Spontant tror jag att fri hyressättning medför ökade klyftor och segregation. Känns inte som att en sådan "försöksstadsdel" skulle bli särskilt blandad med avseende på inkomstnivå (och därmed ålder etc.) hos det boende.
Fri hyressättning är väl i ganska stor grad det som sker i praktiken med nya bostadsrätter? Och det i sin tur är väl en av orsakerna till att det inte är lönsamt att bygga hyresrätter. Kanske borde utveckla argumentet något: jag tänker mig att månadskostnaden (avgiften + amorteringen + räntan + div) för en bostadsrätt är motsvarar en fri hyressättning eftersom insatsen är avgörande för hur stor månadsavgiften blir. Och folk budar på lägenheter efter betalningsförmåga, mao., "pengarna" bosätter sig i det nybyggda. Jag tycker det känns konstigt att "pengarna" ska få förtur på allt, även hyresrätter!
Är ju i och för sig dessa mekanismer som medför att det byggs mest bostadsrätter idag. Sen tycker jag inte att vi har en regeringen som tycker det är eftersträvansvärt att bo i hyresrätt överhuvudtaget och situationen som den är nu är nog precis så som dom tycker den bör vara. Det finns ingen politisk vilja att bygga hyresrätter.
Sen tycker jag väl att hyressättningen som den är idag är lite väl pragmatisk. Har tidigare i forumet läst om prissättningen av porslinsfabriken med dyrare priser på bättre lägen och därmed högra månadskostnader. Hur hade hyressättningen sett ut om det varit en hyresrättsfastighet? Antar att läget i fastigheten då hade varit underordnat andra parametrar och att kvadratmetershyran hade varit i stort sett lika i fastigheten; oavsett läget.
I alla fall, det borde väl gå att få till en tät blandad stad som är tillgänglig för alla?
Hur? Politiska styrmedel som finns tillgängliga? Subvention av hyresrättsbyggande?
Intressant diskusssion som är värd att stöta och blöta.
Edit. Min poäng är att personerna du hänvisar till och som är på gång att flytta hemifrån skulle hamna i icke attraktiva bostäder som frigjordes i periferin snarare än i Gullbergsvass. Jag vill att dom personerna ska få möjlighet att bo även i Gullbergsvass.
För att leka lite mer med tanken på ditt experiment. Det vore nästan mer intressant att utföra ett sådant i ett läge som inte är attraktivt. För att se om det kan bli attraktivt....Gullbergsvass ligger väl så pass bra till att folk skulle vilja bo där om det så vore husipark!
Senast ändrad 23 september 2009 09:17