Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Förslag till förstasidekrönika - "snabbspårväg eller museispårväg" (om täta hållplatsuppehåll)

Sida 1 av 2
12>
Niklas W
48 Inlägg
Vore kul om vi kunde påverka kommunens planerare att göra det enda rätta. Spårvägsnätets alla ondöiga hållplatser måste ses över. De som förslöar hela nätet och gör det så oattraktivt att åka spårvagn hos vissa, bland annat mig. Slå ihop, dra in eller flytta hållplatser. Något måste helt klart göras på vissa platser. Detta har alldeles för länge varit politiskt självmord att rota i.

Jag sitter just nu och skriver lite på ett inlägg som vi kanske skulle kunna posta på Yimbys förstasida eller liknande? Jag är hursomhelst ingen bra krönikaskrivare så vill gärna att någon ser över det och lägger till ironi, finesser och liknande.

Återkommer snart iallafall!
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Det bästa sättet att bli en bättre krönikeskrivare på är att skriva krönikor!

E-posta det hela till mig ( olle@yimby.se) när du börjar bli klar så får jag kolla över det hela. Tänk även på eventuella bilder som du vill ha med för att illustrera dina resonemang och ge lite färg och fägring till inlägget.
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Niklas W, om antalet Spårvagnshållplatser blir färre till antalet så ökar benägenheten att ta bilen istället för att färdas kollektivt på spår.

Vad Göteborg däremot saknar är betydligt fler tvärförbindelser, idén med en tågtunnel mellan Hjällbo och Kortedala verkar nu ej bli realiserat på decennier.

En framtida Spårväg på nuvarande Hamnbana och vidare mot Torslanda västerut och mot Brunnsbo Torget och Backa (nordväst) verkar nu också bli framskjuten på obestämd tid.

Snabbspårväg mellan Säve och Partille och Öjersjö mot Mölnlycke via norra Kortedala verkar heller inte bli av i framtidens visioner då K2020 är menlös i sina visioner om att kraftigt öka antalet resenärer per Personkilometer som det fackmässigt benämns för när fler reser kollektivt än En-och-En i varsin bil.
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Vilka hållplatser är det du tänker på? Grönsakstorget/Domkyrkan och Handelshögskolan/Vasa Victoriagatan är två exempel jag tycker borde kunna slås ihop till en hållplats istället för två.
Johan Bengtsson
26 Inlägg
Mikael Andersson skrev:

@Niklas W, om antalet Spårvagnshållplatser blir färre till antalet så ökar benägenheten att ta bilen istället för att färdas kollektivt på spår.

Finns det något bevis för detta påstående? Jag kan tänka mig att en del avstår från att åka
spårvagn p.g.a. indragna hållplatser men jag är säker på att man skulle vinna minst lika många nya resenärer som skulle vara nöjda med nyordningen.

Vad Göteborg däremot saknar är betydligt fler tvärförbindelser, idén med en tågtunnel mellan Hjällbo och Kortedala verkar nu ej bli realiserat på decennier.

En framtida Spårväg på nuvarande Hamnbana och vidare mot Torslanda västerut och mot Brunnsbo Torget och Backa (nordväst) verkar nu också bli framskjuten på obestämd tid.

Snabbspårväg mellan Säve och Partille och Öjersjö mot Mölnlycke via norra Kortedala verkar heller inte bli av i framtidens visioner då K2020 är menlös i sina visioner om att kraftigt öka antalet resenärer per Personkilometer som det fackmässigt benämns för när fler reser kollektivt än En-och-En i varsin bil.

På dig låter det som om det inte skulle bli några förbättringar av kollektivtrafiken i Göteborg under min livstid. Jag är fyrtio och lär väl vara död och begraven innan det händer något.
Niklas W skrev:

..dra in eller flytta hållplatser.

Bäckeliden på femmans linje.

Iövrigt tror jag att man på Västtrafik börjar ångra sig över beslutet att korta ner i princip alla spårvagnshållplatser från 45 meter till 32. Troligtvis kommer man nog tillsätta en grupp som får utreda vilka hållplatser som man kan förlänga igen..
Niklas W
48 Inlägg
Mikael Andersson skrev:

Du får ursäkta om jag låter aningen bitter i det här inlägget men det du nu säger är precis det jag menar. Du träffade mitt i prick kan man väl säga

Man får inte, under några som helst omständigheter, kritiskt granska Göteborgs spårvagnshållplatser. För alla är ju redan idag så optimala och perfekta de bara kan bli. Eller hur? Det finns inget att förbättra.

Tillåt mig citera några rader från den text jag skickade till Olle.

------

Botaniska trädgården har en motorvägshållplats där ett par busslinjer stannar, dessutom stannar alla spårvagnar vid spårvägshållplatsen som ligger ett stenkast därifrån. Liknande system används vid Medicinaregatan nära Sahlgrenska sjukhuset. För att ta det igen: spårvagnarna stannar medan de flesta bussarna snabbt susar förbi.

När man gjort dyra investeringar i spår, kontaktledning, egen banvall och signalprioritering bör det väl vara spårvagnen som utgör snabblänken och inte stannar vid dessa hållplatser, medan bussarna kan göra den lite långsammare resan?

Kommentar: Det här gäller alltså hållplatserna Botaniska Trädgården och Medcinaregatan. Kanske finns fler liknande exempel jag glömt?

Liknande problematik kan skådas vid de olika förortsträckorna.

Angered är ganska utmärkande bland dessa områden. Det byggdes under Miljonprogrammet, och har glesa isolerade bostadsöar tydligt avskärmade från andra områden. Detta syns väl på Angeredsbanan, vilken är känd som en göteborgsk snabbspårväg med långa hållplatsavstånd. Även om våra andra förorter inte riktigt ser ut såhär, så finns det en del liknande drag.

Tittar vi på kartan över Biskopsgården kan vi även här identifiera de mindre öarna som tillsammans utgör hela stadsdelen Biskopsgården. Hållplatserna tycks, trots det, ha blivit utspridda lite varstans utan hänsyn till detta.

Kommentar: Röd färg visar spårvagnslinjen till Hisingen, blå färg visar befintliga hållplatser. Det förhåller sig på liknande sätt både i Kviberg och i Flatås/Kaverös ute i Frölunda, som båda har en hållplats i vardera ände av området istället för enda strategiskt placerad mitt i.

Då har jag inte ens nämnt alla "vanliga" hållplatser lite här och var som jag inte förstår mig på. Såsom,

Bäckeliden (de orkar gå till St Sigfrids för att handla men inte för att ta vagnen?)
Klintens väg (antingen dra in denna eller Godhemsgatan)
Vagnhallen Majorna (bättre att dra in denna än Ostindiegatan)
Lilla Bommen (helt ärligt, vad tänkte man? Jag springer sträckan innan en potentiell vagn ens har låst dörrarna)

Mölndalslinjen är ju skräckexemplet idag, med en handfull olika exempel på det jag menar.

De hållplatser som idag ligger nära varandra är varken vidare genomtänka eller smarta! Jag förstår vad du menar med att "täta hållplatser" kan vara bra, fast i fallet Göteborg är det inte på det sättet idag. Hållplatser kan ligga tätt så länge de är genomtänkta.
Senast ändrad 30 augusti 2009 23:26
Niklas W
48 Inlägg
När jag läser texten jag skrev till kartan om Biskopsgården ser jag att det inte blev såvärst övertygande. Just Biskopsgården var kanske inte ett så jättebra exempel. Jag ska erkänna att jag inte har någon vidare bra kännedom om just detta område.

Därför kan jag ju lägga upp de andra kartorna jag gjorde, över Kviberg och Kaverös/Flatås. Här vet jag mer av personlig erfarenhet vad jag menar.

Flatås/Kaverös

Kviberg

Notera alltså att det inte finns någon hållplats i områdets mitt. I fallet med Kaverös/Flatås blir gångavståndet rent av längre med den här lösningen, om man ska från centrumet till någon av hållplatserna.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Niklas W skrev:

Botaniska trädgården har en motorvägshållplats där ett par busslinjer stannar, dessutom stannar alla spårvagnar vid spårvägshållplatsen som ligger ett stenkast därifrån. Liknande system används vid Medicinaregatan nära Sahlgrenska sjukhuset. För att ta det igen: spårvagnarna stannar medan de flesta bussarna snabbt susar förbi.

När man gjort dyra investeringar i spår, kontaktledning, egen banvall och signalprioritering bör det väl vara spårvagnen som utgör snabblänken och inte stannar vid dessa hållplatser, medan bussarna kan göra den lite långsammare resan?

Kommentar: Det här gäller alltså hållplatserna Botaniska Trädgården och Medcinaregatan. Kanske finns fler liknande exempel jag glömt?

Stockholmsgatan.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Niklas W skrev:

Tillåt mig citera några rader från den text jag skickade till Olle.

Har inte fått någon text, inte första gången det krånglar lite. Sänd den till ollerpj@gmail.com istället.... Nä, har hittat den i spamfiltret. Skall kolla igenom den strax.
Senast ändrad 31 augusti 2009 13:47
Fredrik Wennström
22 Inlägg
Det är kanske impopulärt att dra in en hållplats i "evenemangsstråket", men jag tycker ändå Liseberg ligger väl nära Korsvägen.
Joachim Olausson
50 Inlägg
Niklas W skrev:

Kunde inte hålla med mer, varför stannar inte bussarna istället. Positivgatan och Seminariegatan känns också överflödiga
Matthias H.
662 Inlägg
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Fredrik Wennström skrev:

Det är kanske impopulärt att dra in en hållplats i "evenemangsstråket", men jag tycker ändå Liseberg ligger väl nära Korsvägen.

