Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Skeppsbron

Petter A.
111 Inlägg
http://www.gt.se/nyheter/1.1675181/stan-ska-na-ner-till-vattnet
Ser schysst ut!

(tog mig friheten att lägga in bilden direkt i inlägget - Olle Jansson)
Senast ändrad 19 augusti 2009 16:16
Stefan L
29 Inlägg
Suck, ytterliggare en enorm skyskrapa på 16 våningar.
Kan det verkligen vara så dyrt med hissar om det överstiger detta antal våningar!

Jag håller med om att skissen är trevlig, men varför tror man att ett 16-våningarshus i varje stadsdel gör staden mer attraktiv.

---

Go:teborg - Staden med flest 16-våningarshus i världen.
Förlåt att jag är sarkastisk. Tycker bara att fantasin kunde vara lite bättre, men man har väl kommit över en billig ritning.

Mitt bidrag till hur husen längs kajen skulle kunna ser ut:

Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
De verkar ju i alla fall tänka sig slutna kvarter, det är bra. Hade det varit ett 16 våningar högt punkthus av förortssnitt så hade det varit värre. Om sådana höghus däremot smälts in i ett kvarter tycker jag att det ofta kan passa bra ändå. Men visst, det är ändå tråkigt att allting ska göras så anonymt som möjligt.

Jag tycker dock att det är synd att man bygger till synes friliggande "småhus" vid vattenkanten - hur kommer det se ut på dessa öppna platser de 10 månader om året då det är kallt, regnigt och blåsigt? Vad ska man göra där då?

Och se till att det där utomhusbadet blir något spektakulärt, inte nån slags halvhjärtad ansats att vara lite exotisk men utan att våga göra nånting utstickande. Gör det lite häftigt, inte bara som en inhägnad vatten man kan bada i.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Just vattenkanten och att det är kallt, blåsigt och regnigt tio månader om året kan återigen bli ett problem. För nog är det så att strandpromenader är mysiga, men en vardag är sällan direkt mysig och det finns andra aspekter för stråk som är viktiga.

Ett problem, som jag uppfattar det, med Norra Älvstranden är just fokus på vattenkanten medan det egentliga stråket för såväl kollektivtrafik som biltrafik emellanåt slarvas bort. Vägarna till vattnet är i de flesta fall återvändsgränder för de boende just tio månader om året.

Den väg som spårvagnen skall gå på vid Skeppsbron bör vara mer som Karl Johansgatan genom majorna och mindre som Västergatan genom Annedal. Det är min uppfattning att den mysiga mötesplatsen är överskattad.
Senast ändrad 18 augusti 2009 22:40
Matthias H.
662 Inlägg
Erseus verkar ha påverkats en del av det vi talat om här, deras förslag är ju helt omritat från det som dom presenterade för något år sedan. Där var dom ju ett av fyra förslag. Det är en absolut förbättring men innan jag uttalar mig vidare skulle jag vilja se lite mer i detalj hur det ser ut. Denna skiss är det ganska otydlig.
Petter A.
111 Inlägg
Matthias H. skrev:

Erseus verkar ha påverkats en del av det vi talat om här, deras förslag är ju helt omritat från det som dom presenterade för något år sedan. Där var dom ju ett av fyra förslag. Det är en absolut förbättring men innan jag uttalar mig vidare skulle jag vilja se lite mer i detalj hur det ser ut. Denna skiss är det ganska otydlig.

Även om den är otydlig så ser det väldigt bra ut vilket också visar sig i pollen. 84% tycker att det är ett bra förslag vilket är väldigt högt med tanke på den kritiska nätopinionen. Skaparna av det här förslaget förtjänar beröm.

Stefan L skrev:

Suck, ytterliggare en enorm skyskrapa på 16 våningar.
Kan det verkligen vara så dyrt med hissar om det överstiger detta antal våningar!

Jag håller med om att skissen är trevlig, men varför tror man att ett 16-våningarshus i varje stadsdel gör staden mer attraktiv.

Go:teborg - Staden med flest 16-våningarshus i världen.
Förlåt att jag är sarkastisk. Tycker bara att fantasin kunde vara lite bättre, men man har väl kommit över en billig ritning.

