@Erik Sandblom, regeringen har initierat till proposition 2008/09:35 om Framtidens infrastruktur för att främja aktiv transport i Stadsplaneringen och hos väghållare som lokala Gatubolag och Vägverket.
Se mer i länken nedan:
http://www.regeringen.se/sb/d/10384/a/100236
Fil.Dr.Johan Faskungers rapport:
Den byggda miljöns påverkan på fysisk aktivitet ,med underrubriken:
En kunskapssammanställning för regeringsuppdraget
"Byggd miljö och fysisk aktivitet" utgiven av Statens Folkhälsoinstitut i Oktober 2007.
-Jag läste om den i Svenskan och beställde denna rapport som innehåller en rad internationella jämförelser mellan Stadsplanerare i danska Odense och Holländska städer med Sverige och lokala skillnader som mellan Lund,Växjö och Linköping som tre goda föredömen i Stadsplaneringen i att främja Aktiv transport för respektive stads invånare.
Igår (sent omsider) fick jag ett svarsmail från en handläggare på Näringsdepartementet, det är bara 2 månader sedan jag skrev ett mail angående
ett ärende i projektering av en väg som jag är engagerad i att det också skall byggas en riktig Gång- och cykelbana längsmed denna förbifart av R27 Viared-Kråkered,väster om Borås.
Då jag ursprungligen kommer från Borås så anser jag att när en ny väg,en förbifart av R27 projekteras av Vägverket Region väst så skall den även ha en riktig Gång- och cykelbana längsmed denna förbifart.
Mot bakgrund av regeringens prop. 2008/09:35 så är det dessutom så att Vägverket agerar mot regeringens intentioner i att främja Aktiv transport i projekteringen av nya vägar.
Får se om det endast är tomma ord från Näringsdepartementet eller om de faktiskt gör något åt saken i detta ärende av projekterade R27 Viared-Kråkered.
Då jag har under de senaste 2-åren skrivit brev i detta ärende till: Stadsbyggnadskontoret i Borås som också är avoga mot att bygga ut tvärförbindelser för cyklister i Borås,fd.projektledaren på Vägverket i Göteborg för denna förbifart av R27 som jag fick märkliga argument från mot en GC-bana längsmed förbifart R27,fd. GD Ingemar Skogö vars sekreterare svarade med att vi har tillsatt en Konsult som utreder det ni föreslår d.v.s "locket lades på",Vägverkets Miljödirektör Lars Nilsson som svarar vettigt men kan förstås inte göra så mycket i en så stor organisation,Näringsdepartementet,Cykelfrämjandet (som jag inte fick något svarsbrev från över huvudtaget!),nuvarande projektledare på Vägverket i Göteborg.
Men tackvare regeringens prop.2008/09:35 så inser man i vartfall att utvecklingen går på detta område - åt rätt håll!
Senast ändrad 9 juli 2009 22:45