Kan man inte slå ihop Liseberg och Sankt Sigfridsplan och lägga den nya under E6/E20 bron. Då knyter man ihop pendeltågsstation Liseberg med spårvagn.
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Lisebergs huvudingång ska tydligen flyttas närmare korsvägen, så problemet löser sig nog självt=)
Niklas W
48 Inlägg
Patrik Kjällgren skrev:

Lisebergs huvudingång ska tydligen flyttas närmare korsvägen, så problemet löser sig nog självt=)

Hmm.. är du säker på detta? Skulle kunna tänka mig att du menar Västlänken-stationen som får en station med uppgångar vid Korsvägen och Götaplatsen, när den nu kan tänkas bli klar.

Tillägg: Läste helt galet så ni kan strunta i texten ovan..

Olle Jansson skrev:

Har inte fått någon text, inte första gången det krånglar lite. Sänd den till ollerpj@gmail.com istället.... Nä, har hittat den i spamfiltret. Skall kolla igenom den strax.

Du har inte lust att ge lite feedback?
Notera förövrigt att jag ändrat en del ordval när jag publicerade vissa delar i tråden. Såg en del ord som kändes rätt suspekta.

Matthias H. skrev:

Olivedalsgatan behövs inte.

Om det byggs en spårvägstunnel Linneplatsen - Masthuggstorget så skulle jag kunna tänka mig en ersättning för Olivedalsgatan, fast en bit neråt.
Senast ändrad 31 augusti 2009 16:19
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Håller med om en del ovan och mindre om annat, men ids inte kommentera allt.

"Vagnhallen Majorna" kan ersätta Ostindiegatan 100 m bort, och samtidigt byta namn till Klippan. Det skulle underlätta för alla som ska Klippan-området första gången, t ex turister.

Godhemsgatan och Ekedel på linje 11 ligger löjligt nära, någon av dem kan strykas.
Men helst borde den spårvägslinjen läggas om direkt mellan hpl Ekedal och Mariaplan.

Bra idé att slå samman hpl St Sigfrid och Liseberg och ordna en bra anslutning till järnvägsstationen Liseberg. Kanske mer åt St Sigfrid till, det ändå en bekväm kort gångväg från Korsvägen till nöjesparken för de som kommer från det hållet.

Kviberg och Beväringsgatan har förvisso stort reseunderlag men de ligger också för nära. Bättre kanske med en större hållplats i mitten som någon nämnde.
Senast ändrad 31 augusti 2009 20:51
E K
105 Inlägg
Nymånegatan i Kortedala tycker jag att det finns goda skäl att stryka, även ifall närliggande Beväringsgatan skulle slås ihop med Kviberg.
Senast ändrad 1 september 2009 14:50
Niklas W
48 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

"Vagnhallen Majorna" kan ersätta Ostindiegatan 100 m bort, och samtidigt byta namn till Klippan. Det skulle underlätta för alla som ska Klippan-området första gången, t ex turister.

Rätta mig nu om jag har fel, men ligger inte Älvsnabbens tilläggsplats rakt in under motorvägen sett från vagnhallen? Då är nog, som du säger, hållplatsen vid vagnhallen vettig att behålla istället för Ostindiegatan. Skulle man kunna lägga en hållplats mellan vagnhallens inkörsspår och Jaegerdorffsplatsen eller vore det att ta i kanske?

Godhemsgatan och Ekedel på linje 11 ligger löjligt nära, någon av dem kan strykas.
Men helst borde den spårvägslinjen läggas om direkt mellan hpl Ekedal och Mariaplan.
Ekedal borde få finnas kvar och spårvägen läggas om som du säger. Sedan tror jag det bästa vore att få en enda hållplats som skulle ersätta Klintens väg och Godhemsgatan. Någonstans mellan dessa två kanske.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Stryk (vändslingan) en av Aprilgatans två hållplatslägen mot staden: Parallellspårväg i olika plan där den ena avslutas i en vändslinga med ett förståerligt stendött/livsfarligt torg och den andra fortsätter snällt mot ändhållplats Komettorget fyra hållplatser bort.

Att som resenär säga att man "bara ska gå ner och ta nästa vagn på Aprilgatan" och vara hundraprocentigt säker på att verkligen göra det, innebär att du troligvis besitter mer talang i Bolt och Bubkas paradgrenar än vad de själva någonsin haft.

Tjena. Vem kom på denna käcka lösning?

Varför ligger inte torget kring samtliga linjer och vändslingan där den ytmässiga skadan har mindre betydelse? Exempelvis som 3:ans vändslinga vid Marklandsgatan.
Senast ändrad 1 september 2009 22:09
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
Förslag till förstasidekrönika - "snabbspårväg eller museispårväg" (om täta hållplatsuppehåll)

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter