Utskrift från gbg.yimby.se
....

Viktoriabron

Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
Gick i dag förbi nya Viktoriabron som nu öppnat för spårvägstrafiken. Kan konstatera att den ser riktigt lyckad ut! Trots att den är helt ny ser den gammaldags ut och passar helt in i omgivande miljö, ett tänkande som borde eftersträvas i många andra projekt i Göteborg!
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Spännande, den ska vi prova imorgon!
__________________
A house is not only a machine for living in
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Patrik Sterky skrev:

Gick i dag förbi nya Viktoriabron som nu öppnat för spårvägstrafiken. Kan konstatera att den ser riktigt lyckad ut! Trots att den är helt ny ser den gammaldags ut och passar helt in i omgivande miljö, ett tänkande som borde eftersträvas i många andra projekt i Göteborg!


Har bevittnat bygget sen det startade så det ska bli spännande att få se resultatet!
Jesper Hallén
348 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2012
Ja den var riktigt komfortabel att åka på. Jag tror att den byggdes som en i stort sett kopia av den gamla, men jag kan ha fel
Även nya bron vid Rosenlund är ju snygg och ny men i klassisk stil. Helt klart som du säger Patrik så tycker jag att manbör arbeta så i våra äldre miljöer.
Senast ändrad 17 juni 2009 13:57
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
@Jesper: Spåren både före, över och efter bron har fått uträtade kurvor och den nya bron borde därför vara bekvämare och gå aningen snabbare att köra över.
J E
46 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
Jag förstår inte varför man slösat tid och pengar på det här när man ändå ska ta bort det spåret om några år när Badhuslänken är klar. Då kunde vagnarna gott fortsätta gå via Vasaplasten under tiden.
Mikael Andersson
200 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2009
@J E, "Badhuslänken" eller snarare Operalänken med spårvagnstrafik mellan Järntorget och Lilla Bommen alt. till Lilla Torget via Badhusgatan/Skeppsbron.

Denna spårvagnslänk skjuter man nu på och istället inväntar byggnation av Västlänken eftersom det är onödigt att första bygga en ny spårvagnslänk som sedan ändå måste rivas upp några år senare.
När nu första spadtaget till västlänken kommer att ske!

Det lär väl dröja minst 7-8 år före det sker.
Finansieringen av Västlänken är ej färdig och lär försenas än mer i och med nuvarande globala ekonomiska kris.

Viktoriabron med förbindelse mellan Grönsakstorget och Parkgatan samt Vasagatan
är välbehövlig snabbförbindelse mot Järntorget.

När Västlänken, någon gång inleds byggnationen av så kommer Spårvagnsförbindelsen
till/från Järntorget att stoppas när byggnationen skall ske mellan Otterhällan och berget som Hagakyrkan står på.Mellan berg-och-berg är det blåleran där man kommer att bygga en betongtunnel i dagbrott mellan spontplåtarna.
Men det är säkerligen 10-12 år bort innan så sker.
J E
46 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
Mikael: Jag trodde att Badhuslänken redan var bestämd att börja byggas 2010 men att man var osäker på förlängningen (Operalänken). Om det stämmer att man väntar på Västlänken var det så klart bra att bygga om Viktoriabron.

För att vara en spårvagnsstad byggs det ut väldigt lite nytt spår i Göteborg.
Senast ändrad 23 juni 2009 14:29
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
J E skrev:

För att vara en spårvagnsstad byggs det ut väldigt lite nytt spår i Göteborg.


You don't say... Bygg Munkebäckstriangeln nu!
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
Förstått det som att Viktoriabron höll på att braka ihop fullständigt, och även efter den nya länken kommer 1-3 linjer att trafikera bron. Inte minst ser jag det som viktigt att en spårvagnslinje matar från Västlänkenstationen vid Hagakyrkan och rakt västerut via Järntorget. Just det flödet är det man framförallt missar jämfört med om man fått till en station vid Järntorget i Västlänken.

Har förstått det som att Munkebäckstriangeln återigen skrotats pga de bistra ekonomiska tiderna, och att den tydligen inte är vidare samhällsekonomiskt lönsam... Själv tycker jag det låter lite underligt.
Mikael Andersson
200 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2009
Munkebäckstriangeln?

Hur är den tänkt att dras?
J E
46 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
Patrik Sterky skrev:

Förstått det som att Viktoriabron höll på att braka ihop fullständigt, och även efter den nya länken kommer 1-3 linjer att trafikera bron. Inte minst ser jag det som viktigt att en spårvagnslinje matar från Västlänkenstationen vid Hagakyrkan och rakt västerut via Järntorget. Just det flödet är det man framförallt missar jämfört med om man fått till en station vid Järntorget i Västlänken.

