Patrik Kjällgren skrev:
Både gillar och ogillar förslaget... tillgängligheten i city, och rörelsen av människor i området, kommer säkert minska. Lite både och skulle inte vara helt fel... Men att få bort kaoset från brunnsparken och den låga hastigheten längs kungsportsavenyn och vasagatan är nog inget någon klagar över...
Men om det ska byggas längs Allén så ta bort en av vägarna istället för parkerna...
Jag är av den uppfattningen att tunnelstråk bör undvikas så långt som det bara är möjligt. Dels det du talar om, att rörelsen av folk i det gamla stråket minskar samt att det känns så otroligt tråkigt att åka utan att se något. När jag är i Stockholm längtar jag hem till Göteborg just av den anledningen, och när jag är hemma i Göteborg längtar jag till Stockholm just eftersom det är så mycket bekvämare. Högbanor för spårvagnar känns som en mycket bra kompromiss i vissa sammanhang.
I Göteborg finns det en hel del saker man kan göra på kort sikt och relativt enkelt för att förbättra det trögaste flödet. Spårväg längs Södra Vägen och ny bytespunkt vid Bältespännarparken är en relativt enkel investering. Det bästa med tanke på framtiden vore väl egentligen en högbana men jag vet inte om det vore möjligt. Endast en hållplats vid Heden var det tänkt.
Förläng snabbspåret rakt från Polhemsplatsen, längs Nya Allen, i en första etapp fram till korsningen med Avenyn och ovan nämnda bytespunkt. En linje vardera från Bergsjön/Angered (9 o 7) kan dras utanför den värsta smeten.
Sedan finns redan medel avsatta för Badhuslänken.
Sedan vill jag gärna se denna göteborgska tvärbana som jag nämnt förut, men som säkerligen lär bli rätt dyr.
Tunnel mellan Sahlgrenska o Chalmers
Tunnel mellan Linneplatsen och Lindholmen.
Spår från Lindholmen, förbi Hjalmar, till Brunnsbo pendeltågstation (gren till Backa) och ny älvförbindelse till Gamlestadstorget. Därefter EVENTUELLT dagens spår fram till Bellevue (ungefär) och över Säveån förbi Sävenäs pendeltågstation (som jag egentligen tycker borde läggas ner) och vidare för vändning vid Östra sjukhuset.
Östra Sjukhuet - Korsvägen är alltså vår ring tänkt att gå.
Finns säkert fler mindre förbättringar (Munkebäckslänken ?!) som gör stor nytta. Ni får gärna fortsätta!