Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Gamla Ullevi

Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
När folk hoppar på ståplats så skakar enligt uppgift husen mittemot på Prippska tomten.

Är kalk och cement lösningen?

Göran är inte glad...
155 Inlägg
Det stora problemet tycks vara änglarnas adhd-hopp, om vi kunde ge dem lite mer brittisk läkarkultur så skulle problemet lösa sig...

Mer allvarligt talat men ändå hörsägen. Bland över 400 kommentarer till gepes förslag att förbjuda ståplats så fanns det förstås mycket dumheter och utslag av fördomar och okunskap om fotboll (som jag påstår mig veta något om) och byggnadsteknik (där mina kunskaper är begränsade). Jag noterade dock ett inlägg:

"Från början var det gamla Kullenbergs som ägde Prippstomten. Man byggde och sålde husen på entreprenad och bostadsdelen gick till HSB. Arkitekturen var spektakulär och påkostad för sin tid. Även inuti ansträngde man sig lite. Kvalitén på betong och annat byggnadstekniskt som ingen ser blev dock billigast möjliga. Och, bygger man utan att påla till berget i den här stan får man ta risken. Staden får väl lösa in husen och hyra ut som hyresrätter, det är nog den bästa och billigaste lösningen."
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Min första tanke vara att dämpa av husen genom att ställa dem på fjädrar och dämpare, typ som mot jordbävingar. Men det är nog dyrt och normalt är det väl bäst att angripa källan (sök skydd Olle ), tex skulle man kunna lägga 'tjocka madrasser' eller ha dämpade golvsektioner på ståplatsläktarna alternativt ha aktiv kompensation med motvikter som stöter uppåt när fansen landar. Vill dock påpeka att jag inte heller är nån byggnadstekniker.
Om det nu är sant vad som står i kommentaren från GP som Olle citerar kan man iofs fråga sig vad som är källan till problemet. Utan att heller vara någon expert på långa vägar ang byggnads- och geoteknik eller lagar och regler om var ansvaret ligger i sådana här situationer så tycker jag åtminstone inte det verkar vara solklart att det nödvändigtvis är Gamla Ullevi som är problemet - I vanliga fall är det ägarna (bostadsrättsföreningarna) som får bekosta åtgärder när det är fel på huset de äger. Men även i det fallet har väl kanske kommunen ett ansvar eftersom de godkände byggandet av dessa hus av olämpligt låg kvalitet (som sagt om nu så faktiskt är fallet)...
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Lösning med aktiv dämpning verkar vara på gång:
Lågprislösning för Gamla Ullevi (GP 2009-11-16)
Vad tror ni, kommer det funka?

> Städer
 > Centrum
Gamla Ullevi

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.