Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Göteborgs spår- och järnvägsnät år 2050?

Sida 2 av 3
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Från artikel i Borås tidning i mars 2012:

Duospårvagnar

Duospårvagnen har utvecklats i Tyskland och finns i och kring en rad europeiska städer, bland andra Manchester, Köln, Bonn och Kassel. Det handlar om något robustare spårvagnar för farter upp till cirka 100 km i timmen. En speciell teknik gör det möjligt att köra både på spårvägsnätets och järnvägsnätets skilda elsystem.

Spårvidden är densamma, 1435 mm, vilket gör att duospårvagnar skulle kunna köra rakt in i Göteborgs spårvägsnät från till exempel Boråsområdet eller Kungälv/Ytterby på Bohusbanan.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Enl meddelande längre upp i denna tråd har avsatts 7,5 miljoner 2011 och 2012 för en utredning av spårväg på Norra Älvstranden. Pågår denna utredning fortfarande och har den lämnat några förslag? Här på Yimby har livlig diskussion förekommit med ett antal förslag. Från kommunalt håll är det rätt tyst.
Jonatan Rhodin
13 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Augusti 2012
Den färdplan som nyligen beslutades att Spårväg på Norra Älvstranden skall byggas 2015-2018, så det verkar som det händer någonting, men det verkar vara som du noterar rätt tyst om exakt vad.

Om man ser till uppdragsbeskrivingen ( http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndhandlingar/SamrumPortal.nsf/AC556E84580B4D7DC125793600506309/$File/%C2%A7%20212.1%20Tjansteutlatande%20Forstudie%20av%20ny%20sparvag%20till%20Norra%20Alvstranden%20och%20Backa.pdf?OpenElement ) så borde de vara klara nu och redan ha lämnat en hel del rapporter. Dessa rapporter verkar dock inte finnas tillgängliga digitalt någonstans så det enklaste vore kanske att ta kontakt med de ansvariga och fråga där.
Jonatan Rhodin
13 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Augusti 2012
Den färdplan som nyligen beslutades att Spårväg på Norra Älvstranden skall byggas 2015-2018, så det verkar som det händer någonting, men det verkar vara som du noterar rätt tyst om exakt vad.

Om man ser till uppdragsbeskrivingen ( http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndha.. ) så borde de vara klara nu och redan ha lämnat en hel del rapporter. Dessa rapporter verkar dock inte finnas tillgängliga digitalt någonstans så det enklaste vore kanske att ta kontakt med de ansvariga och fråga där.

(Vet någon hur man tar bort det ovanstående inlägget då det verkar ha blivit fel?)
Jonatan Rhodin
13 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Augusti 2012
Efter lite research hittar jag följande i Trafiknämndens protokoll från februari i år:

§ 42 Diarienummer 1895/11
Spårväg på Hisingen, genomförandestudie
Nämnden beslutar att redogörelsen flyttas till trafiknämndens sammanträde den
14 mars 2013.

Så jag antar att det kommer en rapport i mars.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Alla dessa fleråriga utredningar har främst till syfte att skjuta besluten på framtiden. Något mer handlingskraft efterfrågas. Varför skall det ta 20-30 år från att en bra idé kommer fram till dess ärendet är färdigdiskuterat och beslut kan fattas?
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Krister Malmqvist skrev:

Alla dessa fleråriga utredningar har främst till syfte att skjuta besluten på framtiden. Något mer handlingskraft efterfrågas. Varför skall det ta 20-30 år från att en bra idé kommer fram till dess ärendet är färdigdiskuterat och beslut kan fattas?


Herregud vi bor i Göteborg ju ;-)
Här skyndar vi inte =(, Västlänken har uträtts i mer än 20 år, ingen har visat nått större intresse förrän allt va klart, nu ska vi snart börja om igen

Det enda vi aldrig utreder i 20 år är vägspagettin, det kommer till den ena efter den andra utan speciellt mycke väsen. Titta på den fruktansvärda lösningen av "motorvägen" från Bräckemotet ut mot Torslanda...
__________________
Micke

Senast ändrad 16 februari 2013 16:49
Jonatan Rhodin
13 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Augusti 2012
Saxat från spårvägssällskapet:

"Vid trafiknämndens sammanträde den 14 mars så fick politikerna en genomgånga av spårvägsutbyggnad längs linje 16 sträckning på N Älvstranden och längs Litteraturgatan i Backa.
Sammanfattningsvis så rekomenderas spårvägsutbyggnad längs dessa sträckor, det anses vara samhällsekonomiskt lönsamt och att behov finns för att ersätta busstrafik med spårväg. Spårvägen kan vara klar om 6 år. Nu är det upp till politikerna att fatta beslut."

https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic..

Det rör sig framåt iaf.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Spårvägen i Stockholm byggs ut:
Tvärbanan är en snabbspårväg som knyter ihop SL:s buss-, tunnelbane- och pendeltågslinjer runt centrala Stockholm.

Den går ”på tvären” i motsats till de flesta SL-linjer som går in mot, och ut från, Stockholms city. Idag är Tvärbanan drygt en mil lång och går från Sickla udde via Gullmarsplan, Årsta, Liljeholmen och Stora Essingen till Alvik.
Solnagrenen

Arbetet med att bygga ut Tvärbanan till Solna pågår för fullt, och den delen beräknas tas i trafik år 2013.

Verkar vara lite mer fart på utbyggnad av kollektivtrafiken i Stockholm!
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
The city of Stockholm, through SL AB (the company responsible for the city’s transport network), has awarded CAF a contract to supply 15 trams, with an option to increase this to 121 trams (making the contract worth around €340 million), as part of the city’s program to develop a sustainable transport model that can meet demand in the coming years.
John Johansson
129 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: Februari 2013
Hittade den här när jag sökte efter lite annat:

Trafikstrategi för Göteborg - Underlagsrapport kollektivtrafik

Stycke 4.1 (sidan 33) tar upp resultaten av utredningen av spårväg på Norra Älvstranden och till Backa.

Saxat:
Utredningen behandlar två scenarier. Scenario 1 går i hög utsträckning i blandtrafik med buss och har tätare mellan hållplatserna. Den maximala hastigheten för spårvägen bedöms bli 50 kilometer per timme. Scenario 2 går till stor del på egen banvall, bitvis i något genare sträckning och har glesare mellan hållplatserna. Den maximala hastigheten bedöms i detta fall bli 70 kilometer per timme.

Här är en karta som illustrerar "Föreslagna linjedragningar med varianter". Det är dock oklart om detta är en illustration av Scenario 1, Scenario 2 eller båda. Jag får intrycket av att det borde vara större skillnad mellan de två scenarierna än bara den streckade biten.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Saxat från slutet:
Den samhällsekonomiska bedömningen som är genomförd visar på ett positivt resultat för båda länkarna i de olika scenarierna. Eriksbergslänken är mer lönsam är Backalänken och för båda länkarna är scenario 2 mer lönsamt än scenario 1.

Även stycke 4.2, som tar upp resultaten av två fördjupningsarbeten om Lindholmsförbindelsen (bro/tunnel från Lindholmen till Stigberstorget), är intressant. Bergtunnel verkar uteslutet. Sänktunnel, och bro på två olika höjder har bedömts realistiskt. Inget av alternativen bedöms dock som samhällsekonomiskt lönsamt baserat på de nyttor som värderats.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Blått annat som jag förstår man föreslår i papperna (tråkigt nog inte fler illustrationer!) i slutet till en kostnad på ca 8-10 miljarder. Rött egna tillägg varav vissa också nämns i utredningen.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Ort: Göteborg (Tolered), Gick med: December 2008
John Johansson skrev:

Hittade den här när jag sökte efter lite annat:

Trafikstrategi för Göteborg - Underlagsrapport kollektivtrafik



Stort tack för tipset!

