Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Operan

Mikael Kreutz
498 Inlägg

GöteborgsOperan vill expandera sina lokaler med en tillbyggnad på 3000 m2. Givetvis är det väldigt positivt, men är det fler än jag som får dåliga vibbar över vad som kommer hända med Sankt Eriks öknen i framtiden om Operan får bilda en 200 m lång vägg mot vattnet?

http://sv.opera.se/press/2009/goteborgsoperan-pla..http://www.dn.se/kultur-noje/scen/goteborgsoperan..
Martin C
114 Inlägg
Håller med, max hälften så lång och minst dubbelt så hög hade varit att föredra.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Varför alls breda ut Operan längs älven? En påbyggnad uppåt på befintligt operahus om det är möjligt, eller en separat byggnad söder om den nuvarande, där det nu finns menlösa gräsmattor och resterna av Götaleden, mellan Christina Nilssons gata och Sankt Eriksgatan (som breddas med spårväg) kunde vara alternativ.
Eller varför inte en kombination: en huskropp söder om nuvarande, och en kropp ovanpå som vilar på denna samt på befintligt Operahus, så att Christina Nilssons gata passerar genom en hög portal.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Instämmer med föregående talare. Jag måste erkänna att jag inte trodde vårt operahus kunde bli sämre. Jag hade fel.

Allra helst alltså ett helt nytt operahus. Och då kanske man för en gångs skull kan göra något snyggt och funktionellt?
Så länge man ser huset från nordost är jag nöjd, men det är ingen vacker syn när man står vid Packhuskajen... Jag anser att det finns två alternativ som är bra mycket bättre än nuvarande förslag;

1. Tillbyggnaden placeras på Christina Nilssons gata. Arkitekter får fria tyglar och Operans ledning får precis som dem vill ha det. Men staden förlorar på det eftersom ytterliggare ett stort monotont byggnadskomplex får dominera i närområdet.

2; Nuvarande hus "kapslas in", man bygger till det som krävs utan att ta anspråk på mer mark än nödvändigt. Bättre för staden eftersom kringliggande områden kan bebyggas för andra ändamål, och Operan blir säkert mycket vackrare. Men det blir dyrt eftersom nuvarande hus måste byggas om.
Sven R
529 Inlägg
Det här är väldigt glädjande. För det första så utvecklar man operan med lokaler som ökar kontakytan mot göteborgarna, gräslandet mellan finkultur och popkultur kan utforskas ytterligare. För det andra så är operans baksida tråkig, jag har alltid längtat efter ett hus här. Det nya huset kommer att få en egen entré med publik karaktär. Det verkar iallafall som det främst är tänkt för publik verksamhet. Sedan så har ni rätt i att det ser väl lågt och utdraget ut. Gör det mer kompakt! Och personligen föredrar jag den mer expressiva stilen huset från 1994 har än tillbyggnadens banala raster-minimalism.
Mikael Andersson
200 Inlägg
Fantastiskt, fin tillbyggnad, anser jag.

Men varför platt tak?

När nu Stadsbiblioteket skall glasas in för att "moderniseras" så skall givetvis andra kulturinstitutioner i Göteborg få inglasade fasader, eller varför inte glasa in hela Götaplatsen som Hr.Johansson lär ha uttryckt sig när det blev känt att folk ogillade tanken på att Stadsbiblioteket skulle byggas om- och till med glasfasader.

-Jag anser att Operan och Maritimt centrum borde byggas ihop så kan Operan ha mer av vågspel på sin repertoar.
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
"Arkitekten, Jan Izikowitz, inspirerades av landskapet och han beskriver byggnaden som:
” Någonting som får ens sinne att sväva över det snirklande landskapet som vingarna på en fiskmås. Dess form ska vara inspirerat av dess placering det imponerande med svårfångade landskapet med sina ljus och öppenhet, till hamnens konkreta tekniska konstruktioner; broarna elegant svävande över vattnet; den uppenbara inramningen av hamnkranarna, styrkan, mjukheten och elegansen av ett skepps fartygskropp, fiskmåsarnas vingar och det felfria strömlinjeformade skepnaden av ett segel."

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgsoperan

Frångås inte arkitektens tanke (som jag verkligen gillar) med den nya tillbyggnaden? Vore det inte bättre om kommande tillbyggnad kompletterade och förstärkte de tankarna?
Niklas S
203 Inlägg
Tycker tillbyggnaden är helt ok. Associerar formen till ett skeppsskrov så den känns väldigt Göteborg för mig.

Senast ändrad 23 september 2009 18:56

> Städer
 > Centrum
Operan

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.