Utskrift från gbg.yimby.se
....

Lätta spår & BRT

Niklas S
203 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Hur kan spårvagnstrafiken förbättras i Göteborg? Nya linjer? Nya vagntyper och system? Bildexempel välkomnas i tråden!

Kan BRT (Bus Rapid Transit) vara ett alternativ på vissa sträckningar?

Mer info om modern spårväg i stadsbyggandet finns på http://www.lightrail.se/

Mer info om BRT finns på http://www.trivector.se/trivectorfoeretagen/trive..

Edit. Har kommit en annan tråd om nya linjer. Den finns att tillgå här: http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2125&page..
__________________
"The most terrifying thing is to accept a building completely"
"Evil is knowing better, but willingly build worse"

Senast ändrad 17 februari 2013 02:55
Niklas W
48 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Längre spårvagnar, höjd Största Tillåtna Hastighet, nya planskildheter på våra befintliga samt nybyggda förortsbanor samt en form av tvärbana runt city ser jag som viktigt. Hållplatserna borde väl egentligen redan nu förberedas för 60/45 meter men det kan bli svårt på vissa ställen.

http://img515.imageshack.us/img515/6117/kopia2avgothenburgmap.gif

Här på kartan ser du tvärbanan som går från Korsvägen till Östra sjukhuset.

I centrum tycker jag det kan vara vettigt med vanlig spårväg på Södra vägen, en snabbana i Nya Allén utan plankorsningar med bilar samt de redan presenterade sträckorna längs Södra Älvstranden till Gamlestadstorget.

Ett annat vettigt projekt är en högbana längs Oscarsleden till Kungsten. Om kapaciteten mellan Masthuggstorget och Marklandsgatan slår i taket i framtiden kan man förlänga Kungsten-banan förbi Högsbohöjd och vidare till mellan Lantmils-/Nymilsgatan.

Detta är mina tankar. Jag tycker att man inte ens i framtiden bör koppla nuvarande förortsbanor till nytt tunnelstråk genom city, det vore bara dumt och skulle totalt förändra city i o m mindre folk i rörelse och liknande.
J E
46 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
Niklas W skrev:


Detta är mina tankar. Jag tycker att man inte ens i framtiden bör koppla nuvarande förortsbanor till nytt tunnelstråk genom city, det vore bara dumt och skulle totalt förändra city i o m mindre folk i rörelse och liknande.

Jag håller inte med alls. Det vore mycket bättre att bygga tunnlar genom city istället för att bygga "mini-snabbanor" runt city.
Niklas W
48 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
J E skrev:


Jag håller inte med alls. Det vore mycket bättre att bygga tunnlar genom city istället för att bygga "mini-snabbanor" runt city.

Hmm.. tycker du inte att de banor jag presenterat igenom city kan fungera bra? Se nedan, glömde att nämna den sista sträckningen som skulle sammanbinda nätet.

Kungsten - Masthuggstorget (högbana)
Linneplatsen - Masthuggstorget (tunnel)

Masthuggstorget - korsnigen Nya Allén/Avenyn (snabbbana längs egen banvall i Allén)
Korsvägen - korsnigen Nya Allén/Avenyn (tänkt gatuspår, fast kanske eventellt en balkbana likt gröna linjen i stockholm?)

På lite längre sikt skulle man då kunna bygga en bana i tunnel som knyter ihop de olika banorna vid Avenyn (vars status som knutpunkt starkt ökas i stil med Brunnsparken och Drottningtorget) med Göta älvbron och Snabbspåret. Underjordiska stationer helst vid Drottningtorget och Brunnsparken, fast med de rätt så kraftiga kurvorna det skulle innebära så låter jag det vara osagt tills vidare hur man borde göra. I min enfald måste jag ju nästan nämna ett stråk rakt under Trädgårdsföreningen som angör Drottningtorget men inte Brunnsparken. Brunnsparken kan då angöras av fler lokalbussar än idag samt expressbussarna så länge det trafikkonceptet finns kvar.
J E
46 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
Spår på egen banvall i Allén (och andra delar av city?) skulle skapa barriärer. Det tror jag skulle göra så vi får mindre folk i rörelse än om vi hade tunnlar.
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
En tunnel Stampen-Ventralen-Kungsgatan-Järntorget, som man sedan utvecklar väster utJärntorget-Linnéplatsen, Järntorget-Kungsten, öster ut Gamlestadstorget-Gullbersvass-Centralen.

En tunnel Frihamnen-Centralen-Valand-Korsvägen, söder ut Korsvägen-Mölndals C, Korsvägen Bäckeliden.
__________________
Micke
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.