge platsen det som den idag saknar: -Ett mycket naturligt stråk. Café- och restaurangägarna mfl. skulle slåss om att få ha uteserveringar här mm. mm.
# Daniel S,
Vet icke om du beskådat illustrationen över nedgången till station korsvägen? (Tror den finns med i någon av bilagorna till huvudutredningen). Hur som helst; jag svimmade när jag såg hur det skulle se ut. Istället för att öppna upp muren på ett snyggt sätt likt huvudentrén till konstmuseet, har man byggt ett nytt hus på platån framför Fond! Urfult!
Annars har du rätt i att entrén (hur den än kommer att se ut) lär att bidra till ökad rörelse på G-platsen.

Konserthuset må för övrigt vara ett av stadens vackraste hus, inte minst tillsammans med den stilrena påbyggnaden. Invändigt är huset utsmyckat med de bästa material som 20-talet kunde erbjuda
Mats .
36 Inlägg
Daniel Bergqvist skrev:

Konserthuset må för övrigt vara ett av stadens vackraste hus, inte minst tillsammans med den stilrena påbyggnaden. Invändigt är huset utsmyckat med de bästa material som 20-talet kunde erbjuda

Du talar alltså om den här byggnaden: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6..

Smaken är verkligen som baken...

Tyvärr, Hans, har ingen skiss på hur jag tänkt mig. Och eftersom ingen tycks hålla med mig så kanske vi ska skippa hela grejen

Men en stationsentré på Götaplatsen skulle ju precis som Daniel S skriver ge platsen det den saknar; människor.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Mats G skrev:

Du talar alltså om den här byggnaden: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6..

Smaken är verkligen som baken...

Tyvärr, Hans, har ingen skiss på hur jag tänkt mig. Och eftersom ingen tycks hålla med mig så kanske vi ska skippa hela grejen

Men en stationsentré på Götaplatsen skulle ju precis som Daniel S skriver ge platsen det den saknar; människor.

Den byggnaden ja – hur tjusig som helst!

Men lägg inte ner diskussionen, Götaplatsen behöver verkligen få sig ett lyft oavsett hur vackra byggnaderna där är.
Petter A.
111 Inlägg
Götaplatsen behöver mer liv och för det krävs nog framförallt mer affärer och nöjen. Problemet är väl att det finns så lite plats att bygga på och att befintliga byggnader är upptagna.

Några saker man skulle kunna göra. (brainstorm)
* Riva P-däcket nordost om stadsbiblioteket och öppna för en byggnad med affärer. (Problem med var bilarna ska ta vägen dock - kanske under gjord? - Bygga större P-hus på Heden?)
* Bebygga ytan/parkeringsplatsen bakom stadsteatern. butiker i markplan.
* Bebygg sydöstra Heden med mängder av bostäder vilket skulle ge fler människor i området.
* Man skulle även kunna förtäta norra Johanneberg med fler bostäder. Men det känns mer osäkert eftersom man då måste förstöra grönområden.
Senast ändrad 21 april 2009 12:39
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Själva öppenheten som är en del av monumentaliteten och gör Götaplatsen lämplig för stora folksamlingar motverkar samtidigt att platsen används vid andra tillfällen. En basarlänga runt Poseidon, mer intima gaturum genom trädrader, cykelparkering som vid stadsbiblioteket, uteserveringar mm skulle kanske ge mer folk på Götaplatsen, men förstöra dess karaktär.
Tog en sväng där idag. Konserthuset och Stadsteatern lär nog vara kvar så länge de är funktionella för verksamheten, oavsett vad en del här tycker. Samtidigt är den mest monumentala och ödsliga delen den mot Konstmuséet och Konsthallen. Den största potentialen anser jag finns i Konsthallen, bakom vilken finns en relativt stor gräsmatta. En påbyggnad bakåt skulle kunna göra att en större attraktion kunde rymmas i huset. Entrén borde kunna göras utan trappor som idag, i nåt av valven.
När det gäller genomströmning, upplever jag Fågelsången som ett ganska starkt stråk mot Humanisten och vidare mot Eklandagatan. Utformningen av Götaplatsen verar dock sträva mot att dölja denna entré. Detta borde antagligen ändras. Muren och nivåskillnaden mellan gångbana och väg kunde tas bort. Den nedre 'platån' framför Konstmuséet skulle också kunna tas bort (om den inte är byggnad inuti). Åt andra hållet finns en trappa mellan Konstmuséet och Konsthallen som leder vidare mot Viktor Rydbergsgatan. Denna trappa är rätt inträngd och borde breddas och bli mer i linje med den monumentala karaktären i övrigt. I vilket fall är höjdskillnaden för stor för att det skall bli ett riktigt huvudstråk. Bättre möjligheter finns för Stenhammarsgatan. Med en byggnad bakom Konsthallen som går ner till Stenhammarsgatans gatuplan, en breddning av gatan bakom Konserthusetet och en rejäl trapp i hörnet (nu finns där en mur!) med gångvägar mot både Rydqvistgatan-Viktor Rydbergsgatan och Viktor Rydbergsgatan-Läraregatan, kan det bli en levande gata istället för som nu en mörk bakgata.
Tomten bakom Konserthuset (parkering idag) kan antingen bebyggas eller utökas till P-däck med tillfart till ett nedre plan från Stenhammarsgatan.
Mikael Andersson
200 Inlägg
-Jag har varit deltagare av info-möten på Stadsbyggnadskontoret på Köpmansgatan 20 samt i Stadsbibliotekets hörsal under senare år om tillbyggnad- och ombyggnad av Stadsbiblioteket vid Götaplatsen.
-Jag tillhör de som anser att det vore ett helgerån att förändra fasaden på Stadsbiblioteket eftersom de övriga fasaderna till kulturinstitutionerna vid Götaplatsen har gult tegel som fasadmaterial.

Idén är att Stadsbiblioteket skall få en ny fasad bestående av glas som är behandlat så att uv-strålning refleketeras utåt på en distans av 3 meter från existerande fasad från våning 2 till och med översta våningen.

Det är viktigt för en stads identitet att de finns någon yta/område som är intakt oavsett Arkitektoniska trender och förändringsbenägenhet av stadsrummet.

Götaplatsen är en sådan viktig del av Göteborgs identitet, att en förändring av Stadsbibliotekets fasad mot Avenyn kommer att allvarligt skada Götaplatsens identitet för dess speciella karaktär för dess kulturinstitutioner.

Gult tegel som alla fasader utom Stadsteatern och Konserthuset har som stora ytor i dess entréfasader ger Götaplatsen dess speciella karaktär som är unikt och därmed extra viktigt att slå vakt om.

När Göran Johansson fick reda på, för två år sedan,om att en massa göteborgare hade protesterat mot planerna om att förändra Stadsbibliotekets fasad så lär han han sagt:Varför inte glasa in hela Götaplatsen!

Men en sådan vansinnig idé lär väl bli verklighet i en framtid när Västlänken kommer att få en uppgång vid sidan av Stadsteatern!
Så att tågresenärer som stiger av/på vid Götaplatsen inte blir blöta i håret vid något häftigt regn.

Stadsbyggnadskontoret samt ett antal medlemmar från Kulturnämnden/Byggnadsnämnden och nuvarande chef för Stadsbiblioteket har beslutat sig för att Stadsbiblioteket skall få en ny glasfasad samt en ny entré på hörnet mot Karin Boye statyn där biblioteket också skall byggas ut mot parken mot nattklubben Park Aveny:s kortsida.

Detta trots att Bostadsrättsföreningen som äger biograflokalen för BioRoy (fd.Royal) har protesterat och att en massa biblioteksbesökare har protesterat så har det ej på något vis påverkat hur Byggnadsnämnden eller Stadsbyggnadskontoret sedan har beslutat om att Stadsbiblioteket skall byggas om och till.

Fast jag misstänker att vi är inte så många som har skrivit brev till Stadsbyggnadskontoret och protesterat mot dessa ingrepp i Götaplatsens arkitektoniska identitet.
@Mikael:
Man kan iofs hävda att också Stadsbibliotekets nuvarande utseende är en funktion av en arkitektonisk trend, den under 60-talet. Bortsett ifrån att det är i gult tegel finns väl egentligen inte mycket likhet med Götaplatsens övriga byggnader utan känns väl mest som en ganska typisk 60-talsskapelse? (Jag vet att arkitekten bestämt hävdar annorlunda...)

Smaken är ju naturligtvis olika och det låter ju som du uppskattar dagens fasad vilket naturligtvis är ok, men frågar du mig tycker jag varken den bidrar till någon stilmässig enhetlighet med resten av platsen eller känns tilltalande, och har inte gjort så under de typ 2,5 decennier mina minnen av byggnaden är tydliga. Så för min del handlar det inte om att i någon tillfällig trend ogilla fasaden utan helt enkelt att den visat sig förbli riktigt tråkig och ful (i min smak) över flera svängningar i mode.

Sen tycker jag väl kanske inte att just inglasningen är den allra bästa lösningen, man kunde gott ha satsat på något mer vågat. Men lite variation från det gula teglet tycker jag likväl skulle sitta fint! (släta smutsgula tegelväggar tycker jag allmänt är bland det tråkigaste som finns i fasadväg, och det finns en hel del av den varan runt om i den här stan - Konserthuset, undantaget fasaden mot G-platsen, tycker jag också är riktigt trist men övriga byggnader på platsen är ok för där har tegelfasaderna också en påtaglig utformning och inte bara i princip slät gul-kub).

Lyssnat på den BRF som klagat har man nog gjort, men att man inte automatiskt tillmötesgått dem och tänkt om bara för de klagat är bara positivt. Utan att känna till hur de formulerat klagomålet är min gissning att det med största sannolikhet egentligen bottnar i utbyggnaden och att inte på något sätt få någon utsikt skymd snarare än om själva fasaden.
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Niklas.
Det finns också en skillnad mellan de som flera gånger per vecka besöker Stadsbiblioteket vid Götaplatsen och de som aldrig besöker det.

-Jag hävdar med bestämdhet att Götaplatsen med dess kulturinstitutioner med gult tegel som fasadmaterial är unika i stadsrummet och därför värda att bevara för eftervärlden.

Det finns inget mer opersonligt är glasfasader!

När ekonomin förbättras så skall ju Gothia Tower få sitt tredje hotelltorn i glas och därmed bli Skandinaviens största hotell.
Så Göteborg har redan mer än väl fastigheter som inte är unika på något vis utan skulle mycket väl kunna stå i vilken stad som helst på jorden.
Fast de saknar helt identitet.
Senast ändrad 10 maj 2009 20:19
@Mikael:
Att Gbg har mer än väl av fastigheter som inte är unika på något sätt skriver jag under på (dock tycker jag väl kanske inte att just "unikhet" är det högsta av värden, för min del får man gärna låna hur mycket som helst från städer som varit och är mycker bättre på stadsbyggnad och arkitektur än Gbg, viktigare att det blir bra än att det blir mindre bra bara för att man nödvändigtvis försöker vara unik). Men jag håller inte med om att Stadsbiblio faller i kategorin unik byggnad heller, skulle i mina ögon kunna vara vilket kommunalt hus på vilken ort som helst och att renodla platsen med gul-tegel vet jag inte heller om jag tycker ger uttryck för någon i min smak eftersträvansvärd unikhet. Berlinmuren var också unik...

Jag besöker inte Stadsbiblioteket invändigt flera gånger per vecka men då jag bor ett stenkast därifrån ser jag det i princip dagligen och är synnerligen säker på vad jag tycker om dess utseende. Men det är mina åsikter, jag säger såklart inte emot att du får ha dina, vi tycker bara olika. Det jag vill få fram är att det även finns de som inte tycker att man kör över alla Göteborgare med en uppfräschning bara för att det finns de som klagar.
Senast ändrad 11 maj 2009 06:49
Sida 1 av 3

> Städer
 > Centrum
Götaplatsen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.