Har förstått det som att Munkebäckstriangeln återigen skrotats pga de bistra ekonomiska tiderna, och att den tydligen inte är vidare samhällsekonomiskt lönsam... Själv tycker jag det låter lite underligt.


Hmm, när jag läst K2020 har jag uppfattat det som att spåret mellan Domkyrkan - Grönsakstorget - Viktoriabron - Järntorget kommer att tas bort helt. Spårvagnarna går på den nya länken och någon kanske går Vasa Viktoriagatan och vidare till Valand. Västlänkens Haga Station kommer att ha bussar som får egna körfält på Allén/Parkgatan.
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
@J E: Har också sett det förslaget, men tror inte det kommer genomföras fullt ut. Gärna bussfiler i Allen, men ta inte bort spårvagnarna. Inte minst då Spårvägen behöver alternativa framkomlighetsvägar när det blir stopp på nån linje.

@Mikael A: Så att 5an kan fortsätta förbi Torp och ut till Östra Sjukhuset. Munkebäckstorget skulle i så fall byggas om till en stor rondell med spårvägen rakt igenom.
Mikael Andersson
200 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2009
@Patrik Sterky, Munkebäckstriangeln är välbehövlig de borde även trafikpolitikerna i Göteborg inse!

En annan länk som ej finns idag är en möjlighet för Linje 1 och 3 att köra ner mot Gamlestadstorget på ett spår bakom Pressbyrån på Redbergsplatsen.
Men då måste buss 62 (och några andra busslinjer flytta där bakom Pressbyrån).

Om den möjligheten fanns så skulle spårvagnarna kunna köra runt centrala göteborg vid t.ex större evangemang och kanske också som en snabblinje mellan Angered-Korsvägen-Lana.
Tyvärr, finns det i nya Korsvägen inte något spår för passage mellan St.Sigfridsplan och Lana så som det finns åt andra hållet mellan St.Sigfridsplan-Skånegatan.
Niklas W
48 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Sitter och läser lite gamla trådar och ser i den här diskussionen en missuppfattning som jag tänkte rätta till.

När Västlänken byggs kommer man gräva upp Södra älvstranden vid Operan och Nya Allen/Vallgraven invid Hagaparken. Den länk man väntar med att bygga p g a byggnationerna vid Operan i samband med Västlänken kallas Operalänken. Denna är ej finansierad. Kanske kan den byggas samtidigt som man gräver igen groparna efter Västlänken, det känns mest kostnadseffektivt. Den sträckning som benämns Badhuslänken ska gå från Lilla Torget/Brunnsparken till Järntorget längs älvstranden. Denna kommer byggas enligt plan, det senaste jag hörde var ett färdigställande någon gång i slutet av 2012. Den här länken kommer alltså INTE skjutas upp i samband med Västlänken. Den skulle nog behövas rätt väl när man bygger runt Hagaparken, jag tror inte man kommer kunna leda om spårvägstrafiken mellan Grönsakstorget och Järntorget under byggtiden.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Patrik Sterky skrev:

Kan konstatera att den ser riktigt lyckad ut! Trots att den är helt ny ser den gammaldags ut och passar helt in i omgivande miljö, ett tänkande som borde eftersträvas i många andra projekt i Göteborg!

Jag håller helt med. Bron blev väldigt bra.
Men är det ingen annan än jag som tycker att det ser knasigt ut hur gatan (kantstenen) på Kungsparkensidan gör en liten sväng innan bron. - Som om bron flyttar på sig lite varje dag och gatan liksom försöker springa ifatt..
Senast ändrad 31 augusti 2009 00:37
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Allt gör väl en sväng? Även spåren. Och ja, det ser knäppt ut.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Insåg att vi pratar om olika sidor av bron...
__________________
A house is not only a machine for living in
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Menade du att det där med att spåren går diagonalt över bron? Det menade inte jag, det tror jag är, vad jag hört, en kompromiss mellan SBK och TK. SBK ville att brons sidor skulle gå 90 grader ut från vallgravskanterna.
Edvin Bergström
30 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Verkar som att Daniel studerat bron noga i alla fall! Jag måste bara flika in och säga att jag blir glad varje gång jag åker över den, med spåruträtningen glider man över hur skönt som helst! Thumbs up!
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.