Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Upprustning av centrala platser

Niklas W
48 Inlägg
Startar här en tråd om upprustning av centrala platser och torg. Vi har ju en hel del fina torg i city, exempelvis Vasaplatsen och Järntorget ser väl helt okej ut. Sedan har vi vissa skräckexempel såsom Gustav Adolfs plats och Götaplatsen. Korsvägen ser lite väl enkelt ut och Linneplatsen är väldigt sliten. Gamlestadstorget håller på att fixat till och detsamma händer snart med området runt Hjalmar. När Västlänken byggs kommer området norr om centralstationen, Haga kyrkoplan, västra delen av vasagatan, korsvägen och götaplatsen troligen få upprustningar.

Sedan ska vi inte tala om alla torg ute i förorterna. Vissa ser väl helt okej ut medans det finns en hel del att göra i de förorter man ännu inte "tagit tag i".

Vidare skulle jag vilja ha planskilda korsningar längs hela nya Allén från Järntorget till södra vägen (gångpassagerna kan vara smala och utformas som broar (i normalhöjd) över vägen för att få ett koncentrerat gångflöde. Dessutom vid Korsvägen och kanske Linneplatsen, vem vet..

Sedan, vad man än gör med Heden, så borde man väl kunna anlägga lite grönytor, bygga en liten park i något hörn och kanske vid hörnet med parkeringsplatser och busshållplatsen; ersätta med annat.

Vad tycker ni?
Något jag glömt eller något ni tycker annorlunda om?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ niklas w: Hej och välkommen Niklas! Det var lite spridda skurar där

Vad gäller planskiljningen av Allén passar den kanske bättre som egen tråd under Infrastruktur - Vägar.

Vad gäller platserna så är det kanske viktigt att skilja på "hur de ser ut" (vilket jag uppfattar det som att du är ute efter) och "hur de fungerar". Det viktigaste för mig personligen är hur de fungerar (även om utseendet både är ett resultat av och en faktor i hur platsen fungerar).
, Gick med: Oktober 2008
GT har ju kört en artikelserie om försummade platser i Göteborg, bl.a. Skanstorget, Lilla torget m.m. Det finns flera goda poänger där.

Rent allmänt så är väl problemet att både upprustning och underhåll kostar pengar. Det tenderar att glömmas bort när man planlägger. Det är nog tvunget att upprätta någon form av prioriteringslista över de platser och torg som anses behöva en upprustning, och sen också en skötselplan efter att man gjort åtgärden.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ markus t: Bra påpekande.

Jag tycker ofta det finns ett naivt förhållningssätt till stadens torg och platser, inte minst i förorten. Man tror att folk kommer att flockas bara för att man ställer ut bänkar och planterar buskar och körsbärsträd överallt. Men man missar de funktionella och strukturella aspekterna - torg behöver genomströmning av människor och det uppstår inte av sig självt.
94 Inlägg
Jag tycker iden om att ha planskilda korsningar verkar bra.

Dock mitt drömscenario är jag lägga ner allen i tråg och göra allen till en riktig fin park och möjlig bebyggelse fast det kommer aldrig att hända.

> Allmänt
Upprustning av centrala platser

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter