Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Ja, på min bakgård är det som gäller. Vilken yta där du bor tycker du skall bebyggas?

Van Den Berg Stefan
9 Inlägg
Detta är mitt första inlägg här och jag tänkte komma med en liten utmaning, som i viss mån testar att du är en äkta yimby, när det gäller förtätning av staden. Du skall peka ut en yta i nära anslutning av där du bor, där det vore lämpligt eller möjligt att bygga ett hyreshus på.

Göteborgs Stad verkar ju sakna bra idéer på var nya hus skall klämmas in bland befintlig bebyggelse och här kan det kanske komma in några förslag, som sen kan sändas in till Stadsbyggnadskontoret.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Kul tråd .Stefan.van.den.Berg (whats with the dots?)!

Jag bor i Linné, och här finns det massor att bygga. Masthuggsstaden tex.
Jag skulle också vilja se att man gjorde om DagHammarsköldsleden till boulevard (typ Sveavägen i STHLM) med kvarter på sidorna. Någon som vet hur mycket som skiljer i trafikintensitet? I Annedal behövs det göras en hel del, bla med trafikintegrering och kvarterisering, precis som i Nordostpassagen. Det går att förtäta mer runt Psykologen och Konstepidemin. Osv osv.
193 Inlägg
Jag bor åt operan till i västra Nordstaden, och det är verkligen en enkel uppgift att hitta passande yta för bebyggelse i närheten, visserligen kommer de inte bebygga något här i närheten de närmsta 15 åren eller så ändå, de vill ju gräva västlänksdiket innan de påbörjar bebyggelse ovanpå, och innan de gräver så måste de ju finansiera bygget och innan de finansierar bygget måste de ju bestämma om de vill ha bygget och bara första steget kommer väl ta en fem år till innan det klubbas.
(För att utvidga diket när de hade allt uppgrävt redan i samband med förra tunnelbygget var ju på tok för enkelt för att komma på tal.)

Men bortsett från det så har vi låga industriladeliknande kontorsbyggnader och parkeringplatser uppå berget i Ångpanneföreningens regi som skulle kunna ersättas med högre bebyggelse, och samtidigt öppna upp berget för allmänheten (visserligen är passagen över berget öppen vardagar på kontorstid idag med tror jag).
Senast ändrad 10 november 2009 21:54
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
http://kartor.eniro.se/query?mapstate=7&mapcomp=;..

Ett enkelt förslag vore att bygga ihop mitt hus med huset nedanför för att skapa en lugn innergård och minska bruset från Lundbyleden!
dessutom finns ju det i dagsläget mer eller mindre oanvända posthuset (om jag förstått det rätt), samt överdäckning av Lundbyleden och bebyggelse som kan fortsätta ut mot älven... Så nära, men så ofantligt långt bort...
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Vid västra sannegården så är det ganska stort område mellan bussgatan och järnvägen. där borde man få plats med kanske 300 bostäder. Skulle vara kul om man bygger billiga 1:or och 2:or. till unga

Järnvägen kan man bygga över med väggar och tak (i betong el ngt) och så lägger man jord på det och låter det växa gräs och annat kul. samt övergångsställe till coop. sparar kanske 10 minuter i gångavstånd. kommer säkert få folk att gå ist för att ta bilen
Senast ändrad 11 november 2009 21:27
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Okej, närmsta vettigt byggbara yta i Ekedal, se länk.
Motargumentet "grönska försvinner" tycker jag inte håller med tanke på att Västsveriges största (och sveriges finaste) park ligger inom räckhåll.
Dessutom är inte alla byggbara ytor intill bebyggda i skissen, så att det dessutom kan det bli ljusa "egna" ytor för de nya invånarna.

http://i983.photobucket.com/albums/ae313/Hanseman..
Niklas S
203 Inlägg
Försöker länka en bild men får inte riktigt till det :/

Delar av svaret på trådskaparens fråga finns i alla fall i kvillestadstråden.

Senast ändrad 5 december 2009 16:55
Joachim Olausson
50 Inlägg
Vid beryllgatans busshållplats finns ett område som lätt skulle kunna omvandlas till kvartersstad. Längs med stora fiskebäcksvägen skulle jag tro att det finns ett bra underlag för lokaler i bottenplan och det skulle kunna bli en stadsgata i stil med danska vägen.

Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Jag bor vid Focus-huset och jag tycker att man borde kunna bygga ett kvarter eller två precis norr om Valhallas fotbollsplan - alltså det område som nu utgörs av grusplaner och löpbanor. Dessa står öde de allra flesta av årets alla dagar, och med Heden - som en gigantisk grusplan/idrottsplats - så nära, så borde det gå att offra lite grusplan här. Om man så bebyggde västra stranden av Mölndalsån, från Valhallas "fotbollsstadion" (vet inte om den heter någonting eller om alltihop gemensamt kallas Valhalla idrottsplats?) i söder till Nya Ullevi i norr, med tät kvartersbebyggelse, så skulle det ge ett väldigt mycket mer levande intryck av Gårda och området i stort. Det skulle också bryta upp funktionssepareringen lite, eftersom det just nu inte är annat än olika "evenmangsplatser" från Svenska Mässan till Nya Ullevi.
Sven R
529 Inlägg
Hannes, ytan närmast Ullevi går inte att bebygga. Man måste kunna ställa arrangörernas långtradare någonstans vid stora rockkonserter. Vid t.ex friidrottstävlingar behövs planen för uppvärming och eventtält. På alla andra sidor runt Ullevi så är det tät stadsmiljö, en situation som är ganska ovanlig för sådana här mega-arenor.

Dessutom tror jag att man måste ha ett helhetstänk här. Om Heden i en framtid ska kunna bebyggas så kanske Valhalla måste utvecklas ytterligare för idrotten. Däremot så tycker jag också att man kan peta in andra funktioner för att ge ett mer levande intryck. Om det får plats.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Mellan Valhalla och Ullevis tomt är det 9 hektar med låg eller ingen bebyggelse, det är ett område nästan lika stort som Heden (som är på 12 hektar). Visst kan jag se ett ökat värde i fotbollsplanerna på platsen om man bebygger Heden fullt ut, men egentligen tycker jag inte att en fotbollsplan har något i innerstaden att göra. Det finns utmärkt kollektivtrafik i innerstaden och det är därmed mycket lätt för den fotbollssugne att ta sig till en fotbollsplan lite längre ut. Så jag tycker att man borde bebygga Valhalla fotbollsplan med omnejd med stadskvarter och en liten men snygg park i anslutning till ån eller berget.

Och för övrigt är Ullevis tomt på 7 hektar, så den dagen man kommer fram till att fem evenemang om året inte är tillräckligt för att ha kvar en megaarena i innerstaden, så finns det utrymme för rätt mycket stad på den tomten med.

*hukar mig för hårda bollar från alla fotbollstokiga*
Senast ändrad 2 mars 2010 23:43
Lena Björndahl
1 Inlägg
Mellan Gamlestan och Hjällbo finns det gott om utrymme att bygga!
Det ger oss en hel stad istället för som nu, utkastade öar här och där. Då kan vi älska hela Göteborg.
Thomas Svahn
1 Inlägg
Jag bor uppe i Lunden och jag tycker ju att Östra kyrkogården tar upp onödigt mycket plats. Där hade man kunnat bygga bostäder plus få till en liten skön park.

Sen tycker jag att man skulle kunna göra om Finska kyrkan till en schyst restaurang/nattklubb/rockklubb. Den lokalen är alldeles för grym för att man ska ha en kyrka i den.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 27 januari 2013 22:46
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Tror vi om Klippan/Majorna, visserligen inte där jag bor men på väg till...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 27 januari 2013 22:47
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Förhoppningsvis bygger de lite där, området kring Jaegerdorsplatsen är inte speciellt roligt.

Om man tittar på gamla foton så hade Carnegie en hel liten by med arbetarbostäder där leden drogs fram. De sparade i alla fall några tegelhus åt vagnhallen till.

Det vore trevligt om man kunde knyta ihop Klippan och Kungsladugård bättre.
Senast ändrad 9 juni 2010 00:13

> Allmänt
Ja, på min bakgård är det som gäller. Vilken yta där du bor tycker du skall bebyggas?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter