Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Kommunala bostadsbolag. Vilket är lättast att göra bostadskarriär i?

David Alexandersson
3 Inlägg
Hej, startar den här tråden efter att ha läst ganska mycket på de tre största kommunala bostadsbolagens hemsidor. Alltså Poseidon, Bostadsbolaget och Familjebostäder. Jag försöker just nu byta min etta vid kvilletorget mot en större 3-4 någonstans (kanske backa, eketrägatan eller gamlestan/kviberg etc) eftersom jag tänker starta ett litet kollektivt.

Men om man tänker några år framåt, säg 3-5 år. I vilket av dessa bostadsbolag tror ni att det går lättast att genom internbyte få en lägenhet i de mer attraktiva lägena i Göteborg?

Här kommer en egen liten sammanställning över antalet lägenheter i attraktiva områden (som jag tycker) hos de tre stora kommunala bostadsbolagen (info från hemsidorna):

Poseidon - Antagligen störst med 23500 lägenheter totalt.
Guldheden - 2000 st
Haga -1100 st
Johanneberg -159 st
Lunden - 596 st
Majorna - 191 st
Masthugget - Inte utsatt, kanske 50 st
Olivedal - 144 st
Sandarna - 514 st
Totalt 4754 st lägenheter, 20.2% av 23500

Bostadsbolaget - Omkring 22500 lägenheter totalt.
Centrum - 4200 lägenheter. Fördelade på:
Guldheden - 1206 st
Haga - 680 st
Kungshöjd - 116 st
Landala - 1066 st
Olivedal - 103 st
Vasastaden - 184 st
Västra Nordstan - 368 st
Öster om Heden - 491 st
Väster:
Majorna - 524+365=889 st lägenheter
Högsbo - 552 st

Totalt 5641, alltså 25% av 22500 lägenheter.

Familjebostäder - 18000 hyreslägenheter.
Lite svårt att se antal lägenheter i centrum då man slagit ihop Centrum/Hisingen där man har 2521 lägenheter. Men det verkar vara fler på hisingen så ca 1/3, 800 lägenheter i centrum säger vi.
Kungsladugård (Klippan och Sandarna ingår) - 2521 st
Majorna, man redovisar inte hur många lägenheter som finns men en titt på kartan visar att det verkar vara nästan lika många som i Kungsladugård så ca 2000 st i alla fall. Masthugget har kanske 400 st.

Det här blir ju inte så exakt men 5721 lägenheter av 18000 totalt ger 31,8% i attraktiva områden.

Okej sammanfattning:
Poseidon: Ca 20% lägenheter i attraktiva områden är lägsta siffran. Bäst chans på Guldheden, mkt lägenheter i Haga (även om jag gissar att det är över 10 års kötid på dessa). Även hyggligt med lägenheter i Lunden och Sandarna.
Bostadsbolaget: 25% lägenheter i attraktiva områden. Guldheden på topp även här. Landala och Majorna inte långt efter.
Familjebostäder: Ca 32% av lägenheterna i attraktiva områden är högst. Nästan 5000 lägenheter i Majorna, Kungsladugård och Masthugget. Borde alltså vara bästa alternativet om man tycker om dessa stadsdelar.

Min slutsats blir att Familjebostäder är alternativ ett, Bostadsbolaget tvåa och sist Poseidon, då jag föredrar Majorna/kungsladugård framför Guldheden. Dessutom har Familjebostäder högst antal procent och därmed mindre kötid förhoppningsvis.

Kommentarer, egna erfarenheter?
Senast ändrad 25 oktober 2009 17:40
Niklas S
203 Inlägg
Jag har nog inget bra svar på din egentliga fråga här men däremot ett par - tre reflektioner.

1. Angående attraktivitet så tror jag inte det är fruktbart att stirra sig blind på vad som är attraktivt idag utan ser hellre att vi arbetar för att fler områden blir attraktiva. Detta görs i stor utsträckning i Yimbys namn genom engagerade personer i nätverket som skriver yttranden om diverse byggnadsplaner. Jag bor själv också i Kvillestaden och tycker att området har goda förutsättningar för att bli mer attraktivt och att det redan idag är attraktivt i mina ögon (skriv gärna något i Kvillestadstråden utifrån dina tankar kring ditt bostadsområde).

Med andra ord, engagera dig i det området du bor i och försök få det till att bli attraktivt (bostadskarriär utan att flytta).

2. Om du verkligen vill bo i dessa områden som du listat och inte är beredd att köpa bostad så verka för fler hyresrätter i dessa områden, det ser ut att behövas!

3. Undersök möjligheterna hos mindre bostadsbolag/privata aktörer. Skriv ett personligt brev. Anser dom att du passar in i deras profil över önskvärda hyresgäster (ofta innebär detta vit, välutbildad och rik). Så har du goda förutsättningar att få en lägenhet där redan nu.
3 Inlägg
Jag håller absolut med om att kvillestaden har sina kvalitéer och är attraktivt till viss del redan idag. Om jag får tag på en större lägenhet här så väljer jag det i första hand framför de områden jag skrev i mitt förra inlägg. Men det funkar inte riktigt så på bytesmarknaden tror jag utan vill man ha större mot minde får man ge upp något tex en balkong eller bättre läge.

Bostadskarriär utan att flytta. Jag tycker om idén men behöver en större lägenhet - det är svårt att ändra utan att flytta

Jo jag vill se fler hyresrätter. Känns svårt att påverka som privatperson men jag röstar grönt iaf. Jag vill inte köpa bostadsrätt i dagsläget, behöver spara ihop ett rejält startkapital för att känna mig bekväm med att köpa tror jag. Dessutom får man ju inte göra vad man vill utan måste foga sig i en förening vilket verkar lite jobbigt. Nä, då är jag mer intresserad av den nya formen äganderätt som är på gång. Då kan man hyra ut sin lägenhet om man känner för att dra utomlands eller vill bo på ett sommarställe ena halvåret etc, utan att behöva ljuga för föreningen.

Faktum är att jag betalat (!) 90 kr för att få tillgång till en massa nummer, ska dedikera ett par förmiddagar åt att ringa runt till dessa snart.

Återkommer med funderingar om kvillestaden i den tråden när jag tänkt till lite om frågan.
Niklas S
203 Inlägg
@ David A: Funkade inte www.hitta.se? Ange bara fastighetsbolag under "vad söker du?" och Göteborg under "Var?". Ger 386 träffar... angående den listan som du betalade för: innehåller den företag som inte finns där? Eller är det något mervärde, te.x. att dom gallrat ut dom väsentligaste aktörerna eller något i den stilen? Antar att dom gallrat ur dom aktörer som endast har kommersiella fastigheter eller liknande.

Iaf, lycka till med bostadssökandet och hoppas det löser sig med att hitta en större lägenhet! Kollektiv är sjysst!

Senast ändrad 27 oktober 2009 19:55
David Alexandersson
3 Inlägg
Ahh tack för tipset med hitta, tänkte faktiskt inte så långt. Sidan som jag betalade till (http://www.forstahandskontrakt.se) har väl ett litet mervärde framför hitta då man i listan, som är 144 st, anger om man kan söka direkt eller hänvisas till boplats. Så det sparar nog en hel del tid om man seriöst tänkt ringa till alla. På de 386 via hitta så verkar det också finnas de som bara har kontorslokaler eller liknande också. Men jag funderar på att lägga ut alla dessa nummer på en gratissida som får finansieras med lite reklam.

> Allmänt
Kommunala bostadsbolag. Vilket är lättast att göra bostadskarriär i?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter