Hannes Johansson skrev:
Jag tycker att det är trevligt att skylinen höjs ännu mer i Gårda-området (med Gothia Towers, Liseberg, Canon, utbyggnaden av Opalen som i och för sig inte passar ihop med resten av huset, nu detta hus och i framtiden kanske Ullevi Park) men det är tråkigt att man bygger de nya husen så anonyma. Det känns som att det alltid skall byggas i samma "fyrkantig betongkartong"-stil så fort man ska bygga högre hus i Göteborg, och Sverige över huvud taget. Det är säkert också en bidragande orsak till att många har en så negativ inställning till högre byggnader - de förknippar det med dessa tråkiga betongfyrkanter. Canon-huset är ju i alla fall lite mer unikt och vackert, tycker jag.
Att man bygger ekologiska byggnader tycker jag är jätteroligt och det skulle vara väldigt kul om Göteborg ville profilera sig som en hyper-ekologisk stad och med fokus på gröna byggnader. Det är väl en bit kvar att gå med tanke på att Göteborg dras med urban sprawl och trafikproblem, men man kan ju åtminstone från och med nu försöka satsa mycket på ekologisk bebyggelse, medan man även jobbar på att lösa trafikproblemen och förtätningen. Det skulle även vara roligt att satsa mer på att göra även framställningen av byggnaderna mer "gröna" och bygga "gröna skrapor" och sådant. De skulle se unika ut, de skulle inte se för metalliska och alienerande ut (som många verkar tycka om skrapor i stål och betong), de skulle vara ekologiska och energieffektiva, och de skulle ge Göteborg en profil. Mer sånt!
Gillar Din idé och inställning till att skapa mer "gröna hus". Framför allt tycker jag man skall skapa mer fritt formade byggnader och inte som kartonger som Du helt riktigt påpekar. Problemet är allt som oftast att beställarna inte kan bättre eller ser andra möjligheter. Arkitekter kan - men de måste få stöd utifrån att kunna ställa mer krav på god arkitektur. Arkitekterna gör som de blir tillsagda. Som arkitekt menar jag att man har även ett ansvar mot tredje man - inte bara mot sin beställare. Den förhärskande arkitektursynen i Sverige idag är att producera kartonger i olika storlekar i olika grå nyanser. Arkitekter i gemen jobbar efter säkra kort enligt följa john -metoden. Allt som byggs i Sverige idag ser ut som Hammarby Sjöstad, alldeles oavsett var husen är tänkta att placeras.
Beträffande Ditt uttryck betongkartonger så menar jag att Du kan ta bort ordet betong. Betong har länge varit ett skällsord som har sitt ursprung i de betongförorter som man byggde överallt under 60-talet. De fasader som då byggdes med undermålig kvalitet map detaljer och fasaduttryck har inte sin mosvarighet idag. Idag bygger man ofta med en bärande stomme av betong precis som det nu ser ut i Gårda. Men fasaderna är oftast av andra material. Jag har kommit till insikt om att betong är vackert. Jag älskar betong. Googla på Tadao Ando eller Toyo Ito så ser ni vad jag menar.
En viktig fråga är att utbilda våra politiker och beställare att våga mer och ställa höga krav på god arkitektur. Alltsomoftast är det låt gå mentaliteten som härskar. Ett lysande undantag till detta är när politikerna tog mod till sig och begärde nya förslag till Opaltorget. Bjarke Ingels är en arkitekt som vågar att tänja gränser o skapa nytt. Ert stöd för utvecklingen av Opaltorget är mycket viktig och kan bli banbrytande för en ny arkitektursyn i Sverige. Både beställare, arkitekter och politiker behöver bra förebilder.