Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer
 > Centrum

Tillbyggnad av Nordstan

Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Det fins planer för att bygga till Nordstan med inglasning av ytterligare gatstumpar, påbyggnad på femmans tak samt utnyttjande av arkader och innergårdar:
Nordstan ska växa (GP 2009-06-11 20:29)
Planerna kommenteras på Anders Svenssons blogg.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Jag är beredd att hålla med Anders. Personligen hade jag hellre sett att man öppnat tvärgatorna helt istället för att täcka över dem helt.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2009
Öppet eller täckt med tak är sak samma för mig, däremot hade jag gärna sett att man öppnat upp fler butiker mot omvärlden utanför, här och var är utsidans fasad stängd i markplanet, bland annat i ett par av tvärgatorna. Det borde vara både lönsamt för fastighetsägaren och bra för staden som helhet.
Jesper Hallén
348 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2012
Jag har alltid tyckt att ska man göra något i nordstan så är det att höja taken, det känns så lågt.
Sen tycker jag att man ska bebygga mellan Nordstan och Centralhuset, spårvägen skulle kunna gå genom bottenplan.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Och i slutet av artikeln försäkrar GP den till stora delar bilburna läsarkretsen att dessa förändringar inte kommer att påverka dem negativt.
Vad bra om bilburna kunder inte påverkas nagativt. Vi som tar oss dit på annat sätt hade ju inte vunnit något på om andra medmänniskor fått det svårare. Och ingen stadsvän hade i längden vunnit på att istället hänvisa dem till Allum et al.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Niklas Svensson skrev:

Vad bra om bilburna kunder inte påverkas nagativt. Vi som tar oss dit på annat sätt hade ju inte vunnit något på om andra medmänniskor fått det svårare. Och ingen stadsvän hade i längden vunnit på att istället hänvisa dem till Allum et al.


Personligen är jag ingen större fantast av den asfaltsöken som abrupt bryter stadsbebyggelsen i centrala stan. Om autostradan från Polhemsplatsen ersattes med bebyggelse liknande det Jesper har skissat på är jag övertygad om Nordstan och hela Göteborgs attraktionskraft ökar, trots förlusten av dem besökarna som väljer att söka sig till Allum, 421, Bäckebol osv.
@Mikael K: Nej, jag är inte heller någon fantast av den (den består fö till övervägande delen av menlöst "torg" och utrymme för icke-personbilstrafik. Och våra referensramar är nog ganska olika om du räknar Burgreveg-Nils Erikssonsg som autostrador...)

Nu var det väl inte hur man eventuellt skulle kunna bebygga den ytan GP hade i åtanke när man sa att det inte skulle bli försämringar för de bilburna, men det spelar mindre roll, det finns väl ingen universiell regel som säger att bara för att de bilburna inte får det sämre så påverkas alla andra per automatik negativt? Ibland kan det finnas sådan motsättning, ibland inte, men kan man göra en förändring utan försämringar för dem så tycker jag det är bra, speciellt om alternativet innebär att de istället åker och sponsrar den motorvägsbaserade periferin.
Nordstaden - hatad och älskad om vart annat. Ett trist och anonymt volymfokuserat shoppinggetto. Fantastiskt att det finns 35 miljoner människor som frivilligt vill bemöta Nordstadens utbud. Men å andra sidan: det kanske minskar behovet av att ta bilen till externa områden?

Tråkigt att allt skall vara så visionslöst. Bra Jesper H. att du korrigerar detta. Din modell är optimal år 2025 då den nya Götaälvbron måste vara klar. Den kommer att anslutas till Bangårdsviadukten med början vid Trädgårdsföreningen (ja ni läste rätt) vilket kommer att minska trafikflödet mellan GbgC och Nordstan = möjliggör förtätning (även utan överdäckning om man så vill). På önskelistan står även att de översta våningarna på p-huset som vetter mot Operan bör göras om till kontor/bostäder - varför inte passa på att höja antalet våningar eller bygga radhus på taket?

Sthlm är på god väg att modernisera 60/70-talshelvetet genom strategin "årsringar". http://www.yimby.se/2009/02/stockholm-city-vaxer-..

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Ort: Göteborg (Norra Älvstranden), Gick med: Juni 2009
De "moderna" hus som byggdes på 60-70talen är förskräckliga! Inte okej någonstans. Tycker att en hel fasadändring borde vara på plats. I puts, glas eller kanske följa Scandics exmepl (även Hotell Opera). Samtidigt som man gör detta passar det riktigt fint med några våningars påbyggnad för kontor och bostäder. Jag är ute efter en mer helhet på byggnaderna, vilket man inte får känslan av nu.
Stockholmsexemplet är riktigt fint tycker jag, dock lite mörkt..

@ Bergqvist. Din idé om radhus tycker jag inte är så fel. Ovan parkeringsgaraget skulle det passa jättebra med flerfamiljshus som har utsikt mot hela hamnen. liten park på taket också kanske?
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Niklas Svensson skrev:

@Mikael K: Nej, jag är inte heller någon fantast av den (den består fö till övervägande delen av menlöst "torg" och utrymme för icke-personbilstrafik. Och våra referensramar är nog ganska olika om du räknar Burgreveg-Nils Erikssonsg som autostrador...)

Nu var det väl inte hur man eventuellt skulle kunna bebygga den ytan GP hade i åtanke när man sa att det inte skulle bli försämringar för de bilburna, men det spelar mindre roll, det finns väl ingen universiell regel som säger att bara för att de bilburna inte får det sämre så påverkas alla andra per automatik negativt? Ibland kan det finnas sådan motsättning, ibland inte, men kan man göra en förändring utan försämringar för dem så tycker jag det är bra, speciellt om alternativet innebär att de istället åker och sponsrar den motorvägsbaserade periferin.


Jag sa aldrig att jag ville att det skulle försämras för Nordstans bilburna kundkrets, jag tyckte bara att det var lite komiskt att GP var tvungna att flika in det i en artikel som inte på något vis indikerade att det skulle bli några försämringar för dem som tar bilen till Nordstan.

Den tvåfiliga Nils Ericsonsgatan kantas av vägräcken och saknar till stor del hastighetsdämpande element, vilket ofta leder till att folk gärna gasar på lite extra. Och är det trafikanter som är ovana vid att köra i Göteborg ser man ofta hur de nästan tappar kontrollen på bilen när de kör över spårvagnsspåren.

Nåja, här är en lista på vilka förändringar jag skulle vilja se;
*Östra Hamngatan görs om med butiker ut mot gatan.
*Befintliga 70-tals byggnader byggs på med fler våningar eller alternativt ersätts med nya byggnader i framtiden.
* Spannmålsgatan och Köpmansgatan förblir öppna.
* Något liknande Jespers förslag, gärna med en riktigt hög byggnad mellan Nils Ericson Terminalen och Nordstans P-garage. Burggrevegatan kapas så att Drottningtorget får breda ut sig ända fram till Centralens entré och Nils Ericsonsplatsen blir ett nytt pampigt stadsrum.

 > Städer
 > Centrum
Tillbyggnad av Nordstan

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.