Den här rapporten är mkt välkommen.

Intressant analys, bra problembeskrivning.

Föreslagna lösningar i form av fler älvförbindelser, javisst det borde vara självklara medel i ett växande göteborg, där växandet går snabbast på Hisingssidan. Bra att man inser att nya Hisingsbron inte räcker. Här behöver Gbg inte tveka med olika lösningar - Nr 1: Lindholmen-Stigberget och sedan eventuellt fler älvförbindelser uppströms nya Hisingsbron - börja detaljplanera nu.

Och så saknar man ord som Stadsbana, Högbana, och Tunnelbana. Det sistnämnda nämns ioförsig en enda gång - i en jämförelse med Sthlms trafiksystem.
Senast ändrad 5 april 2013 00:00
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Hans Jörgensen skrev:



Nr 1: Lindholmen-Stigberget och sedan eventuellt fler älvförbindelser uppströms nya Hisingsbron - börja detaljplanera nu.


Det var kul att se att den billigaste varianten var den som kopplade stigbergstorget direkt, kan väl inte vara så himla krångligt att få på plats snabbt! Dock oroväckande med de klossarna som ligger i älvrummet på lindholmssidan som jag aldrig hittat någon detaljplan eller program för..
Jonatan Rhodin
13 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Augusti 2012
Lite tråkigt att man verkar ha utrett hela linjen på Norra älvstranden helt som en egen linje, inga kopplingar till linjen mot Länsmansgården (via Gropegårdsgatan, Eketrägatan eller Vårväderstorget) eller kopplingar över älven (via Älvsborgsbron eller en ny bro över till Stigbergstorget). Sedan nämns visserligen några av dessa kopplingar som eventuella kompletteringar, men jag har svårt att se syftet med en sådan linje utan några över de ovanstående kopplingarna. Kapacitetsökingen av en direkt konvertering till spårvagn får väl anses vara ganska liten och begränsas i slutändan av kapaciteten på Hisingsbron. Rapporten noterar också att inte ens 45m spårvagnar klarar kapaciteten i längden.

En alternativ plan hade istället vara börja med stigbergsbron och därefter bygga utåt mot Eriksberg. Då får man till en koppling som kan användas omedelbart, kan avlasta 16 tills den ersätts och sedan kan man successivt byggas ut mot först Eriksberg och sedan mot Frihamnen, som då borde vara någorlunda utbyggd.

Detta istället för att bygga en linje för en ganska modest kapacitetsökning, som försämrar för resande mellan NÄ och Eketrägatan/Biskopsgården (dock mot att det blir högre kapacitet för de delar av Eriksberg som inte nås av 16) och som troligen lär ta plats från någon av de andra spårvagnarna till Hisingen (13 lär väl ryka, 10 också kanske).

Mot Backa borde så klart spårvägsbyggandet sammanfalla med en (kraftig) förtätning och upprustning längs med Litteraturgatan. Det i sig självt kan motivera utbyggnaden och även kanske till och med finansiera delar av den. Här lär det nog också dröja längre innan man slår i kapacitetstaket.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Jonatan Rhodin skrev:

Lite tråkigt att man verkar ha utrett hela linjen på Norra älvstranden helt som en egen linje, inga kopplingar till linjen mot Länsmansgården (via Gropegårdsgatan, Eketrägatan eller Vårväderstorget) eller kopplingar över älven (via Älvsborgsbron eller en ny bro över till Stigbergstorget). Sedan nämns visserligen några av dessa kopplingar som eventuella kompletteringar, men jag har svårt att se syftet med en sådan linje utan några över de ovanstående kopplingarna. Kapacitetsökingen av en direkt konvertering till spårvagn får väl anses vara ganska liten och begränsas i slutändan av kapaciteten på Hisingsbron. Rapporten noterar också att inte ens 45m spårvagnar klarar kapaciteten i längden.

En alternativ plan hade istället vara börja med stigbergsbron och därefter bygga utåt mot Eriksberg. Då får man till en koppling som kan användas omedelbart, kan avlasta 16 tills den ersätts och sedan kan man successivt byggas ut mot först Eriksberg och sedan mot Frihamnen, som då borde vara någorlunda utbyggd.

Detta istället för att bygga en linje för en ganska modest kapacitetsökning, som försämrar för resande mellan NÄ och Eketrägatan/Biskopsgården (dock mot att det blir högre kapacitet för de delar av Eriksberg som inte nås av 16) och som troligen lär ta plats från någon av de andra spårvagnarna till Hisingen (13 lär väl ryka, 10 också kanske).

Mot Backa borde så klart spårvägsbyggandet sammanfalla med en (kraftig) förtätning och upprustning längs med Litteraturgatan. Det i sig självt kan motivera utbyggnaden och även kanske till och med finansiera delar av den. Här lär det nog också dröja längre innan man slår i kapacitetstaket.


Linje 16 är hopplöst överbelastad och att ersätta den med spårvagn är en mycket stor viinst.

Har du väl spårväg på NÄ så blir det så mycket lättare att fixa anslutningarna till den. Exempelvis från Eriksberg under Hamnbanan bort mot spårvägen strax norr om Hamnbanan för vidare anslutning mot Länsmansgården. Då är det plötsligt ingen änsttation längre utan del av ett förgrennat nät. Sedan kan man fixa anslutningar över/under älven. Det är en bra början i alla fall!
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Utredning om spårväg på Norra älvstranden och till Backa kommer upp på Trafiknämndens möte den 30 april.


Handling - § 96 1895/11 Förstudie av ny spårväg till Norra Älvstranden och Backa
96_1_TU_ Forstudie_av_ny_sparvag_till_Norra_Alvstranden_och_Backa.pdf (pdf, 153 kb. Öppnas i nytt fönster)

96_2_Bilaga_Huvudrapport_Ny_sparvag_till_Hisingen.pdf (pdf, 7357 kb. Öppnas i nytt fönster)
(Patrik Sterky deltog i den senare rapporten!)
Senast ändrad 25 april 2013 20:00
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Signatur: Hansson skrev:

Utredning om spårväg på Norra älvstranden och till Backa kommer upp på Trafiknämndens möte den 30 april.


Handling - § 96 1895/11 Förstudie av ny spårväg till Norra Älvstranden och Backa
96_1_TU_ Forstudie_av_ny_sparvag_till_Norra_Alvstranden_och_Backa.pdf (pdf, 153 kb. Öppnas i nytt fönster)

96_2_Bilaga_Huvudrapport_Ny_sparvag_till_Hisingen.pdf (pdf, 7357 kb. Öppnas i nytt fönster)
(Patrik Sterky deltog i den senare rapporten!)



Det här blir riktigt bra! Fascinerande så fort kapaciteten går åt. Det blir mycket bostäder på Norra älvstranden. Intressant är också Lindholmslänken (Lindholmen - Stigberget).

Det pratas också om en förlängning till Torslanda med spårvagn. men, restiden blir över 30minuter. Det tycker jag är för lång tid. Det motiverar egentligen användning av Pendeltåg som då med nödvändighet hamnar i Hamnbanans sträckning. Med några gemensamma stationer på strategiska platser så kan man byta mellan spårvagn och pendeltåg. Det skulle kunna vara Eriksberg, Lindholmen och Backaplan samt fler ut mot Volvo och Torslanda. Vill ni kalla det "stadsbana" så gärna för mig. Bara den trafikerar pendeltågsnätet!
Adam Niklausson
7 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2016
Sida 2 av 3

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Göteborgs spår- och järnvägsnät år 2050?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.