Jag ser ingen anledning att klanka ner på det. Inte minst med tanke på att området knappast är lämpligt för en riktig skyskrapa. Det börjar bli tröttsamt med alla som till varje pris ska bygga högt utan att se till om det passar in i omgivningen.
Senast ändrad 19 augusti 2009 12:14
Matthias H.
662 Inlägg
Fast Petter, varför passar det inte bra med ett höghus där? Det är ju ganska rejäl höjd på flera av byggnaderna där. Jag skulle vilja säga att det faktiskt skulle passa riktigt bra med ett litet kluster där. Det tyckte man ju redan för 100 år sedan. Det finns ju en rätt schysst gammal målning på det.
Petter A.
111 Inlägg
Matthias H. skrev:

Fast Petter, varför passar det inte bra med ett höghus där? Det är ju ganska rejäl höjd på flera av byggnaderna där. Jag skulle vilja säga att det faktiskt skulle passa riktigt bra med ett litet kluster där. Det tyckte man ju redan för 100 år sedan. Det finns ju en rätt schysst gammal målning på det.

Fast i det fallet rörde det sig om att man skissade på ett helt kvarter med höga hus. Ogillar personligen när man smäller upp ett enstaka riktigt högt hus med omgivande låg bebyggelse. I de fallen passar det bättre med en mjuk höjdskillnad vilket blir fallet med enstaka hus på 10-20 våningar. Turning Torso må ha satt Malmö på kartan men tycker för egen del att det mest ser fånigt ut. Det rör sig i och för sig alltid om som tycke och smak. Jag är i alla fall tacksam att man inte har planer på att smälla upp ett 'Turning Torso' vid skeppsbron.
Senast ändrad 19 augusti 2009 14:54
Matthias H.
662 Inlägg
Sorry Petter, nä jag håller med, inga skyskrapor. Men 16-25 våningar funkar eftersom Riverton, Otterhall, Resenlundsverkens skorsten redan finns där. Det blir ett litet kluster ihop med eventuellt nytt hus. Dock får det gärna bli ytterligare något.
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Jag håller med dig Petter, det ser oftast enligt mitt tycke bedrövligt ut när det sticker upp en stor, kubliknande betongklump i en lågt bebyggd omgivning, något som det tyvärr finns tradition av i Sverige. Mjuka höjdskillnader gör sig helt klart bäst.

Men å andra sidan, varför inte fortsatta i samma anda som den där skissen, då? Den ser ju helt fantastisk ut. Det Matthias sade var ju just att ett "kluster" där kanske inte vore helt fel? Eftersom Otterhällan och berget ligger i bakgrunden tycker jag absolut att högre bebyggelse borde gå att smälta in på ett fint sätt. Dessutom kanske inte Skeppsbron känns så klaustrofobiskt på det viset, där det ligger inklämt mellan det högre berget och vattnet.

Hur som helst, jag tycker inte att det nödvändigtvis måste vara så hög bebyggelse just här. Den här nya skissen ser ganska fin ut, tycker jag. Förutom just det här med att det är så tomt framme vid vattenkanten. Jag tycker absolut man kan bygga lägre vid vattnet än i de inre kvarteren, men varför inte åtminstone bygga ihop husen, och låta dem vara åtminstone 4-5 våningar, så att det bildas en mer skyddad innergata som kan fyllas med liv och rörelse året runt. Istället för att som det ser ut nu göra detta till en ganska tom och öppen plats, en återvändsgränd, där man inte kommer ha många anledningar att vistas 10 månader om året.

Och så hoppas jag som sagt på att utomhusbadet görs fint och spännande, inte tråkigt och fegt, som nånting man gör mest för att man känner sig tvingad.
Petter A.
111 Inlägg
Enl skissen (länken från Petter A) står de öppna kvarteren fast, vilket borgar för konflikt mellan boende och deras önskemål om privat och lugn miljö kontra allmänhetens liv på de publika gatorna. Synd om så verkligen är fallet. Undra om de vågar anlägga publika lokaler i anslutning till öppningarna in till gårdarna i kvarteren.
Senast ändrad 24 augusti 2009 16:24

> Allmänt
Skeppsbron

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter